Új szabályozással és állami támogatással pörgetnék fel a dolgokat, hogy 2025-re széles körben megjelenjenek a magas autonómiaszintű járművek az Egyesült Királyság útjain.

A brit kormány pénteki tájékoztatása szerint már 2025-ig megvalósítanák az önvezető járművek széles körű bevezetését a közúti forgalomban, amit új törvényekkel és 100 millió fontos (nagyjából 48 milliárd forintnak megfelelő) állami támogatással tennének megvalósíthatóvá. A terv kihasználná a technológia a fejlesztésében és használatában is az autonóm járművek gyorsan fejlődő piacának élvonalába emelné az országot, amelynek értékét 42 milliárd fontra becsülték, és a kormányzat számításai szerint 38 ezer új munkahelyet teremthet az Egyesült Királyságban.

A befektetés a brit közlekedési miniszter szerint elsősorban a biztonsággal összefüggő, létfontosságú kutatásokban és olyan jogszabályok kialakításában jelenne meg, ami biztosítaná, hogy a technológia által ígért előnyöket teljes mértékben képesek lesznek kihasználni. Míg a teljes önvezető funkciókkal rendelkező járművek akár már jövőre megjelenhetnek az autópályákon, a pénteki bejelentés egy sokkal szélesebb körű bevezetés kereteit is meghatározta, beleértve a tömegközlekedési és szállítójárműveket. A kormány mindehhez a piackutatások és az egyes termékek piacosításának kapcsán is támogatást nyújtana.

Alapvető dolog a felelősség tisztázása

Az eddigi ráfordításokon felül a mostani keretből további 20 millió fontot szánnak az önvezető technológiákra épülő kereskedelmi szolgáltatások ösztönzésére. A 2025-re tervezett új szabályozás azt is kimondaná, hogy teljes mértékben a gyártók felelősek a járművek önvezető üzemben végrehajtott műveleteiért, vagyis az emberi sofőröket nem terhelné felelősség a vezetéssel kapcsolatos eseményekért, amíg a járművek autonóm módban futnak. Ez a kommentárok szerint globális precedenst teremthet, mert az ilyen jellegű felelősség kisebb-nagyobb mértékben még mindenhol jogi szürke zónának számít.

A TechCrunch riportja például felidézi azokat az elmúlt években történt eseteket, amikor az Uber tesztsofőrje vagy egy Tesla Autopilot funkciót használó vezetője vitte el a balhét egy-egy balesetért. A britek most nyilvános konzultációt indítanak annak érdekében, hogy az önvezető járművek szabályozása is legalább olyan biztonsági szintet teremtsen, mint ami az emberek átal irányított eszközökre jellemző. Ezzel nyilvánvalóan nagyon nagy fába vágták a fejszéjüket, de a lehetséges eredmények (mint a balesetek számának csökkentése vagy a rászorulók mobilitásának javítása) is látványosak lehetnek majd.

A kormány tájékoztatása alapján az érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőrök egy éven belül üzembe állíthatják azokat a járműveket, amelyek önvezető módban képesek közlekedni az autópályákon. Bár a Teslák a legkelendőbb járművek közé tartoznak az Egyesült Királyságban, a jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé a tulajdonosaiknak, hogy közúton próbálgassák az autók önvezető képességeit. Úgy tűnik, hogy ezt nemsokára már megtehetik, bár alaposan a zsebükbe kell nyúlniuk: most derült ki, hogy a Tesla újabb 25 százalékkal megemeli Full Self-Driving szoftvercsomag árát, amit januárban egyszer már 20 százalékkal drágított.

Piaci hírek

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.