Egyelőre nem látszik, hogy lesz-e valami az elektromos kamionokból, de a Siemens addig is a felsővezetékekre csatlakoztatná a hibrid hajtású teherjárműveket.

A károsanyag-kibocsátás tekintetében a teherautók és kamionok sokfelé jelentenek sokkal súlyosabb problémát a személyautóknál. Ráadásul míg az utóbbiak esetében lassan-lassan már látszanak azok a megoldások, amelyek hosszabb távon lehetővé teszik a járművek saját telepekről üzemeltetett hajtását, addig a tisztán elektromos kamionok egyelőre még papíron sem igazán léteznek a megfelelő akkumulátortechnológia hiányában.

Ez úgy is igaz, hogy a Tesla például a napokban mutatta be legújabb, a közúti fuvarozás forradalmasítását célzó fejlesztését, amely azonban még a cég saját bevallása szerint is csak a kifejezetten rövid távú utak esetében jelenthet alternatívát. A problémára az egyik lehetséges válasz, hogy nem a kamionokat, hanem az utat kellene villamosítani – a Siemens például már a gyakorlatban próbálgatja az eHighway elképzelését.

Trolit csinálnának a kamionokból

Az eHighway (kb. elektromos országút) lényege, hogy a teherautók a trolikhoz hasonlóan a felsővezetékhez kapcsolódhatnak, amelyre a képen látható pantográf legfeljebb 90 km/h sebesség mellett képes fel- és lecsatlakozni. Ez az alkalmas szakaszokon zéró károsanyag-kibocsátást és sokkal alacsonyabb hangterhelést eredményezne, az elektromos meghajtás pedig elvileg a dízelmotoroknál olcsóbb és hatékonyabb.

Ez a személyautók esetében nyilván nem igazán kivitelezhető, már csak azért sem, mert a felsővezetékek hozzájuk képest túlságosan magasan vannak. A kisebb járművek viszont simán működhetnek a saját telepeikről is, úgyhogy azoknak nem is feltétlenül lenne szükségük az eHighway infrastruktúrára.
 


A vállalat Németországban és Svédországban már tesztelte az elképzelést, legújabban pedig az Egyesült Államokban, a kaliforniai Carsonban építette fel az e-autópályát egy mérföld hosszúságú szakaszon, Los Angeles közelében. Az úton jelenleg három járművel kísérleteznek: egy elektromos hatású, egy gázüzemű-elektromos hibrid, illetve egy dízel-hibrid kamionnal.

Az egy mérföldes eHighway tesztpálya kialakítása most 13,5 milliárd dollárba került, ami sokkal nagyobb léptékben nyilván kevesebb lenne, sőt a Siemens stabilan 5 millió dollár körüli szintre akarja leszorítani. A vállalat szerint körülbelül ez az a küszöb, ahonnan a megoldás már versenyképessé válhatna a vasútfejlesztési projektekkel, amelyek egyébként a közúti szállítmányozás egyetlen lényeges alternatíváját jelentik.

Ideiglenes megoldás hosszú távra

A Siemens ötletének fontos eleme, hogy a már meglévő közúti infrastruktúra szolgálhatna az eHighway fejlesztések alapjául, vagyis a technológia implementációjához nem lenne szükség új utak vagy vasútvonalak építésére. Ez már csak azért is lényeges, mert a társaság által idézett előrejelzések azt vetítik előre, hogy már 2050-re megduplázódnak a jelenlegi szállítási szükségletek.

Bár az elektromobilitás felfutóban van, a fentiek értelmében sokkal hamarabb szükség lesz valamilyen megoldásra, mint ahogy a megfelelő technológiák megszületnének, főleg pedig a megfelelő arányban el is terjednének. A teherjárművek esetében sem a szükséges akkumulátorok tömege, sem azok töltési ideje nem csökkenthető belátható időn belül a  megfelelő szintre, így nem marad más, mint a pályák villamosítása.

A technológia a vállalat szerint már most is telepíthető lenne, ami az Egyesült Államok 164 ezer mérföldes autópálya-hálózatának teljes átalakításával több mint 800 milliárd dollárba kerülne. Ez természetesen rengeteg pénz, azonban érdemes figyelembe venni, hogy az elmúlt évtizedben mind az Obama-, mind a Trump-adminisztráció nagyjából ilyen összköltségű infrastruktúrafejlesztési terveket javasolt.

Az eHighway ráadásul még a telepítések ütemezésének szempontjából is rugalmas megoldásnak tekinthető, hiszen a vegyes üzemű kamionok csak az elkészült szakaszokon csatlakoznának a felsővezetékekre. Az útjuk során tulajdonképpen nem kényszerülnének sehol sem extra kitérőkre vagy kényszerű pihenőkre az akkuk töltése miatt, mégis fokozatosan és érdemben csökkenthető lenne a fajlagosan legnagyobb szennyezést okozó közlekedési ágazat környezeti terhelése.

Közösség & HR

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.