A cég végre megmutatta, mivel készül idén berohamozni a sok-sok milliárd dolláros játékpiacra. A Stadia streaming szolgáltatással kapcsolatban azonban egyelőre rengeteg kérdés megválaszolatlan maradt.

Tavaly októberben már némi ízelítőt kaphattunk abból, mivel szeretné átrendezni a játékipart a világ egyik legnagyobb technológiai óriása. Az akkor még Project Stream néven futó megoldás mára megkapta végleges nevét és néhány részlet is kiderült a tegnap Amerikában tartott nagy bejelentésen. A Stadia ennek ellenére egyelőre inkább a mögötte álló cég irdatlan erőforrásai miatt érdemes a figyelemre, mivel a nagy leleplezés során több fontos téma maradt teljes homályban.

Konzolt, gamer PC-t vennél? Felejtsd el!

Némi leegyszerűsítéssel a fenti mottóval jellemezhetjük leginkább a Stadia mögött meghúzódó elképzelést. A szogáltatással ugyanis a felhasználók egy sima számítógéptől kezdve a tévén át egészen a telefonokig szinte mindennel képesek lesznek nagy erőforrásigényű, komoly címek futtatására is.

A Google azt ígéri, hogy a felhőből érkező játékok akár 4K-s felbontással és 60 fps sebességgel is futnak majd a különböző eszközökön, mindezt természetesen úgy megoldva, hogy a felhasználó gépére maga a játék nem települ. Az átjárhatóságot nem csak platformok között, hanem házon belüli eszközöknél is képes lesz biztosítani a Stadia, azaz a laptopon kezdett lövöldözést simán át lehet dobni majd a tévénkre, esetleg a mobilunkra, ha sürgős dolgunk támadna a mosdóban.

A vállalat adatközpontjai és dedikált optikai kábelei mellett egy másik saját szolgáltatásnak is nagy szerepet szánnak a Stadia elterjesztésében, ez pedig maga a YouTube. A Google videós oldalát már most is rengeteg gamer használja közvetítésére, amit rajongók és érdeklődők hada követ figyelemmel. Amint beindul a Stadia, ezeknél a közvetítéseknél csak egy kattintásra lesz a felhasználó attól, hogy maga is kipróbálja az éppen futó programot.
 


A Stadia mellé érkezik egy dedikált kontroller is, ami funkcionalitásban hozza a jelenleg is használatban lévő eszközök képességeit, de két plusz gombot kap. Ebből az egyikkel külön információt, segítséget kérhetnek a játékosok a Google mesterséges intelligenciával hajtott asszisztensétől, míg a másikkal azonnal meg lehet osztani az élményt másokkal egy YouTube-közvetítés indításával.

Az indulásról egyelőre annyit tudni, hogy még idén sor kerül rá. Első körben az Egyesült Államok, Kanada, az Egyesült Királyság és "Európa nagy része" lesz a lefedett régiók között, de azt például egyelőre nem tudni, hogy ebbe beletartozik-e Magyarország.

Kérdés kérdés hátán

Mint ahogy egy sor más dologgal kapcsolatban is maximum a sötétben tudunk tapogatózni a Stadia-bejelentést követően. Az egyik legfontosabb eleme lenne az egész üzleti koncepciónak az, hogy a Google-nek milyen játékfejlesztőket sikerül magához édesgetnie. Ezen a fronton majdhogynem semmit nem lehet tudni, mivel a Project Stream kapcsán már tavaly demózott Assassin’s Creed Odyssey mellett egyedül a Doom: Eternal címet említették konkrétan. Bár utóbbi nagy név, ez egyelőre nagyon karcsú portfólió egy egész pályás letámadáshoz.

Az sem mindegy, hogy maga a szolgáltatás milyen konstrukcióban (pl. előfizetéses, használatarányos, játékonként számolt) és főleg mennyiért lesz elérhető. Ezzel kapcsolatban még csak találgatni sem nagyon tudtak a nemzetközi lapok beszámolóiban megszólaltatott szakértők. Ugyanúgy nem tudni, mennyibe kerül majd a Google saját kontrollere. De maga az indulási dátum is ködbe vész azzal, hogy egyelőre csak annyi biztos, hogy még idén elstartol a Stadia.

Szintén érdekes téma lehet a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges internetkapcsolat sebessége. Tavaly októberben, amikor a bétát bemutatták, elhangzott ugyan egy 25 megabites küszöb, ám a 4K-s élmény továbbításához ennél borítékolhatóan többre lesz majd szükség a felhasználói oldalon.

Nem kell még izgulni?

Pontosan a fentiek miatt egyelőre azért nem kell eltemetni a konzolgyártókat. Még úgy sem, hogy a bejelentést követően a Sony és a Nintendo árfolyama egyaránt zuhant egy kicsit. Ezt inkább a pillanat hevében adott (megalapozatlan) reakciónak minősítették pénzügyi elemzők, mintsem valós üzleti félelmek miatti újraárazásnak.

Való igaz, a Google-nek sok mindent kell még bizonyítania ahhoz, hogy a Stadia komolyan átrajzolhassa a jelenlegi játékpiaci status quót. Arrról nem is beszélve, hogy nemcsak ők, de mások is pontosan látják, hogy a felhőbe tart a szegmens, és ennek megfelelően megkezdték a felkészülést a váltásra, amely azért nem egyik pillanatról a másikra fog lezajlani.

A Microsoft készül az Xbox lehetőségeinek kiterjesztésére, a Sonynak pedig ott van a PlayStation Now nevű felhőszolgáltatása, amely lehetővé teszi a konzoljátékok távoli lejátszását. Aztán említhető az Nvidia, amely GeForce Now néven kezdett kísérletezni egy PC-ken és Macintoshokon futtatott szolgáltatással, de a hírek szerint az Amazon, sőt a kínai Tencent is igyekszik megtalálni a megfelelő kulcsot a százmilliárd dollárokban mérhető piacra. Hogy a Steam PC-s egyeduralmát megtörni kívánó új játékáruházról és annak tovagyűrűző hatásairól már ne is beszéljünk.

Közösség & HR

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.