Tizenöt milliárd dollárt kínál az indiai Flipkart 75 százalékáért a Walmart – írja a Bloomberg egy az ügyet közelről ismerő informátorára hivatkozva. A felvásárlással részben a nemzetközi terjeszkedés gyorsítása lenne a célja az amerikai kiskereskedelmi láncnak. Az ügyletbe az Alphabet is beszállna – állította egy másik informátor.
Amazonosok alapították
A Flipkartot 2007-ben alapított két volt amazonos dolgozó, Sachin Bansal és Binny Bansal (a vezetéknevük azonos, de nem rokonok), és ahogy Bezos cége, kezdetben ők is csak online könyvkereskedéssel foglalkoztak. Ma viszont közel 35 ezer ember dolgozik a még mindig magánkézben lévő vállalatnál, és a vasszögtől a hajgumiig szinte mindent árulnak.
2010-től folyamatos felvásárlásokkal is bővítették a portfóliót. Jelenleg 12 milliárd dollár körülire becsülik a vállalatot, de az igazsághoz tartozik, hogy a Crunchbase adatai szerint eddig már 7,3 milliárd dollárt fektettek a cégbe. Úgy tűnik azonban, hogy ez az irdatlan összeg nem volt ablakon kidobott pénz. A SoftBank például annyira bízik a vállalatban – és persze az óriási indiai piacban –, hogy tavaly 2,5 milliárd dollárért megvette a cég ötödét korábbi befektetőktől.
A Flipkart az Amazonnak is kellett volna. Végül az indiai cég igazgatótanácsa állítólag azért a Walmart ajánlatát fogadta el, mert úgy ítélték meg, erre a felvásárlásra nagyobb valószínűséggel bólintanak rá a különböző piacfelügyeleti hatóságok. Az Amazon ugyanis Indiában is elég erős, a Flipkart mögött a második legnagyobb online kiskereskedő a kábé 1,3 milliárdos népességű piacon. Ez Kínával összemérhető potenciált jelentene, de csak lélekszámban (jelenleg Kína a világ második legnagyobb gazdasága, India csak a 7., GDP-je pedig csupán ötöde Kínáénak, nagyjából 2300 milliárd dollár).
Szakértők szerint a tavaly 3 milliárd dollár bevételt szerző Flipkart ma már kulcsfontosságú a globális e-kereskedelmi versenyben, mert lehetőséget biztosít arra, hogy némiképpen ellensúlyozza az Alibaba délkelet-ázsiai térhódítását. (A Bloomberg-hírrel majdnem egy időben jelentette be az Alibaba és a pakisztáni Rocket Internet, hogy a kínai e-kereskedelmi cég megvásárolja utóbbi vállalat Daraz nevű e-commerce-platformját, amely Pakisztán mellett Bangladesben, Mianmarban, Sri Lankán és Nepálban működtet online piactereket.)
Az Amazon is komoly pénzeket költ arrafelé
Az Amazon eddig is nagyon fontosnak tartotta Indiát, különösen azután, hogy Kínát egyértelműen az Alibaba és más kínai cégek uralják. Eddig mintegy 5,5 milliárd dollárt költöttek el a piacépítésre, ami arra volt elég, hogy az indiai piac második legnagyobb szereplőivé nőjenek.
A Walmart belépésével a jelenlegi befektetők, többek között a kínai Tencent, a dél-afrikai Naspers és a Microsoft csökkentik részesedésüket, számukra ez egy részleges exitre is alkalmas helyzet. (A Microsoft a Tencenttel és az eBay-jel együtt egy éve szállt be a cégbe.) A Walmart ajánlata ugyanis 20 milliárd dolláros cégértékkel számol.
A Bloomberg informátorai szerint azonban a helyzet még flexibilis, nagyjából tíz nap múlva várható végleges döntés, és akár az üzlet meghiúsulása is benne van a pakliban.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak