Az Automotive News értesülése szerint a Volkswagen konszern egy iparági szövetséget alakítana az önvezető autókkal kapcsolatos technológiák nemzetközi szabványainak lefektetésére. A lap a VW egy vezető beosztású munkatársára hivatkozva számolt be róla, hogy a német óriásvállalat már legalább tizenöt lehetséges partnerrel (köztük más autógyártókkal) is megbeszéléseket folytat az ügyben. Ezt a Reuters kérdésére a Volkswagen szóvivője nem kívánta kommentálni, de annyit azért hozzátett a témához, hogy a társaság mindig keresi az együttműködés lehetőségeit.
A cikkben megszólaló VW-s menedzser szerint a minél szélesebb körben elfogadott szabványok több területen is előnyösek a közös területen dolgozó piac szereplőknek, legyen szó a költségek vagy a kockázatok megosztásáról. Ez az önvezető járművek esetében a megfelelő szoftverkomponensek vagy szenzortechnológiák alkalmazását jelentené, ami segítene a gyártóknak, hogy egyesével is minél simábban vegyék a törvényi szabályozással vagy a kötelező felelősségvállalással kapcsolatos akadályokat.
Szélsőséges esetben, mondjuk egy baleset nyomán jobb esélyeket biztosít a bíróságon az érintett autóipari cégeknek, ha bizonyítani tudják, hogy termékük megfelel a legfrissebb iparági standardoknak. Ilyesmire pedig minden gyártónak idejében fel kell készülnie, mivel az Automotive News cikke alapján az ügyvédi irodák már hegyezik a fogukat az újfajta esetekre. Ezek egyik korai példája az Uber autonóm járművének márciusi, halálos kimenetelű balesete, amit a többi gyártó érthető módon nem csak az úton, de a tárgyalóteremben is szívesen elkerülne.
Csak nyílt forrásban gondolkodnak
A beszámoló szerint a Volkswagent már korábban is megkeresték különféle licencekkel, amelyek úgy növekedhettek volna kvázi-szabvánnyá, hogy a gyártók jelentős része bevásárolhatta volna magát a technológiák felhasználásába. Ezt azonban a VW-nél elvetették: a vállalat célja, hogy mindenben saját kompetenciát építsen a mesterséges intelligencia összetevőitől kezdve az útvonaltervezésig, ez pedig nem férne össze a beszállítóktól vásárolt "black box" megoldásokbeépítésével.
Ebből következik az is, hogy a mostani kezdeményezés kizárólag nyílt forrású technológiákról szól. Ezek nem csak kevesebb kötöttséggel használhatók, de lehetőséget adnak a tesztek összehasonlítására, vagyis az egyik vagy másik résztvevő által validált adatoknak minden más együttműködő szervezetnél hasznát vehetik. Hasonló iparági együttműködésekre egyébként már van precedens a német autógyártók között a navigáció vagy az elektromos töltők kapcsán. Most azonban a társaságok alapvető üzleti tevékenységét érintő területről lenne szó, az pedig nagyságrendekkel összetettebb feladatot jelent, hogy kidolgozzák azokat a kereteket, amelyeken belül közös munkát végezhetnek az egymással versenyző gyártók mérnökei.
Mindezek alapján az eddigi legnagyobb szabású szabványosítási törekvésről van szó az autonóm járművekkel kapcsolatban. A technológiát kevésbé mélyen érintő elképzelések már korábban is felbukkantak: mi is beszámoltunk például a Ford reménybeli standardjáról az önvezető autók fényjelekkel történő kommunikációjában, ami a humán sofőrök és a gyalogosok életét egyaránt megkönnyítené. Túl sok idő egyébként nem lesz az ilyen ötletek kidolgozására: maga a Ford már 2021-ban kereskedelmi forgalomba bocsátaná az első, magas autonómiaszintű járműveit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak