Musk legújabb ígérete szerint már az idén megjelenik a gyártó fullos önvezető technológiája, 2030-ra pedig olyan eladási volumeneket tervez, amelyeket egyelőre fizikailag is nehéz elképzelni.

A Tesla önvezető technológiája az év végéig piacra kerülhet, a széles körű amerikai és európai megjelenés ütemezése pedig az illetékes hatóságok jóváhagyásától függ majd – jelentette be a vállalat vezérigazgatója egy Norvégiában rendezett energiakonferencián. A Reuters beszámolója szerint ez azt jelenti, hogy a vásárlók akár már idén karácsonyra használatba vehetik az autonóm Teslákat, amire sokan 2016 óta várnak, mikor először jelentették be az autonóm jármű koncepcióját. Azt követően azonban évente közöltek újabb és újabb céldátumokat, így a legújabb tervezett határidőt is érdemes az ennek megfelelő fenntartásokkal kezelni.

A Tesla beígért önvezető technológiája jelentősen eltérne a már meglévő funkcióktól, mivel ennek praktikusan már nem lenne szüksége a sofőr aktív közreműködésére. A jelenlegi, önvezetőnek  nevezett csomag az Autopilot funkcióval kombinálva lehetővé teszi, hogy a járművek autonóm műveleteteket hajtsanak végre (kormányzás, sávváltás, parkolás, stoptáblák vagy a közlekedési lámpák azonosítása és az ezekhez kapcsolódó lassítás), de ezekhez a támogató készségek továbbra is feltételezik a folyamatos emberi irányítást.

Az Autopilot funkciót érintő kritikák a közelmúltban ismét felerősödtek azt követően, hogy egy amerikai kormányzati jelentés a fejlett vezetástámogató rendszerekkel felszerelt autók baleseteinek nagy részét a Teslákhoz kötötte. Itt érdemes megjegyezni, hogy az ilyen jellegű incidenseknél a felelősség kisebb-nagyobb mértékben mindenhol jogi szürke zónának számít, de az Egyesült Királyságban a 2025-re tervezett új szabályozás már egyértelművé tenné, hogy teljes mértékben a gyártók felelősek a járművek önvezető üzemben végrehajtott műveleteiért.

A befektetők ilyen számoknak képtelenek ellenállni

Mivel a Tesla Autopilot használatában már előfordult, hogy a sofőr vitte el a balhét egy-egy balesetért, az újabb megjelenési dátum mellett az is érdekes lesz, hogy a Tesla rendszerei hogyan veszik majd a nehezített pálya akadályait. A gyártó ambícióit mindenesetre nem rengetik meg az ilyen kihívások: Musk aktuális célja, hogy 2030-ban 20 millió elektromos járművet adjon el, amivel a Tesla kétszer akkora lenne, mint bármely autógyártó a történelemben, és a globális járműpiac nagyjából 20 százalékát szerezné meg magának.

Ez az egyelőre nehezen látható cél szerepel a részvényeseknek tett növekedési ígéretek középpontjában is, miután ebben az évben még a másfélmilliós darabszám tűnik reálisnak. A Reuters által idézett elemzések alapján pedig az exponenciális növekedés nem kivihetetlen ugyan, de iszonyatosan sok pénzbe kerülne, az egyik iparági szakértő például a Manhattan-tervhez hasonlította a kezdeményezés nagyságrendjét. A 20 millió járműhöz ráadásul akkumulátorokra, azokhoz pedig kritikus nyersanyagokra (lítiumra, nikkelre) van szükség, amelyek biztosítása a mai körülmények között fizikailag sem egyszerű dolog.

A számítások szerint a jelzett volumen eléréséhez a Teslának 7-8 további gigafactory gyárat kellene felépítenie, vagyis évente be kellene indítania egy újabbat, ezeket pedig a jelenlegi akku-utánpótlás harmincszorosára emelésével tudná csúcsra járatni. A cégnek a következő nyolc évben legalább 400 milliárd dollárt kellene költenie az új összeszerelő üzemekre és akkumulátorgyárakra, további 200 milliárdot vagy még többet pedig az akkumulátorok gyártására vagy megvásárlására, beleértve az emltett nyersanyagokat is.

Az így létrehozott szörnyeteg infrastrukturálisan is nagyobb lenne, mint a Volkswagen AG és a Toyota Motor együttesen, de Musk szerint a felvázolt célok akár 2030 előtt is megvalósulhatnak. A Reuters itt a Benchmark Mineral Intelligence iparági elemzőt idézi, aki szerint a Teslának 2 millió tonna lítiumra, 1,3 millió tonna nikkelre, 0,2 millió tonna kobaltra és 3,5 millió tonna grafitra lesz szüksége a tervezett 3 terawattos gyártási kapacitáshoz. Ez többször annyi, mint amennyit a teljes elektromos járműipar felhasznál majd 2022-ben, így nem meglepő, hogy a piackutató a Tesla előirányzatát "nagyon ambiciózusnak" minősíti.

Piaci hírek

Lyuk hátán lyuk a Nagy Kínai Tűzfal mögötti kormányzati weboldalak többsége

Miközben a fél világ Peking hallgatózásától retteg, a kínai rendszerek tele vannak súlyos biztonsági résekkel, melyek eredője: a trehányság.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.