A Tesla egy részvényre jutó nyeresége némileg meghaladta az előzetes piaci várakozásokat, míg összes bevétele kis mértékben elmaradt azoktól – derült ki a társaság szerdán közzétett harmadik negyedéves beszámolójából. A járműgyűrtó amerikai számviteli szabályok szerinti nyeresége ezúttal már elérte a 3,33 milliárd dollárt, ami több mint kétszeres növekedést jelent az előző év megfelelő időszakához képest, miközben a cég autóipari bevételei 55 százalékkal voltak magasabbak. Mindezek kapcsán azt is bejelentették, hogy a teljes évet tekintve valószínűleg elmaradnak majd a korábban kitűzött szállítási céloktól, de túlzónak tartják a kereslet mérséklődésével kapcsolatos félelmeket.
A vállalat vezérigazgatója ezúttal is igyekezett megnyugtatni a világgazdasági problémák és a Tesla magas árai miatt aggódó befektetőket: szerinte bizonyos logisztikai kihívások továbbra is fennállnak, és bár nem nevezné teljesen recesszióbiztosak a céget, úgy látja, hogy minden bizonnyal ellenállnak majd a recessziónak. Elon Musk korábban többször is megerősítette, hogy az idén idén msfészer több autót akarnak leszállítani a 2021-es 936 ezer darabhoz képest. A Tesla részvényeinek árfolyama így is 4,3 százalékkal gyengült a zárás utáni kereskedésben. Bár a vállalat minden megfontolás szerint gyorsan terjeszkedik, a befektetők folyamatosan a kereslet lassulására utaló jeleket figyelik.
A nagy dobás megint elnapolva
Kiderült az is, hogy a Tesla vezetéstámogató szoftvere 2022-ben már nem kapja meg a hatósági jóváhagyást arra nézve, hogy az általa vezérelt autók a volán mögött ülő aktív sofőr nélkül is közlekedhessenek. Jelenleg a Full Self-Driving nevű kiegészítő révén képesek a sávváltásra vagy az önálló parkolásra, a szabványos Autopilot funkció révén pedig emberi beavatkozás nélkül is kormányoznak, gyorsítanak és fékeznek a sávjukon belül. Mindez azonban nem jelent a gyakorlatban teljes autonómiát: Musk elsimerte, hogy a Teslák erre még nem állnak készen, bár az észak-amerikai felhasználók az év végéig olyan szoftverfrissítést ígért, amelynek révén a megszokott útvonalakon "hozzá sem kell majd érniük a kormányhoz".
A hatósági engedélyek beszerzése egy másik kérdés, és a Tesla dolgát ezzel kapcsolatban nem könnyíti meg, hogy az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság 2016 óta már 38 vizsgálatot indított a járműveit érintő, 19 halálos áldozatot követelő balesetek ügyében. Egy másik probléma a marketing oldalán jelentkezik: bár a gyártó maga is hangsúlyozza ugyan, hogy az Autopilot rendszer nem biztosít teljes autonómiát, és folyamatos figyelmet követel meg a sofőröktől, a hatóság szerint az elnevezés azt sugallja, hogy sokkal többet tud a valós képességeinél. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent, azzal kapcsolatban mi is idéztük október elején az IIHS csoport felmérésének eredményeit.
A Reuters vonatkozó riportjában olyan elemzőket idéz, akik szerint a Tesla elsődleges problémája a céges kommunikáció ellenére sem a szabályozás, hanem maga a szoftver, tekintettel az autonóm vezetés összetettségére. A vállalat ismét kudarcot vallott a saját maga által kitűzött határidőkkel a teljes önvezető képesség kifejlesztésében, pedig ez Elon Musk szerint is a Tesla jövedelmezőségének legfontosabb forrása lenne. Ő augusztusban arról beszélt, hogy már az idén elérik a legmagasabb szintű autonómiát, 2030-ra pedig egész hihetetlen eladási volumeneket lengetett be. Az idő azonban mindenkit, még a Teslát is egyre jobban szorítja az ilyen irányú ígéretek beváltásában; nem véletlen, hogy a piaci szereplők sorban visszakoznak a korábbi, nem egészen reális elvárásokat illetően.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak