A közösségi óriásnak úgy kell kezelnie a felfokozott forgalmat, hogy közben több tízezer munkavállalóját volt kénytelen otthon tartani. Viszont hirdetésből kevesebb lett a koronavírus miatt.

Tegnap a cég két illetékes alelnöke közösen jegyzett blogposztban számolt be azokról a fejleményekről, amelyeket a világjárvánnyá terebélyesedő koronavírus váltott ki. A felfokozott használat miatt komoly zsonglőrködés folyik a háttérben, hogy működőképes maradjon a világ legnagyobb közösségihálózat-családja.

Csúcsra járatva

Nem túl meglepő módon a sok helyen országos szinten elrendelt, vagy éppen önként vállalt karantén miatt a digitális kommunikációs csatornákon korábban sosem látott aktivitás tapasztalható. Erről a felfutásról adatokat is közölt a cég. A komoly járványügyi helyzetben lévő területeken az azonnali üzenetküldés több mint másfélszeresére ugrott az elmúlt hetekben. Ennél is nagyobb mértékű növekedés látszik a videós hívásokban: a Messengeren és a szintén a céghez tartozó WhatsApp alkalmazásban több mint megduplázódott az erre fordított idő.
 


Csoportos hívásokkal töltött idő Olaszországban (forrás: Facebook)

 

A bejegyzés kiemelten foglalkozik az európai országok közül legsúlyosabban érintett Olaszországgal. Ahogy a fenti grafikonon látszik, a csoportos hívásokra fordított idő még a vírusnál is gyorsabb ütemben nőtt. A rövid időn belül az 1000 százalékot is meghaladó terhelésnövekedés ugyanakkor csak az egyik megoldandó probléma. A Facebook alkalmazásainak leterheltsége általában is kimutatható, hiszen az olaszok 70 százalékkal többet használják ezeket a platformokat. Az Instagram és a Facebook Live megtekintési száma például egy hét alatt duplázódott meg.

Mindezt az extra terhelést úgy kell kezelnie a cégnek, hogy közben saját dolgozóit is kénytelen volt otthoni munkavégzésre vezényelni. 45 ezer ember napi feladatainak távoli koordinálása egyébként sem triviális feladat, ám a Facebook esetében ez különösen nehéz, mivel a céges kultúrában a személyes meetingeket és a közvetlen konzultációt a siker alapjának tekintették, azaz a távmunka lehetősége nemi is nagyon merült fel. A szellemiségre jó példa, hogy a vállalat magasabb beosztású munkavállalóinak kötelező volt rendszeres, negyedéves megbeszéléseken személyesen megjelenni a cég kaliforniai központjában, ami alól nem jelentett felmentést, hogy New Yorkban, vagy éppen Szingapúrban dolgoznak.

A Facebook szerencséjére a hálózati terhelés mind időben, mind térben eloszlik valamennyire. A felkészülést némileg segítette, hogy a kiinduló pontot jelentő Kínában egyáltalán nincs jelen a cég. A világjárvány szakaszba lépve persze egyre több országban fokozódik a használat, de Európában és Észak-Amerikában a nap más óráiban vannak a csúcsok, így valamennyire kezelhetőbb marad a probléma.

Több feladat, kevesebb pénz

Bár a Facebook nem fog koldusbotra jutni, de azért érdemes megjegyezni, hogy a fenti extra terhelés mellett a cégnek minden bizonnyal kevesebb bevétellel kell beérnie. Üzletileg nem túl szerencsés, hogy a felhasználók által most leginkább igénybe vett alkalmazások és csatornák nem, vagy csak kis mértékben monetizálhatók. És bár a Facebook hírfolyamát is többet görgetik az emberek, a hirdetők egy része behúzta a kéziféket a teljesen bizonytalan globális helyzet miatt.

A blogbejegyzésben elejtett megjegyzés a hirdetések visszaeséséről megerősíti a Twitter korábbi közleményét, amelyben a mikroblog-szolgáltató kénytelen volt első negyedéves bevételi céljainak feladásáról tájékoztatni a befektetőket. A Facebookhoz hasonlóan ugyanakkor a Twitternél is a felhasználói érdeklődés növekedését tapasztalták. 

Közösség & HR

Kínában sem megy simán a robotaxik bevezetése

Az önvezető konkurencia megjelenését meglehetősen rossz néven veszik az érintett területeken dolgozó taxisok.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.