A fiatal amerikaiak már majdnem fele vásárolt valamit közvetlenül egyik vagy másik közösségi csatornán keresztül, sőt a legidősebb felhasználók ötöde is igénybe vette a közösségi vásárlás lehetőségét.

A közösségi kereskedelem (social commerce) talán még nem közismert fogalom, pedig közvetett vagy közvetlen módon a legtöbben már találkoztak vele. Ez az egyes áruk vagy szolgáltatások közvetlen értékesítését jelenti a közösségi médián keresztül: a közösségi csatornák különféle megoldásokkal irányítják tovább a reménybeli vásárlókat a webáruházak felületeire, így az ilyen-olyan okból a látókörükbe került termékeket tulajdonképpen közvetlen módon és abban a pillanatban vehetik meg, amikor az feltűnt előttük.

Ilyen lehetőségekkel egyre több közösségi hálózat kísérletezik. Az Instagram például az influencerek, vagyis a jelentős számú követővel rendelekző véleményformálók számára ad lehetőséget az ilyen átirányításokra (Checkout on Instagram), de mások mellett a médiacégek is továbbküldhetik a követőiket saját oldalaikra. A Snapchat ugyancsak a nagy rajongótábort összegereblyéző influencereknek biztosítja azt a "vásárlás" gombot, amelynek segítségével közvetlenül az alkalmazásból hajtható végre egy-egy tranzakció a megfelelő márkák árucikkeire.

A kínai TikTok ugyan még nem rendelkezik az appon belüli checkout funkcióval, de már teszteli azokat a lehetőségeket, amelyeken keresztül a rövid videókból és a feltöltők profiljából egyszerűen el lehet jutni a vásárlási felületekre. A lényeg minden esetben egy "one stop shop", vagyis az egyablakos vásárlási módok kialakítása, amelyben a márkák a vásárlói út minden stációjához hozzárendelhetik a befolyásoló véleményeket, az új termékek bejelentésétől az értékelések vagy oktatóanyagok megosztásán keresztül egészen a konkrét eladásokig.

Maradnak a valódi teljesítménymutatók

Az eMarketer néhány nappal ezelőtt a közösségi kereskedelemmel kapcsolatban osztotta meg egy friss felmérés eredményeit, amelyek ugyan az amerikai piacot írják le, de a trendeket tekintve a hazai folyamatokra nézve is tájékoztató jellegűek lehetnek. A Bizrate Insights segítségével készített kutatás alapján a 18 és 34 év közötti korosztályba tartozók már közel fele vásárolt valamit közvetlenül az Instagram, a TikTok, a Snapchat vagy más közösségi platformokon 2018 decembere és 2019 októbere között: az egy évvel ezelőtti 33 százalék a vizsgált időszakban mostanra már 47 százalékra növekedett.
 

forrás: emarketer.com


A 35 és 54 év közöttiek esetében ez az arány jóval alacsonyabb, de ugyanilyen ütemben növekszik: az előzőleg mért 20 százalék helyett már 30 százalékra bővült. Az 55 évenél idősebbeknél a korábbi 15 százalékos ráta 20 százalékra emelkedett, az összes felhasználót tekintve pedig már tízből hárman ugrottak bele ilyen vásárlásokba. A kutatás megállapítja, hogy a direkt változtatások mellett az indirekt módosítások is a közösségi vásárlás erősítését szolgálják: az Instagram például azt tervezi, hogy megszünteti a kedvelés (like) funkciót, amit formailag sok mindennel indokolnának, azonban a valódi okot a social commerce táján érdemes keresni.

Eszerint a kedvelések valójában soha nem voltak a siker valódi indikátorai, a valódi KPI-okat a megjelenések, letöltések, mentések és más mutatók között kell keresni. A kedvelések eltörlése ennek alapján véget vetne a like-ok önmagáért való gyűjtögetésének, és mindenkit az említett fő teljesítménymutatók felé terelne, amiből értelemszerűen a közösségi platformoknak is több bevétele származna. A felmérés közzétett változata teljes egészében az eMarketer oldalán olvasható.

Közösség & HR

Visszanyalt az MI-fagyi a Klarnánál

A svéd pénzügyi szolgáltató nagyszabású toborzási akcióba kezdett azt követően, hogy az utóbbi években az algoritmusok bevezetésével párhuzamosan rengeteg pozíciót felszámolt.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.