Ha a régi irodai szokásokat változatlan formában átemelik a távmunkába, az inkább csökkenti majd a termelékenységet, nem mellesleg pedig a dolgozók gyors kiégéséhez vezet.

A távmunka elterjedése sokak életébe hozott nagyobb rugalmasságot, de a fizikai irodából átmentett szokások egy olyan környezet kialakulásához vezethetnek, amelyikért nem fognak sokan rajongani. A Qatalog és a GitLab közös, 2 ezer tudásmunkás (knowledge worker) bevonásával készített jelentése szerint a munkahelyi hierarchia egyenlőtlenségei és a távmunkás eszközök túlkínálata ugyanis létrehozza a "digitális jelenlétszindróma mindenre kiterjedő kultúráját", lerontva a termelékenységet, elnyújtva az alkalmazottak munkanapját is, egyúttal boldogtalanná és stresszessé téve azokat, akik képtelenek lejönni a munkájukról. Különösen, hogy idejük jelentős részét ettől függetlenül is gyakran emésztik fel az értelmetlen mikrofeladatok.

A magyarul jelenlétszindrómának is nevezett "presenteeism" alapvetően a minden áron való "dolgozni akarásra" utal, amikor az alkalmazottak különféle gondokkal terhelve, akár betegen is megjelennek a munkahelyükön, nehogy elveszítsék a bónuszaikat vagy rosszabb esetben az állásukat is. Az világos, hogy ha mentálisan vagy fizikailag kimerült állapotban is hajtják a mókuskereket, az nehezen tekinthető teljes értékű munkahelyi jelenlétnek, viszont a napjaiknak is sokkal nagyobb részét emészti fel, mint a formális munkaidő – derül ki a Killing Time at Work '22 című tanulmányból, amelyet a ZDNet is szemlézett egyik hétfői cikkében.

Mivel a munka ma már nem zajlik teljes egészében az irodában, a felmérés szerint sokan a digitális térben is minden eszközzel azon vannak, hogy munkájukat elismertessék. A digitális presenteeism ezerféleképpen megnyilvánulhat, amikor önkényesen válaszolnak nem feltétlenül nekik szóló e-mailekre és üzenetekre, igyekeznek részt venni minél több online megbeszélésen, vagy teleírják megjegyzésekkel és válaszokkal a megosztott munkaanyagokat. A riport készítői arra jutottak, hogy a tudásmunkások az ilyesmivel átlagosan napi 67 perccel (heti 5 és fél órával) hosszabbítják meg saját munkaidejüket.

Lehet ezt értelmesebben csinálni

A távmunka tehát a munkavégzés helyét tekintve szuper rugalmas dolog, de ez nehezen jön össze például azzal, hogy a műszakok továbbra is a megszokott keretek között, 9-től 5-ig futnak. Könnyű belátni, hogy ha a technológia lehetővé teszi a nap bármely szakában való munkavégzést, akkor a korábbi gyakorlat szerint összehangolt munkaórák is nagyrészt feleslegesek: a felmérésben résztvevők több mint négyötöde érzi magát termelékenyebbnek valamilyen aszinkron munkamodellben, önálló beosztás mellett. A kreativitás sem igény szerint rendelhető dolog, és nem garantálható azzal, ha a dolgozók egy előre rögzített időpontban közös agymenést folytatnak a virtuális tárgyalóban.

Mi több, a kutatás azonosította az általuk "aszinkron kiváltságnak" nevezett jelenséget is, ami annak az egyenlőtlenségnek az elegáns elnevezése, hogy a felső(bb) vezetői pozíciókban lévők sokkal nagyobb valószínűséggel élvezik az időbeosztás tekintetében is rugalmas munkavégzés előnyeit. Ezeket a munkavállalókat értelemszerűen a jelenlétszindróma sem sújtja olyan mértékben, hiszen az alárendeltjeik valószínűleg nem fogják elszámoltatni őket. A fiatalabb vagy alacsonyabb beosztású csapattagok viszont gyakran azt feltételezik, hogy mindenre azonnal válaszolniuk kell, vagy természetes, ha az utolsó pillanatban kapnak utasításokat, és általában a hét minden napján, 24 órában rendelkezésre kell állniuk.

A vezetőknek tehát érdemes lenne világos prioritásokat felállítaniuk ahelyett, hogy egész nap a beosztottjaikat bombáznák különféle dolgokkal. Az új környezetben a régi szokások továbbvitele helyett kevésbé invazív munkamódszerekre van szükség, ami nem merül ki a felhasználók figyelmének lekötésében, hanem tekintettel van céljaikra és feladataikra is. Persze az aszinkron modellek bevezetése olyan kultúraváltást is feltételez, amit leírni sokkal könnyebb, mint megvalósítani. Az ilyesmi azonban a tanulmány szerint mindig felülről jön, mondjuk amikor a vezetők világossá teszik a csapatuknak küldött üzenetekben, hogy azonnali válaszra van-e szükségük, magukat az üzeneteket pedig olyankorra időzítik, amikor az emberek nagy valószínűséggel online vannak.

Közösség & HR

Milyen lehet egy digitális ikerteremben kivágni a magas c-t?

A Salzburgi Ünnepi Játékok egyes fellépői már valószínűleg tudják. A Siemens ugyanis megépítette az esemény fő helyszínének digitális ikrét.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.