Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatóság (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) néhány nappal ezelőtt közzétett jelentésében megállapította, hogy a Tesla vezetéstámogató rendszerének több száz sérüléshez és több tucat halálesethez lehet köze, miután az autógyártó félrevezető módon Autopilot és Full Self-Driving néven hivatkozik az ehhez kapcsolódó funkciókra. A hatóság szerint a terminológia is nagyban hozzájárul, hogy a járművezetők a valós képességeinél többet lássanak a második szintű autonómiával működő megoldásba, amelynek folyamatos felügyelete szigorúan az emberi sofőrök feladata lenne.
Az NHTSA összesen ezer balesetet vizsgált meg 2018 januárja és 2023 augusztusa között, és arra a következtetésre jutott, hogy a Tesla nem tesz eleget annak biztosítására, hogy a vezetők végig az útra figyeljenek, és a kormányon tartsák a kezüket. Emiatt azok nem is voltak képesek átvenni időben az irányítást: a hatóság megállapította, hogy sok balesetben a járművezetőknek "5 vagy annál is több" másodpercük lett volna a beavatkozásra az ütközések előtt, sőt 19 esetben "10 vagy több másodpercük" is lett volna cselekedni. A Tesla fejlesztés alatt álló szoftvere tehát nem csak a teljes önvezetéstől van messze, de ebben a tekintetben is veszélyes.
Aki nincs velünk, az ellenünk van
A jelentés időzítése sokkal rosszabbkor nem is jöhetett volna a vállalatnak, amikor egy meglehetősen rosszul sikerült negyedévet követően bejelentették, hogy prioritássá emelik saját robotaxi-szolgáltatásuk felépítését. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk erről szólva elmondta: aki nem hisz benne, hogy a Tesla meg fogja oldani a teljes vezetésautomatizálást, annak nem javasolja, hogy befektető legyen a cégében. Bár nem tudni, hogy a jövőben hányan fogadják meg a tanácsát, a társaság részvényei ebben az évben nagyjából 40 százalékot veszítettek értékükből, és az elemzők szerint valószínű, hogy még nem érték el a lejtő alját.
Itt érdemes kiemelni, hogy a Tesla nem csak eddigi állományának több mint 10 százalékát, nagyságrendben 14 ezer munkavállalót érintő elbocsátásokba kezdett április közepén, hanem a távozók között kifejezezzen magas beosztású, régóta az autógyártónál dolgozó vezetőket is találni. A Tesla egyik műszaki alelnöke és Musk de facto jobb keze, Drew Baglino, aki 2006 óta dolgozott a Társaságnál, a lemondásának bejelentése után nem sokkal hatalmas értékű, több mint 180 millió dollárnyi Tesla-részvénytől szabadult meg – az pedig nem feltétlenül jó előjel, ha egy bennfentes szakember ilyen helyzetben "cash-outol".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak