Az önvezető autókkal kapcsolatban nem túl gyakran tárgyalt, de attól még nagyon fontos kérdés, hogy a járművek hogyan lesznek képesek kommunikálni a forgalom más résztvevőivel. Értve ez alatt elsősorban a szerves létformákat, akikkel nehéz valós idejű adatkapcsolatot létesíteniük, és akik egymás között a nem feltétlenül kanonizált, de jól működő jelzéseket (reflektor felvillantása, kézmozdulatok, szemkontaktus stb.) használják.
Egyelőre nincs jobb ötletük a fényeknél
A Ford és a Virginia Tech ebből a megfontolásból kezdett el kidolgozni és tesztelni egy fényjelzésekre épülő kommunikációs metódust, ami a járművekbe külön erre a célra beépített fényforrásokat alkalmaz. Amikor például a robot meg akarja adni az elsőbbséget, mindkét oldalán felvillantaná a fénycsíkot. Ugyanezek a lámpák gyorsan villognának, ha a gép álló helyzetből el akar indulni, és egyenletesen világítva jelezhetnék, hogy az autó éppen önvezető módban közlekedik.
A Ford szerint a fényjelzések mellett szól, hogy azokat az emberek már nagyjából megszokták a közlekedésben, és nem igényel külön erőfeszítést, hogy odafigyeljenek rájuk – legyen szó az irányjelzőről vagy akár a közlekedési lámpákról. A tapasztalatokat jelenleg olyan módosított kisbusszal gyűjtik, amelyben a humán sofőr is ülésnek van álcázva, mintha ott sem lenne. A közlekedés más résztvevőinek reakcióit körös-körül videóra veszik, és ezt elemzik ki a leginkább hatásos jelzések szempontjából.
forrás: Ford Motor Company via Reuters
Annyiban nem egy öncélú kísérletről van szó, hogy a Ford már több iparági és szabványügyi szervezettel is kapcsolatba lépett az autonóm járművek fényjelzéseinek standardizálása ügyében. A gyártó arról sem feledkezett meg, hogy a fényjelzések nem mindig alkalmasak a kommunikációra, nem beszélve a látássérültekről, akik az egyébként megfelelő körülményekk között sem támaszkodhatnak ilyesmire. Ilyen elgondolással egy külön projektet is futtatnak, hogy a gyalogosokat milyen más módon lenne érdemes figyelmeztetni az önvezető autók várható megmozdulásaira.
Iparági konszenzusra lesz szükség
Arra persze nincs garancia, hogy a kommunikációt végül tényleg a fényjelzésekre építik majd, de az autonóm járművek belátható időn belül mindenképpen belépnek a technológiai fősodorba, így a szabályozóknak mindenképpen ki kell dolgozniuk a megfelelő biztonsági elemeket tartalmazó megoldást. A korábbi ötletekről hamar kiderült, hogy nem igazán életképesek: a látványosan megjelenített feliratok például rögtön megbuknak, ha a nyelvi akadályokra gondolunk, és a szimbólumok sem igazán értelmezhetők a megfelelő arányban és sebességgel.
A Reuters beszámolója szerint a fent említett, átalakított Ford Transit augusztusig már majdnem 3 ezer kilométernyi utat járt be a virginiai Arlingtonban, ahol a külvárosban, parkolókban és garázsokban vizsgálta az emberek (gyalogosok, biciklisták vagy sofőrök) reakcióit. A hírügynökségnek a Ford projektvezetője elmondta, hogy valódi katasztrófának tartanák, ha minden autógyártó saját megoldással jönne elő az autonóm járművek kommunikációjára; a Ford ebben a kérdésben igyekszik mindenkivel együttműködni egy globális konszenzus kialakításán.
Az iparágnak már nincs túl sok ideje, hogy kidolgozza a megfelelő szabványokat. maga a ford 2021-re tervezi az első, magas autonómiaszintű járművek kereskedelmi forgalomba bocsátását, amivel először a saját flottát üzemeltető személyszállító vállalkozásokat céloznák meg. Azzal viszont az autógyártó is tisztában van, hogy a teljes mértékben önvezető járműveket forró krumplinak kell tekinteni, az esetleges kudarcok vagy botlások nagyon könnyen váltanak majd ki szélsőségesen negatív reakciókat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak