A közösségi óriásnak úgy kell kezelnie a felfokozott forgalmat, hogy közben több tízezer munkavállalóját volt kénytelen otthon tartani. Viszont hirdetésből kevesebb lett a koronavírus miatt.

Tegnap a cég két illetékes alelnöke közösen jegyzett blogposztban számolt be azokról a fejleményekről, amelyeket a világjárvánnyá terebélyesedő koronavírus váltott ki. A felfokozott használat miatt komoly zsonglőrködés folyik a háttérben, hogy működőképes maradjon a világ legnagyobb közösségihálózat-családja.

Csúcsra járatva

Nem túl meglepő módon a sok helyen országos szinten elrendelt, vagy éppen önként vállalt karantén miatt a digitális kommunikációs csatornákon korábban sosem látott aktivitás tapasztalható. Erről a felfutásról adatokat is közölt a cég. A komoly járványügyi helyzetben lévő területeken az azonnali üzenetküldés több mint másfélszeresére ugrott az elmúlt hetekben. Ennél is nagyobb mértékű növekedés látszik a videós hívásokban: a Messengeren és a szintén a céghez tartozó WhatsApp alkalmazásban több mint megduplázódott az erre fordított idő.
 


Csoportos hívásokkal töltött idő Olaszországban (forrás: Facebook)

 

A bejegyzés kiemelten foglalkozik az európai országok közül legsúlyosabban érintett Olaszországgal. Ahogy a fenti grafikonon látszik, a csoportos hívásokra fordított idő még a vírusnál is gyorsabb ütemben nőtt. A rövid időn belül az 1000 százalékot is meghaladó terhelésnövekedés ugyanakkor csak az egyik megoldandó probléma. A Facebook alkalmazásainak leterheltsége általában is kimutatható, hiszen az olaszok 70 százalékkal többet használják ezeket a platformokat. Az Instagram és a Facebook Live megtekintési száma például egy hét alatt duplázódott meg.

Mindezt az extra terhelést úgy kell kezelnie a cégnek, hogy közben saját dolgozóit is kénytelen volt otthoni munkavégzésre vezényelni. 45 ezer ember napi feladatainak távoli koordinálása egyébként sem triviális feladat, ám a Facebook esetében ez különösen nehéz, mivel a céges kultúrában a személyes meetingeket és a közvetlen konzultációt a siker alapjának tekintették, azaz a távmunka lehetősége nemi is nagyon merült fel. A szellemiségre jó példa, hogy a vállalat magasabb beosztású munkavállalóinak kötelező volt rendszeres, negyedéves megbeszéléseken személyesen megjelenni a cég kaliforniai központjában, ami alól nem jelentett felmentést, hogy New Yorkban, vagy éppen Szingapúrban dolgoznak.

A Facebook szerencséjére a hálózati terhelés mind időben, mind térben eloszlik valamennyire. A felkészülést némileg segítette, hogy a kiinduló pontot jelentő Kínában egyáltalán nincs jelen a cég. A világjárvány szakaszba lépve persze egyre több országban fokozódik a használat, de Európában és Észak-Amerikában a nap más óráiban vannak a csúcsok, így valamennyire kezelhetőbb marad a probléma.

Több feladat, kevesebb pénz

Bár a Facebook nem fog koldusbotra jutni, de azért érdemes megjegyezni, hogy a fenti extra terhelés mellett a cégnek minden bizonnyal kevesebb bevétellel kell beérnie. Üzletileg nem túl szerencsés, hogy a felhasználók által most leginkább igénybe vett alkalmazások és csatornák nem, vagy csak kis mértékben monetizálhatók. És bár a Facebook hírfolyamát is többet görgetik az emberek, a hirdetők egy része behúzta a kéziféket a teljesen bizonytalan globális helyzet miatt.

A blogbejegyzésben elejtett megjegyzés a hirdetések visszaeséséről megerősíti a Twitter korábbi közleményét, amelyben a mikroblog-szolgáltató kénytelen volt első negyedéves bevételi céljainak feladásáról tájékoztatni a befektetőket. A Facebookhoz hasonlóan ugyanakkor a Twitternél is a felhasználói érdeklődés növekedését tapasztalták. 

Közösség & HR

Szemüveg-csuklópánt kombóval irtja a dzsungelt a Meta a konzumer MI útjából

Mark Zuckerberg 799 dolláros mesterségesintelligencia-szemüveget és egy olyan csuklópántot is bemutatott, ami hozzá csatlakoztatva érzékeli a finom kézmozdulatokkal adott utasításokat, és szerinte nyugdíjba küldi majd a billentyűzeteket, az egereket, sőt az érintőképernyőket is.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.