A Ford szabványosítani akarja az autonóm járművek fényjelekkel történő kommunikációját, ami megkönnyítené a humán sofőrök és a gyalogosok életét.

Az önvezető autókkal kapcsolatban nem túl gyakran tárgyalt, de attól még nagyon fontos kérdés, hogy a járművek hogyan lesznek képesek kommunikálni a forgalom más résztvevőivel. Értve ez alatt elsősorban a szerves létformákat, akikkel nehéz valós idejű adatkapcsolatot létesíteniük, és akik egymás között a nem feltétlenül kanonizált, de jól működő jelzéseket (reflektor felvillantása, kézmozdulatok, szemkontaktus stb.) használják.

Egyelőre nincs jobb ötletük a fényeknél

A Ford és a Virginia Tech ebből a megfontolásból kezdett el kidolgozni és tesztelni egy fényjelzésekre épülő kommunikációs metódust, ami a járművekbe külön erre a célra beépített fényforrásokat alkalmaz. Amikor például a robot meg akarja adni az elsőbbséget, mindkét oldalán felvillantaná a fénycsíkot. Ugyanezek a lámpák gyorsan villognának, ha a gép álló helyzetből el akar indulni, és egyenletesen világítva jelezhetnék, hogy az autó éppen önvezető módban közlekedik.

A Ford szerint a fényjelzések mellett szól, hogy azokat az emberek már nagyjából megszokták a közlekedésben, és nem igényel külön erőfeszítést, hogy odafigyeljenek rájuk – legyen szó az irányjelzőről vagy akár a közlekedési lámpákról. A tapasztalatokat jelenleg olyan módosított kisbusszal gyűjtik, amelyben a humán sofőr is ülésnek van álcázva, mintha ott sem lenne. A közlekedés más résztvevőinek reakcióit körös-körül videóra veszik, és ezt elemzik ki a leginkább hatásos jelzések szempontjából.
 

forrás: Ford Motor Company via Reuters


Annyiban nem egy öncélú kísérletről van szó, hogy a Ford már több iparági és szabványügyi szervezettel is kapcsolatba lépett az autonóm járművek fényjelzéseinek standardizálása ügyében. A gyártó arról sem feledkezett meg, hogy a fényjelzések nem mindig alkalmasak a kommunikációra, nem beszélve a látássérültekről, akik az egyébként megfelelő körülményekk között sem támaszkodhatnak ilyesmire. Ilyen elgondolással egy külön projektet is futtatnak, hogy a gyalogosokat milyen más módon lenne érdemes figyelmeztetni az önvezető autók várható megmozdulásaira.

Iparági konszenzusra lesz szükség

Arra persze nincs garancia, hogy a kommunikációt végül tényleg a fényjelzésekre építik majd, de az autonóm járművek belátható időn belül mindenképpen belépnek a technológiai fősodorba, így a szabályozóknak mindenképpen ki kell dolgozniuk a megfelelő biztonsági elemeket tartalmazó megoldást. A korábbi ötletekről hamar kiderült, hogy nem igazán életképesek: a látványosan megjelenített feliratok például rögtön megbuknak, ha a nyelvi akadályokra gondolunk, és a szimbólumok sem igazán értelmezhetők a megfelelő arányban és sebességgel.
 


A Reuters beszámolója szerint a fent említett, átalakított Ford Transit augusztusig már majdnem 3 ezer kilométernyi utat járt be a virginiai Arlingtonban, ahol a külvárosban, parkolókban és garázsokban vizsgálta az emberek (gyalogosok, biciklisták vagy sofőrök) reakcióit. A hírügynökségnek a Ford projektvezetője elmondta, hogy valódi katasztrófának tartanák, ha minden autógyártó saját megoldással jönne elő az autonóm járművek kommunikációjára; a Ford ebben a kérdésben igyekszik mindenkivel együttműködni egy globális konszenzus kialakításán.

Az iparágnak már nincs túl sok ideje, hogy kidolgozza a megfelelő szabványokat. maga a ford 2021-re tervezi az első, magas autonómiaszintű járművek kereskedelmi forgalomba bocsátását, amivel először a saját flottát üzemeltető személyszállító vállalkozásokat céloznák meg. Azzal viszont az autógyártó is tisztában van, hogy a teljes mértékben önvezető járműveket forró krumplinak kell tekinteni, az esetleges kudarcok vagy botlások nagyon könnyen váltanak majd ki szélsőségesen negatív reakciókat.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.