Pedig egyesek szerint a Full Self-Driving nélkül egy Tesla nem sokkal több, mint másfél-két tonna veszélyes hulladék.

Ki jelentette be? Természetesen Elon Musk. Hol jelentette be? Természetesen a Twitteren. És mit jelentett be? Természetesen egy áremelést: szeptember elejétől 25 százalékkal kell többe fizetni a Full Self-Driving (FSD) szoftvercsomagért. Azért a csomagért, amelynek az árát januárban emelték meg 20 százalékkal. A jelenlegi ár így 15 ezer dollár lesz, azaz 50 százalékkal több, mint tavaly (akkor még csak 10 ezret kellett fizetniük az új, és mint korábban kiderült, a használt Teslát vásárlóknak).

Jelenleg az FSD-ért 12 ezer dollárt kérnek, ha az ügyfél előre fizet. Választhat előfizetéses konstrukciót is, abban az esetben 199 dollár a havi díj. Musk a tweetjében az új árhoz kapcsolódó előfizetési díjról nem írt.

A szoftverbe csomagolják a prémium szolgáltatást

Minden új Teslához van alapfelszereltségként egy szoftvercsomag, az Autopilot. Ez tartalmaz egy sebességtartó automatikát, a sávtartást és a forgalomhoz igazodó haladási sebességet automatizáló "autosteer" szolgáltatás. Az FSD ehhez képest olyan vezetőtámogató szolgáltatásokat kínál, mint a Traffic and Stop Sign Control, amely értelmezi az közlekedési jelzésrendszert (közlekedési táblák, lámpák, útfelfestések stb.), vagy a Navigate on Autopilot, amely képes levezényelni önállóan egy autópályára történő felhajtást vagy sávváltást is. A Smart Summon azoknak segít, akik képtelenek megjegyezni, hogy hol parkolták le az autójukat: ha bemennek a parkoló területére, ott mobilalkalmazással magukhoz hívhatják az autójukat.

Az alap és az FSD közötti átmenetként kínálja a Tesla az olcsóbb, de kevesebb funkciót is tartalmazó Enhanced Autopilotot. De az igazi teslásoknak ez sem opció, ugyanis az új fejlesztéseket tartalmazó, még kísérleti fázisban lévő FSD Betához csak a full csomagot vásárlók kérhetnek hozzáférést (de csak akkor kapnak, ha megfelelnek egyéb követelményeknek is).

Kétségtelen, hogy a Tesla (Musk) üzletpolitikája ügyes: mert a szoftver bétatesztelői voltaképpen még fizetnek is azért, hogy tesztelhetnek. Akik hozzáférést kapnak az FSD Betához, az autójukon keresztül küldhetnek visszajelzést a szoftver rendellenes vagy hibás működéséről. A Tesla egy korábbi nyilatkozata szerint mintegy 100 ezer autóba telepítették eddig az FSD Betát.

Gyors fejlesztéshez sok tesztelő kell

Ez megváltozhat, ugyanis a vállalatnak minél több tesztelőre lenne szüksége. Musk augusztus elején a részvényeseknek arról beszélt, hogy az év végére bárki számára elérhető lesz az FSD Beta (Tesla sajnos továbbra is kell hozzá).

Persze a tesztelői kör ilyen mértékű szélesítésének jelentős kockázatai is vannak. Az amerikai közúti közlekedésbiztonságot felügyelő hivatal (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) 2016 óta 38, összesen 19 halálos áldozattal járó balesetet vizsgált, amelyben az egyik érintett jármű Tesla volt, és a balesetben szerepe lehetett a vezetőtámogató rendszereknek. A számok ráadásul gyarapodnak: szintén az  NHTSA-tól származó adatok szerint tavaly júliustól idén júniusig 273 olyan balesetet jelentettek be, melyben a Tesla fejlett vezetéstámogató rendszere is érintett volt.

A Tesla értelemszerűen máshonnan közelít ehhez a kérdéshez: Ashok Elluswamy, a Tesla Autopilot szoftverekért felelős igazgatója a hétvégén a Twitteren azt írta, hogy az Autopilot naponta kb. 40 olyan balesetet előz meg, amikor a sofőrök tévedésből a gázpedálra lépnek a fék helyett. Azt azonban, hogy ez igaz-e, nehéz lesz ellenőrizni, hívja fel a figyelmet a CNBC, mert a vállalat erre vonatkozó telemetriai adatait független kutatók soha nem vizsgálták.

Piaci hírek

A vezérigazgatók egyszerre imádják és rettegik az MI-t

A CEO-k közül megdöbbentően sokan hoztak már üzleti döntéseket a ChatGPT válaszaira alapozva. Az első számú vezetők fele szerint pozíciójukat idővel teljesen átveszik az algoritmusok.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.