Az elemzőket is meglepte, hogy miközben a globális ipar szenvedett, a Siemens a közelmúltban várakozásokat felülmúló negyedéves eredményt jelentett. Ennek nem csak a Siemens örülhetett. Egyes piacelemzők szerint ugyanis a Siemens a világ egyik legnagyobb gyártóberendezés-előállítójaként egyfajta indikátora a világgazdaság állapotának. Az pedig, hogy 54 százalékkal nőtt a megrendelésállománya, mindenképpen örvendetes, hiszen jelzi, hogy komoly gyártóipari beruházások várhatók.
De miért nem fogott ki a német vállalaton a globális csiphiány? Mire fókuszál a hazai leányvállalat? Többek között erről is kérdeztük Jeránek Tamást, a Siemens Zrt. tavaly kinevezett vezérigazgatóját. Az interjúnak emellett volt még egy apropója: a vállalat két (majdnem) kerek évfordulóját ünnepli idén: 175 éve alapították, illetve 135 éve van jelen Magyarországon.
A múlt felelősség is
A Siemensnek valóban nagy múltja van, kulcsszereplője ipari forradalmaknak, és fontos találmányokkal járult hozzá a technológia fejlődéséhez például az elektromos hálózatok, a távközlés, a közlekedés vagy akár az egészségügy terén is. De története alatt sokat is változott, például a hardveres lába mellé növesztett egy azzal egyenértékű, önállóan is életképes szoftvereset, kezdte a beszélgetést Jeránek Tamás. Mint mondta, ezen kettősség összekapcsolása a Siemens egyik megkülönböztető jegye.
A vállalat portfóliója rendkívül szerteágazó. A szoftvermegoldásai a low code alkalmazástól a komplex ipari rendszerekig terjednek. Emellett közreműködik például az Aerion környezettudatos szuperszonikus gépének, vagy az Airbus következő generációs repülőgépei elektronikai rendszerének tervezésében. És persze jelen van a legtöbb ágazatban. Egy autóipari partnerével például olyan rendszer fejlesztését támogatja, ahol az elektromos autó egyben energiatárolóként is használható, amelyből energiát lehet visszatáplálni a rendszerbe. De ugyanilyen fontos a smart grid technológia, vagy a különböző automatizációs megoldások, sorolja a példákat a vezérigazgató.
Bár a vállalatnak valamivel több mint 300 ezer alkalmazottja van világszerte, a kiterjedt portfóliónak köszönhetően a Siemens-ökoszisztéma megközelítőleg 5 millió munkahelyet fed le.
Ebben a kontextusban különösen érdekes, hogy miért adta el mégis a vállalat idén három üzletágát. Jeránek Tamás szerint ezek nem váratlan fejlemények. Csupán hosszas előkészítés után felkerült az i-re a pont, hiszen tőzsdei cégként az értékesítés lépéseit a Siemensnek teljesen transzparensen kellett végigvinnie. A cél az, hogy a vállalat még jobban tudjon fókuszálni a stratégiai területeire, például az energiaelosztásra, az IoT-megoldásokra, a digitalizációra, melyhez erős szoftveres háttér szükséges. Mint mondta, ma már a Siemens a világ tíz legnagyobb szoftvergyártója között van.
Pandémia vs. növekedés
Ennek kapcsán szóba került a vállalat legutóbbi negyedéves eredménye. Jeránek Tamás szerint a jó eredmény hátterében elsősorban az áll, hogy a Siemens évekkel ezelőtt jó stratégiai irányt választott például az automatizálással vagy az ipar 4.0-val, ami mostanra beérett. „Időben felkészültünk a kihívásokra, és van megfelelő technológiánk. A pandémia és az annak nyomán fellépő szállítási nehézségek vagy munkaerőhiány világszerte növelte az igényt az automatizálási megoldásokra” – mondta. Szerinte ugyanez igaz a digitalizációra és a fenntarthatóságra is, melyek ráadásul olyan iparágakban váltak fontossá, melyekben nagyon erős a növekedés.
A stratégia visszaigazolása a megrendelésállomány 54 százalékos növekedése is. Ennek megvan azonban az az árnyoldala, hogy a Siemens a szállítási határidői növelésére kényszerült, de a vezérigazgató szerint egy ilyen volumenű megrendelésállomány-bővülés – pandémia nélkül is – bármely vállalatnak komoly megterhelést jelentene. A Siemens sem tudja függetleníteni magát a piaci trendektől, ugyanúgy a beszállítóik által biztosított alapanyagokból dolgoznak, mint bármelyik cég. „És nemcsak csip hiányzik, hanem például fém és műanyag alkatrészek is” – mondta. Mindazonáltal úgy véli, a Siemens jó helyzetben van, hiszen kiterjedt globális gyártóbázissal rendelkezik, és erős cégként jók a tárgyalási pozíciói. Mindezzel együtt szükség van extra intézkedésekre, hogy teljesíteni tudja a piac elvárásait.
Keresni kell a bővülés lehetőségét
A beszélgetés végén szóba került a vállalat magyarországi jövője. A vállalat több területen is erős jelenléttel bír, Jeránek Tamás többek között az ipari automatizálást, az energiaelosztást és az épületautomatizálást emelte ki.
Ami az itteni jelenlét bővítését illeti, egyfajta fontolva haladós stratégiát vázolt Jeránek Tamás. „Amióta Roland Busch irányítja a céget, még hangsúlyosabbá vált, hogy a Siemens stratégiájának két fontos sarokpontja a digitalizáció és a fenntarthatóság” – mondta a vezérigazgató. A portfóliótisztítás is azt szolgálja, hogy jobban fókuszálhasson a vállalat az erősségeire. Jelenleg az eredmények megtartása a hazai cél, amely megteremti a lehetőségét annak, hogy új ajtókat lehessen kinyitni akár a kutatás-fejlesztés, akár a nagyobb projektek terén.
Ugyanez a szemlélet hatja át a vállalat HR-politikáját is. Ma kétségtelenül nagyobb kihívás a jó munkaerő bevonzása, de Jeránek Tamás szerint a Siemens név kellően vonzó, így viszonylag könnyű a toborzás. A vállalat mégis elsősorban a meglévő munkaerő, a tehetségek megtartásában gondolkodik.
Interjú a Bitport podcast-csatornáján
Az interjút közzétesszük a CIO klub hangos kiadásában is a Bitport podcastcsatornáján.
A felvétel meghallgatható a fenti lejátszóval itt, de podcastjainkat követheti többek között a Spotify-on, az Apple, valamint a Google podcastplatformján is, ahol feliratkozhat a Bitport csatornájára.
Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a Siemens támogatásával készült. Részletek »
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak