Az otthoni munkavégzés és a távoktatás gyors felfutása, vagy általában a folyamatos otthon töltött idő kapcsán is aktuális téma, hogy a fokozódó terhelés mellett milyen irányban alakulnak át a megszokott nethasználati szokások. Ez már csak abból a szempontból is fontos, hogy a mobil vagy vezetékes hálózatok továbbra is megfelelően szolgálhassák ki a növekvő igényeket, a megfelelő gyakorlatokkal elkerülve az infrastruktúra túlterhelését, de a változások értékelése ezen a területen is fontos lesz, amennyiben a most kialakuló felhasználási minták a vírusjárványt követően sem tűnnek el nyomtalanul egyik pillanatról a másikra.
A Comscore friss statisztikái most éppen a böngészési szokások alakulásáról festenek képet öt nagy európai piacon, egész pontosan Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban. Az ottani arányok a hazai piacra nézve nyilván csak tájékoztató jellegűek, de azt megelőlegezhetjük, hogy a trendek nálunk is ugyanabba az irányba mutatnak. Emellett az egyes országokban mért forgalom azt is jól mutatja, hogy a járvány terjedése hol, mikor és milyen mértékben beolyásolta a közérdeklődést.
A netes piackutató mérései alapján február közepén még mindenhol nagyjából egyensúlyban volt az általános híroldalak látogatása, vagyis az olyan weblapok és alkalmazások letöltései, amelyek általános bel- és külföldi hírszolgáltatással foglalkoznak, kiemelve az aktuálisan legfontosabbnak tartott híreket és eseményeket. Nem meglepő, hogy ez az arány még február végén az olaszoknál kezdett meredeken emelkedni, és a mai napig sokkal magasabb a többi területnél, tekintve, hogy esetükben a járvány első és eddigi legnagyobb európai centrumáról van szó.
forrás: comscore.com
Március második hetében aztán a többi piacon is elkezdődőtt a felfutás; a december 30. és január 5. közti, bázisnak tekintett időszakhoz képest Olaszországban 142 százalékkal, Spanyolországban 74 százalékkal, Franciaországban 50 százalékkal, az Egyesült Királyságban 44 százalékkal, Németországban pedig 29 százalékkal növekedett az ilyen irányú hírfogyasztás.
Nagy bajban az online szolgáltatások
A gazdaság egyes szektorait érintő nehézségekre jól reflektálnak a Comscore más ágazatokra bontott adatai. Ezek szerint az utazás és az idegenforgalom az egyik legdurvábban érintett iparág: az online utazásszervezők oldalainak forgalma például egy rövid január eleji felfutást követően mindenhol folyamatosan zuhan. Nem meglepő, hogy ez is Olaszországban a leglátványosabb, ahol pontosan kétharmadával esett vissza a felhasználás, de a többi régióra is jellemző, hogy egyedül Franciaországban tapasztalható (még) egyszámjegyű százalékos csökkenés.
A rendezvényszervezés is hasonlóan nehéz helyzetbe került: az online jegyfoglalások februárban kezdtek bezuhanni, hogy mostanában mindenhol gyorsuló ütemben zuhanjanak. A mai napig egyedül az Egyesült Királyság mutatói maradtak a január eleji bázis fölött, de ott a korábbi felfutás is sokkal nagyobb arányú volt, most pedig a csökkenés is kifejezetten meredeken tart a 100 százalékosnak vett, a kiindulási érték alatti tartomány felé. A lejtőn éppen a franciák és az olaszok tartanak a legelőrébb, ahol körülbelül lefeleződött az ilyen szolgáltatások látogatottsága.
forrás: comscore.com
Bár azt hihetnénk, hogy az online ételrendelés vagy a fogyasztási cikkek kiszállítása mindenütt rakétázik a jelenlegi helyzetben, látványos (39 százalékos) növekedést csak Olaszországban mértek. Ehhez képest felfelé ívelő trendet csak az Egyesült Királyságban jeleznek, de a teljes növekedés ott is csak 13 százalékos; Franciaországban, Spanyolországban és Németországban pedig éppen hogy lefelé mozog a felhasználás aránya, utóbbi két helyen az év eleji szint alá süllyedve. Abszolútt növekedést csak a február közepén jelzett adatokhoz képest lehet mindenhol kimutatni, de a görbéket meghosszabbítva ez az összehasonlítás sem fog sokáig állni.
Érdemes megjegyezni, hogy az újkori híraggregátorok, a közösségi csatornák forgalma az elmúlt hónapban legalább a tizedével, de valahol több mint a felével növekedett a Comscore által vizsgált piacokon. Itt a változások ráadásul kisebb vagy nagyobb mértékben, de mindenhol felfelé mutatnak, nyilván összefüggésben az általános híroldalakat és alkalmazásokat kísérő fokozottabb figyelemmel. Ezt a trendet igazolja egyébként a Facebook hálózati leterheltségéről szóló céges blogbejegyzés, illetve a Twitter hivatalos tájékoztatása is, miszerint az elmúlt időszakban komoly mértékben nőtt a felhasználói szám.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak