A közösségi kereskedelem (social commerce) talán még nem közismert fogalom, pedig közvetett vagy közvetlen módon a legtöbben már találkoztak vele. Ez az egyes áruk vagy szolgáltatások közvetlen értékesítését jelenti a közösségi médián keresztül: a közösségi csatornák különféle megoldásokkal irányítják tovább a reménybeli vásárlókat a webáruházak felületeire, így az ilyen-olyan okból a látókörükbe került termékeket tulajdonképpen közvetlen módon és abban a pillanatban vehetik meg, amikor az feltűnt előttük.
Ilyen lehetőségekkel egyre több közösségi hálózat kísérletezik. Az Instagram például az influencerek, vagyis a jelentős számú követővel rendelekző véleményformálók számára ad lehetőséget az ilyen átirányításokra (Checkout on Instagram), de mások mellett a médiacégek is továbbküldhetik a követőiket saját oldalaikra. A Snapchat ugyancsak a nagy rajongótábort összegereblyéző influencereknek biztosítja azt a "vásárlás" gombot, amelynek segítségével közvetlenül az alkalmazásból hajtható végre egy-egy tranzakció a megfelelő márkák árucikkeire.
A kínai TikTok ugyan még nem rendelkezik az appon belüli checkout funkcióval, de már teszteli azokat a lehetőségeket, amelyeken keresztül a rövid videókból és a feltöltők profiljából egyszerűen el lehet jutni a vásárlási felületekre. A lényeg minden esetben egy "one stop shop", vagyis az egyablakos vásárlási módok kialakítása, amelyben a márkák a vásárlói út minden stációjához hozzárendelhetik a befolyásoló véleményeket, az új termékek bejelentésétől az értékelések vagy oktatóanyagok megosztásán keresztül egészen a konkrét eladásokig.
Maradnak a valódi teljesítménymutatók
Az eMarketer néhány nappal ezelőtt a közösségi kereskedelemmel kapcsolatban osztotta meg egy friss felmérés eredményeit, amelyek ugyan az amerikai piacot írják le, de a trendeket tekintve a hazai folyamatokra nézve is tájékoztató jellegűek lehetnek. A Bizrate Insights segítségével készített kutatás alapján a 18 és 34 év közötti korosztályba tartozók már közel fele vásárolt valamit közvetlenül az Instagram, a TikTok, a Snapchat vagy más közösségi platformokon 2018 decembere és 2019 októbere között: az egy évvel ezelőtti 33 százalék a vizsgált időszakban mostanra már 47 százalékra növekedett.
forrás: emarketer.com
A 35 és 54 év közöttiek esetében ez az arány jóval alacsonyabb, de ugyanilyen ütemben növekszik: az előzőleg mért 20 százalék helyett már 30 százalékra bővült. Az 55 évenél idősebbeknél a korábbi 15 százalékos ráta 20 százalékra emelkedett, az összes felhasználót tekintve pedig már tízből hárman ugrottak bele ilyen vásárlásokba. A kutatás megállapítja, hogy a direkt változtatások mellett az indirekt módosítások is a közösségi vásárlás erősítését szolgálják: az Instagram például azt tervezi, hogy megszünteti a kedvelés (like) funkciót, amit formailag sok mindennel indokolnának, azonban a valódi okot a social commerce táján érdemes keresni.
Eszerint a kedvelések valójában soha nem voltak a siker valódi indikátorai, a valódi KPI-okat a megjelenések, letöltések, mentések és más mutatók között kell keresni. A kedvelések eltörlése ennek alapján véget vetne a like-ok önmagáért való gyűjtögetésének, és mindenkit az említett fő teljesítménymutatók felé terelne, amiből értelemszerűen a közösségi platformoknak is több bevétele származna. A felmérés közzétett változata teljes egészében az eMarketer oldalán olvasható.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak