Bár sokan az influencer marketing teljes összeomlását jósolják, a kieső hirdetéseken túl már elég fejlettek azok az alternatív bevételi csatornák is, amelyek biztosíthatják az életképes tartomgyártók túlélését.

A legtöbb hirdető az elmúlt időszakban látványosan visszavágta ilyen irányú költéseit, amit nem csak a kedvezőtlen piaci körülményekre és a megtakarítási kényszerre lehet visszavezetni, de sok márkának azzal is szembesülnie kellett, hogy a világjárvány közepette a hagyományos reklámokkal könnyen a szándékaival ellenkező hatást váltana ki. A szponzorált megjelenések visszaesése természetesen érzékenyen érinti az influencereket, vagyis a jelentős számú online követővel rendelkező véleményformálókat is, akik ezzel elesnek bevételeik jelentős, ráadásul a legkönnyebben tervezhető részétől.

Nem véletlen, hogy egyre több cikk jelenik meg az influencer marketing műfajának első jelentős válságáról, amelyek közül néhány már azt boncolgatja, hogy a véleményvezérek életstílusa egyáltalán átmenthető lesz-e a vészhelyzet utáni időkre. A befolyásoló marketingnek is nevezett intézmény lényege, hogy a hirdetők a kiszemelt piac közvetlen megszólítása helyett a fogyasztókra befolyással lévő személyek köré építi fel a reklámokat. Ez a modell jellemzően a szponzorált megjelenéseken keresztül működik, amelyekben az influencerek pénzért szerepeltetik az egyes márkákat vagy termékeket – legalábbis eddig ez volt a helyzet.

Ahogy nemrég írtuk, az influencer hirdetések is sokat fejlődtek, amennyiben a hirdetők egyre inkább az aktív közösségeket keresik, és a kamu felhasználókkal felduzzasztott csoportok már egyre kevésbé érdekelnek bárkit. Eddig a mennyiségre játszó "macroinfluencerek" és a jóval kisebb, de fókuszáltabb felhasználói csoportokat terelgető "microinfluencerek" ugyanúgy megtalálhatták a számításukat a megtekintések száma alapján fizetett hirdetésekkel, a meghatározott felhasználói akciókhoz kötött díjakkal, vagy bizonyos esetekben a bármilyen vállalástól független, fix tarifákkal is.

Átalakul a hirdetésekre épülő modell

Az új helyzetben azonban a megszorítások és az elmaradó hirdetések ezt a területet is súlyosan érintették, hasonlóan egyébként a médiaszolgáltatások összességéhez. Ugyanakkor a tartalomelőállítók és marketingesek egy része már nagyfokú rugalmasságot mutat, ahogy egyből az alternatív bevételi források felé fordult, legyen szó a közvetlen értékesítésről, az e-kereskedelmi partnerprogramokról vagy az előfizetéses modellek újbóli feltalálásáról a megfelelő platformokon keresztül.

Ezek a lehetőségek ma még jóval szerényebbek, mint amennyit a klasszikus hirdetési megoldások hozhattak a konyhára, de legalább már működnek. A Launchmetrics adatai szerint az Instagramon márciusban még az influencerek megjelenéseinek 35 százaléka volt szponzorált tartalom, ami áprilisban mindössze 4 százalékra zuhant. Ahogy azonban a Business Insider riportjában megszólaló szakértő is fogalmaz, egy ilyen visszaesés néhány éve még teljesen a padlóra küldte volna a teljes ágazatot, most viszont már sokan diverzifikálták a tevékenységüket olyan mértékben, hogy túlélhetnek a hirdetési pénzek elapadásával is.

A Patreon oldalán például, amelyen keresztül a támogatók kisebb összegekkel tudják folyamatosan segíteni az általuk fontosnak tartott művészeket vagy tartalomgyárosokat, 70 ezer új alkotó jelent meg március hónapban, és a szolgáltató a fizető felhasználók számában is történetében először mért 20 százalékot meghaladó havi növekedést. A szponzorációs ajánlatok elapadásával persze néhányan teljesen új megoldásokkal is elkezdtek kísérletezni, olyan formátumokra támaszkodva, mint amilyen az élő internetes közvetítés (livestreaming) vagy a különféle e-kereskedelmi csatornák.

Ez most a közösség építésének ideje

Ilyen megoldás lehet a közösségi kereskedelem (social commerce) is, ami az egyes áruk vagy szolgáltatások közvetlen értékesítését jelenti a közösségi médián keresztül. A reménybeli vásárlókat tulajdonképpen a webáruházak felületeire irányítják tovább, ahol a látókörükbe került termékeket szinte abban a pillanatban meg is vehetik, amikor az feltűnt előttük; ezt a jövőben olyan fejlesztések hivatottak segíteni, mint mondjuk a videókban felbukkanó cikkek közvetlen kereshetősége, az egyablakos vásárlási módok (one stop shop) kialakítása mellett pedig a márkák a vásárlói út minden stációjához befolyásoló véleményeket próbálnak rendelni.

Bár a közösségi kereskedelem fogalma sokak számára ismeretlen lehet, a legtöbben már találkoztak vele valamilyen formában, sőt jó eséllyel igénybe is vették. Az eMarketer szerint a 18 és 34 év közötti internet-felhasználóknak már közel fele vásárolt valamit közvetlenül a közösségi platformokon keresztül 2018 decembere és 2019 októbere között; ez az arány a felsőbb korcsoportokban jóval alacsonyabb ugyan, de kevesebb mint egy év alatt másfélszeresére növekedett.

Ugyancsak árulkodó, hogy a BI által megszondázott hét közösségimarketing-ügynökség közül eddig mindössze kettő jelentett be nem túl nagyszabású, 5 százalék körüli elbocsátásokat, néhányan pedig még most is arról számolnak be, hogy folyamatosan bővítik a csapatukat. Jóllehet a közvetlen hirdetési költések bezuhantak, a közösségi platformok felhasználása vagy az online videók iránti igény a járványhelyzetben látványosan megugrott, ez pedig az influencereknek és más tartalomgyártóknak is lehetőséget jelent a nagyobb és elkötelezettebb felhasználói bázis felépítésére.

Egyes területek, mint például a turisztikával foglalkozó csatornák, persze sokkal jobban megérzik az utazási korlátozásokat és az általános bizonytalanságot, a felhasználók érdeklődése azonban ott is növekszik, és várhatóan nem is fog visszaesni. Ezzel együtt az emberekben egyre erősebb az online jelenlét és a közösséghez tartozás iránti igény, és azok a márkák, amelyek megértik, hogy most nem az eladások feltornázása a legfontosabb cél, okos lépésekkel a részeseivé válhatnak a kialakuló támogatási rendszernek – állítják a BI cikkében megkérdezett szakértők.

Közösség & HR

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.