Vannak helyek, ahol a modern technika bizonyos vívmányait nem, vagy csak megbízhatatlanul lehet használni. Ilyenre egy példa a sűrű lombkoronával takart erdőség, ahol a GPS-rendszerek működése erősen kérdésessé válik. Az MIT nemrégiben azonban bemutatott egy kísérleti projektet, amelyben pontosan az ilyen szituációkra igyekeznek megoldást találni.
Erről is hallhat november 20-án a ManufactureIT konferencián!
Hasonló témák november 20-án, a ManufactureIT konferencián is terítékre kerülnek. Ha ön is gyártóvállalatnál dolgozik vezető beosztásban, ott a helye. Regisztráljon a rendezvényre.
Ha nem látszik a műhold, jó lesz a lézer is
A kutatók a megbízhatatlan GPS-t LIDAR-ra cserélték. Az önvezető autók tájékozódásánál is elengedhetetlen lézeres szenzorokkal házon belül, azaz a drónra telepített számítógéppel is meg lehet oldani a terület feltérképezését és ezek alapján a feladatok koordinálását. A drónok egy 2D-s térképet készítenek a területről, ahol az is megjelenik, milyen részeket vizsgált már át a gép. Ezeket a különálló darabkákat egyelőre egy helyszínre telepített vezérlőben állítják össze, ami alapján gyorsan és pontosan át lehet fésülni egy-egy kérdéses területet.
Bár a fenti videón még jó pár megoldandó probléma és technikai részlet felsejlik, a kutatás több figyelemre méltó részlettel is rendelkezik. Egy ilyen a bejárandó útvonal kérdése. A drónok ezt meglehetősen intelligensen teszik, ami annyit tesz, hogy igyekeznek a meglévő lendületüket kihasználva bejárni egy-egy régiót. Egy ilyen szerkezetnál a megállás, fordulás, elindulás olyan extra időt és energiát igényel, amit általában is érdemes minimalizálni, de különösen így van ez olyan helyzetekben, ahol emberéletek múlhatnak néhány elvesztegetett percen. A keresőgépek ennek megfelelően nem fel s alá mozogva satírozzák fehérré a térképet, hanem egyfajta spirális mozgással optimalizálják a feladatmegoldást.
Van még min dolgozni
Amennyire izgalmas a projekt, annyi leküzdendő probléma tornyosul még a kutatók előtt. Ide tartozik például a drónok sebességének növelése, a térképmegosztás egymás között, vagy éppen az emberek felismerését megbízhatóan megoldó technológia kiválasztása és telepítése a repülő szerkezetekre. Kérdés még, hogy ezek a nem túl kis gépek, hogy boldogulnak olyan terepen, ahol nem csak magas, csupasz törzsű fák és lombkorona, hanem mondjuk dús aljnövényzet, vagy repülést nehezítő indák és ágak is vannak.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak