Előrejelzések szerint a mobility-as-a-service piac, azaz azok a szolgáltatások, amelyekkel igény szerint gurulhatunk, vagy éppen repülhetünk el a megfelelő időben a megfelelő helyre, néhány évtizeden belül a világ egyik legzsírosabb üzletévé fejlődik. Nem csoda, hogy erre a paradicsomi időszakra igyekszik minél több cég a lehető legjobb pozícióba kormányozni magát. Mivel a fejlesztések drágák és a szükséges know-how rendkívül szerteágazó, ezért természetszerűleg alakulnak ki a különböző szövetségek és partnerségek. Egy ilyenre hoz példát most a német autógyártó és az izraeli startup közös projektje.
Önjáró népautók
A Volkswagen és az Intel által tavaly felvásárolt Mobileye önvezető autós szolgáltatás bevezetését jelentette be. Az Izraelben jövőre beinduló programhoz a német konszern adja a járműveket, míg az autonóm vezetéshez szükséges megoldásokat a Mobileye biztosítja. A projekt harmadik szereplője egy ottani autóimportőr cég lesz, amely a flotta menedzseléséért és az üzemeltetésért felel majd. A tervek szerint a csomagot 2022-re már több városban futó, teljesen kiforrott kereskedelmi termékké gyúrják.
A kizárólag elektromos autókból álló robottaxik elterjesztését az izraeli kormány is támogatja a New Mobility néven induló szolgáltatást és a mögötte álló vegyesvállalatot. Ez nem csupán a megfelelő szabályozói környezet biztosításában merülhet ki (bár kétségtelen, hogy ez alapvető fontosságú az ilyen ötletek tényleges megvalósításához), de az állami szervek közlekedési adatok megosztásával is hozzájárulnak majd a minél gördülékenyebb ügymenethez.
Jól haladnak
A Volkswagen kétségtelenül erős partnert választott magának, hiszen a Mobileye idén nyáron már előrukkolt a 4-es szintű autonóm vezetésre képes technológiájával, amely magában foglalja a szenzorokat és az irányításért felelős szoftveres környezetet is.
Az önvezető autózás elméleti skálája 0-tól 5-ig terjed, ahol a legmagasabb szintet a bárhol, bármilyen körülmények között önállóan elboldoguló robotjármű áll. Az izraeliek ettől már csak egyetlen lépésre vannak, hiszen autóik meghatározott területen már képesek mindenféle humán beavatkozás nélkül közlekedni.
Másokkal is beszél a VW
A fenti projekt mellett a Volkswagennél továbbra is keresik a különböző együttműködéseket másokkal, annak érdekében, hogy a piac mihamarabb kereskedelmi érettségűvé váljon. Ehhez például nem ártana, ha létezne iparági szabvány, amely technológiai, jogi és egyéb témákban is iránymutatást adhatna a fejlesztők számára. Lapértesülések szerint ennek érdekében a német konszern egy iparági szövetséget alakítana az önvezető autókkal kapcsolatos technológiák nemzetközi szabványainak lefektetésére, amiről intenzív tárgyalásokat folytat több mint egy tucat lehetséges közreműködővel, köztük más autógyártókkal is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak