Nagyon rázós, botrányok egész sorával szegélyezett éven van túl a közösségi óriás. Mindez azonban az üzleti eredményein nem látszik.

2018 elején mással sem volt tele a sajtó, mint a Cambridge Analytica-botránnyal és annak különböző utóhatásaival. Ezt követően sem csendesedett az élet a Facebooknál és futószalagon érkeztek az újabb ügyek és adatkezelési furcsaságok. Egy ilyen PR-viharból nem sok cég tud üzletileg sértetlenül kikecmeregni, de úgy tűnik, Mark Zuckerberg birodalma a szabályt erősítő kivételek közé tartozik.

Sok, több, Facebook

Hogy rögtön a legfontosabb megállapítással kezdjünk: mind a bevételek, mind a nettó profit várakozáson felül alakulva nőtt az elmúlt évben. A most kiadott utolsó negyedéves pénzügyi jelentés alapján a Facebook 2018-ban 55,8 milliárd dollár forgalmat bonyolított, amiből a nap végén 22,1 milliárd maradt a kasszában. Az árbevétel 37, a nettó nyereség pedig 23 százalékkal haladta meg a tavalyelőtti szinteket.

A közösségi hálózatok királyánál persze nem csak a fenti mutatók érdekesek. A felhasználói tábor mérete, annak aktivitása legalább annyira érdekli a befektetőket. Ebből a szempontból sem lehet ok panaszra: csak a Facebookkal számolva a napi aktív felhasználók száma átlépte a 1,5 milliárdot (tavaly ilyenkor 1,4-et mértek). A havonta legalább egyszer facebookozók pedig több mint 2,3 milliárdan vannak, ami nagyjából 200 millióval több, mint egy évvel korábban. A Facebook teljes portfóliója, azaz a közösségi hálózat mellett például az Instagram és a WhatsApp üzenetküldő pedig összességében már 2,7 milliárd emberhez jut el havi szinten. Ez utóbbi mutató egyetlen negyedév alatt tudott 100 millió fővel nőni.
 

A Facebook bevételeinek negyedéves alakulása (millió USD)


A pénzt természetesen a hirdetések hozzák, az egyéb szolgáltatásokból származó forgalom elenyésző. Ugyan a reklámokért fizetett átlagos ár egy hajszállal (2%) csökkent, ám bőven kárpótolta magát a cég azzal, hogy sokkal több hirdetést tudott elhelyezni a felületein. Itt elsősorban az Instagramot érdemes megemlíteni, ahol a korábbi évek óvatosságát követően szélesre tárták a kaput a hirdetők előtt.

Nem minden csupa derű

Azért ha nagyon akarunk, tudunk találni negatív kicsengésű elemeket is a Facebook jelentésében. Például az utolsó negyedévben elért 16,9 milliárdos forgalom ugyan 30 százalékkal felülmúlja az egy évvel korábbi teljesítményt, de ilyen lassú növekedési ütemre még nem volt példa a társaság nagyjából hatéves tőzsdei történetében.

Másik intő jel, hogy ugyan a nettó profit jól alakult, de ez elsősorban az időszak során bekövetkezett amerikai adóváltozásoknak köszönhető. Az üzemi eredményszint ugyanis romlik. Az utolsó negyedévben ez az egy évvel korábbi 57 százlékról 40-re csökkent. Az egész évet tekintve pedig 50-ről 45-re zsugorodott a mutató, azaz a költségek lényegesen jobban nőttek, mint a bevételek.

Az sem egyértelműen pozitív adalék, hogy a számok nyilvánosságra hozatalát követően a cég papírjai sokat, kábé 11 százalékot erősödtek, mivel a részvények még így is nagyjából 25 százalékkal érnek kevesebbet a tavaly nyáron regisztrált rekord árfolyamnál.

Végezetül az idei kilátások sem feltétlenül jók, bár az is igaz, hogy ilyen hatalmas vállalatméret esetében már egyszerűen képtelenség tartani a korábbi évek lendületét. A társaság vezetői 2019-ben a bevételek egyre lassuló növekedésére számítanak, miközben a költségek várhatóan továbbra is meredeken emelkednek majd.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.