A Reuters bennfentes forrásaira hivatkozva számolt be róla, hogy az Amazon tárgyalásokat folytat az indiai Bharti Airtel mobilszolgáltatóval a társaságban legalább 2 milliárd dollár értékű üzletrész megvásárlásáról. A tervezett befektetéssel az amerikai big tech vállalat nagyjából 5 százalékos részesedést szerezne magának India harmadik legnagyobb távközlési szolgáltatójában, legalábbis a Bharti Airtel aktuális cégértékéből kiindulva, és az operátor jelentős forásokhoz jutna, hogy eredményesebben versenyezzen a jelenlegi piacvezető Reliance Jio ajánlataival szemben.
A hírügynökség riportja alapján a Jio már sokkal előrébb tart abban az átalakulási folyamatban, amelynek során hagyományos mobil operátorból a digitális technológiákra épülő, a fogyasztókra koncentráló platformmá formálta magát, és az Amazon tőkéje ugyanezt tenné lehetővé az Airtel számára is. Az Amazon stratégiai célja ugyanakkor az lenne, hogy lökést adjon az óriási gazdaság digitális piacának, ezen keresztül pedig saját online üzletének. A Reuters forrásai szerint ennek érdekében még egy kétszer ekkora, az Airtel 8-10 százalékára rúgó befektetés lehetőségét is körüljárták.
Az Amazon növekedésének szempontjából kulcsfontosságúnak tartja az indiai piacot, ahol már eddig is nagyjából 6,5 milliárd dollár értékű befektetést hintett el, elsősorban e-kereskedelmi jelenlétének erősítésére. Már két évvel ezelőtt is arról írtunk, hogy a vállalat a Walmarttal vívott csatát a több tízezer embert foglalkoztató kiskereskedelmi birodalom, a Flipkart többségi tulajdonának megszerzéséért. Miután Kínát egyértelműen az Alibaba és más kínai cégek uralják, az Amazon rengeteget költött rá, hogy a feltörekvő indiai piac meghatározó szereplőjévé váljon, igazi versenytársai pedig már nem is a helyi cégek, hanem a többi amerikai szolgáltató.
Házibajnokságot játszanak egy másik kontinensen
Hogy az indiai piacban mekkora lehetőséget látnak az amerikai multik, azt jól mutatja, hogy a Facebook még márciusban hasonló módon vásárolta be magát az említett Jio mobilszolgáltatóba. A közösségi hálózat 5,7 milliárd dollárért szerzett magának közel 10 százalékos tulajdonrészt a Reliance Industries vállalatcsoport részeként működő cégben, hivatalos közleménye szerint azért, hogy új módszereket teremtsen az emberek és a vállalkozások számára a növekvő digitális gazdaságban való hatékonyabb részvételre. A tervek között szerepel a kisvállalatokat célzó JioMart programban való részvétel, amelynek részeként a WhatsApp platformon keresztül biztosítanának one-stop kapcsolatteremtési és vásárlási lehetőségeket.
A Financial Times a múlt héten arról is beszámolt, hogy a Google a második legnagyobb indiai operátor, a Vodafone Idea üzletébe szállna be. A brit Vodafone csoport és a helyi Idea Cellular közös vállalata állítólag problémákkal küzd a világ leggyorsabban fejlődő mobilos piacán, a Google pedig a cég 5 százalékos tulajdonrészének megvásárlásával szállna be az indiai pénztárcákért zajló küzdelembe, miután alulmaradt a Facebookkal szemben az egyre dominánsabb Jio részesedéséért folyó licitben. Ettől függetlenül a lap arról ír, hogy a Vodafone Idea csak az első lépés a Google tervei között, amelyekben még több indiai befektetés szerepel.
Visszatérve az Amazonra, a társaság az online kiskereskedelmen felül is egyre bővíti kínálatát az 1,3 milliárd lakosú Indiában, ahol már stabilan 50 százalék fölött van az internet-felhasználás aránya. (Összehasonlításképpen, Kínában ugyanez a ráta az ENSZ 2019-es statisztikája alapján nagyjából 60 százalékos.) Az Amazon már Indiában is árulja hangvezérelt digitális asszisztenseit, de videós streaming és felhős tárhelymegoldásaival is jelen van az óriási piacon. Az Airtel-megállapodás ezen a téren is előrelépést jelenthet a cég számára, mivel az operátor kiépített szélessávú infrastruktúráját kihasználva eredményesebben szállhat be abba az árversenybe, amit mások mellett a Jio-partner Microsofttal és az Azure cloud platfrommal szemben kell folytatnia.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak