A brit kormány pénteki tájékoztatása szerint már 2025-ig megvalósítanák az önvezető járművek széles körű bevezetését a közúti forgalomban, amit új törvényekkel és 100 millió fontos (nagyjából 48 milliárd forintnak megfelelő) állami támogatással tennének megvalósíthatóvá. A terv kihasználná a technológia a fejlesztésében és használatában is az autonóm járművek gyorsan fejlődő piacának élvonalába emelné az országot, amelynek értékét 42 milliárd fontra becsülték, és a kormányzat számításai szerint 38 ezer új munkahelyet teremthet az Egyesült Királyságban.
A befektetés a brit közlekedési miniszter szerint elsősorban a biztonsággal összefüggő, létfontosságú kutatásokban és olyan jogszabályok kialakításában jelenne meg, ami biztosítaná, hogy a technológia által ígért előnyöket teljes mértékben képesek lesznek kihasználni. Míg a teljes önvezető funkciókkal rendelkező járművek akár már jövőre megjelenhetnek az autópályákon, a pénteki bejelentés egy sokkal szélesebb körű bevezetés kereteit is meghatározta, beleértve a tömegközlekedési és szállítójárműveket. A kormány mindehhez a piackutatások és az egyes termékek piacosításának kapcsán is támogatást nyújtana.
Alapvető dolog a felelősség tisztázása
Az eddigi ráfordításokon felül a mostani keretből további 20 millió fontot szánnak az önvezető technológiákra épülő kereskedelmi szolgáltatások ösztönzésére. A 2025-re tervezett új szabályozás azt is kimondaná, hogy teljes mértékben a gyártók felelősek a járművek önvezető üzemben végrehajtott műveleteiért, vagyis az emberi sofőröket nem terhelné felelősség a vezetéssel kapcsolatos eseményekért, amíg a járművek autonóm módban futnak. Ez a kommentárok szerint globális precedenst teremthet, mert az ilyen jellegű felelősség kisebb-nagyobb mértékben még mindenhol jogi szürke zónának számít.
A TechCrunch riportja például felidézi azokat az elmúlt években történt eseteket, amikor az Uber tesztsofőrje vagy egy Tesla Autopilot funkciót használó vezetője vitte el a balhét egy-egy balesetért. A britek most nyilvános konzultációt indítanak annak érdekében, hogy az önvezető járművek szabályozása is legalább olyan biztonsági szintet teremtsen, mint ami az emberek átal irányított eszközökre jellemző. Ezzel nyilvánvalóan nagyon nagy fába vágták a fejszéjüket, de a lehetséges eredmények (mint a balesetek számának csökkentése vagy a rászorulók mobilitásának javítása) is látványosak lehetnek majd.
A kormány tájékoztatása alapján az érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőrök egy éven belül üzembe állíthatják azokat a járműveket, amelyek önvezető módban képesek közlekedni az autópályákon. Bár a Teslák a legkelendőbb járművek közé tartoznak az Egyesült Királyságban, a jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé a tulajdonosaiknak, hogy közúton próbálgassák az autók önvezető képességeit. Úgy tűnik, hogy ezt nemsokára már megtehetik, bár alaposan a zsebükbe kell nyúlniuk: most derült ki, hogy a Tesla újabb 25 százalékkal megemeli Full Self-Driving szoftvercsomag árát, amit januárban egyszer már 20 százalékkal drágított.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak