Nagyságrendjét tekintve története második legnagyobb bevásárlását hajtotta végre a közösségi óriás márciusban. A már korábban is pletykált tranzakció részleteit most osztotta meg a nyilvánossággal a Facebook.
Kis darab, sok pénzért
Az 5,7 milliárd dollárt érő ügylettel az amerikai óriásvállalat 9,99 százalékos tulajdonrészt szerzett az indiai Jióban. Utóbbi alig néhány év alatt tudott meghatározó szereplőjévé válni a mobilszolgáltatói piacnak a hatalmas népességgel, és így üzleti potenciállal bíró távol-keleti országban.
A Jio a nagyjából 90 milliárd dollárra értékelt Reliance Industries vállalatcsoport részeként működik. A Reliance öt évvel ezelőtt vásárolt meg egy kisebb szolgáltatót Indiában, majd a 4G frekvenciákról döntő árverésen alaposan a zsebébe nyúlt. Egy évvel később, azaz 2016-ban indult a Jio, amelyet következő generációs szolgáltatóként pozícionáltak. A lépés bejönni látszik, mivel ma már 370 millió előfizetője van a telkónak, amely így rövid időn belül túlnőtte a piacon régebb óta jelen lévő Vodafone-t és Airtelt is. A szolgáltatónak saját márkás készüléke és wifi-eszköze is van.
A Facebook PR-nyelven írt közleményében azt fejtegeti, hogy a befektetés célja "új módszerek megteremtése az emberek és a vállalkozások számára a növekvő digitális gazdaságban történő hatékonyabb működés érdekében". Az ennél valamivel konkrétabb tervek között említhető a JioMarttal belengetett szorosabb együttműködés. A JioMart a Jio kisvállalalatokat célzó programja, amibe most bekerülhet a szintén a Facebookhoz tartozó WhatsApp is azzal, hogy a platformon keresztül biztosítanának kapcsolatteremtési és vásárlási lehetőséget.
A WhatsApp egyébként is kulcsfontosságú eleme a Facebook stratégiájának Indiában, hiszen a 2014-ben 19 milliárd dollárért felvásárolt közösségi platform elképesztően népszerű az országban. A felhasználói szám már meghaladja a 400 milliót is, így bőven van mire alapoznia terjeszkedési ötleteit a Facebooknak.
Történelmi ügylet
A Jio részéről kiadott közlemény [PDF] az üzlet történelmi léptékét hangsúlyozza. Eszerint az 5,7 milliárd dolláros bevásárlás globális rekord a kisebbségi részesedések vételénél, Indiában pedig ez a legnagyobb nagyságrendű külföldi befektetés az ország technológiai piacán.
A Jio terveivel kapcsolatban hosszan sorolja a potenciális célközönséget. A 60 millió mikro-, kis és közepes vállalat, a 120 millió gazdálkodó illetve a 30 millió kiskereskedő mellett megemlítik az "informális szektorban" tevékenykedő milliónyi kisebb-nagyobb vállalkozást is. Utóbbiak alatt azokat az üzleteket értik, amelyek nemhogy a bankszektor számára, de nem ritkán az adóhatóság számára is láthatatlanul működnek. Ha őket sikerülne mobil fizetési megoldásokkal a digitális útra terelni, az minden szereplőnek üdvös lenne.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak