Vannak helyek, ahol a modern technika bizonyos vívmányait nem, vagy csak megbízhatatlanul lehet használni. Ilyenre egy példa a sűrű lombkoronával takart erdőség, ahol a GPS-rendszerek működése erősen kérdésessé válik. Az MIT nemrégiben azonban bemutatott egy kísérleti projektet, amelyben pontosan az ilyen szituációkra igyekeznek megoldást találni.
Erről is hallhat november 20-án a ManufactureIT konferencián!
Hasonló témák november 20-án, a ManufactureIT konferencián is terítékre kerülnek. Ha ön is gyártóvállalatnál dolgozik vezető beosztásban, ott a helye. Regisztráljon a rendezvényre.
Ha nem látszik a műhold, jó lesz a lézer is
A kutatók a megbízhatatlan GPS-t LIDAR-ra cserélték. Az önvezető autók tájékozódásánál is elengedhetetlen lézeres szenzorokkal házon belül, azaz a drónra telepített számítógéppel is meg lehet oldani a terület feltérképezését és ezek alapján a feladatok koordinálását. A drónok egy 2D-s térképet készítenek a területről, ahol az is megjelenik, milyen részeket vizsgált már át a gép. Ezeket a különálló darabkákat egyelőre egy helyszínre telepített vezérlőben állítják össze, ami alapján gyorsan és pontosan át lehet fésülni egy-egy kérdéses területet.
Bár a fenti videón még jó pár megoldandó probléma és technikai részlet felsejlik, a kutatás több figyelemre méltó részlettel is rendelkezik. Egy ilyen a bejárandó útvonal kérdése. A drónok ezt meglehetősen intelligensen teszik, ami annyit tesz, hogy igyekeznek a meglévő lendületüket kihasználva bejárni egy-egy régiót. Egy ilyen szerkezetnál a megállás, fordulás, elindulás olyan extra időt és energiát igényel, amit általában is érdemes minimalizálni, de különösen így van ez olyan helyzetekben, ahol emberéletek múlhatnak néhány elvesztegetett percen. A keresőgépek ennek megfelelően nem fel s alá mozogva satírozzák fehérré a térképet, hanem egyfajta spirális mozgással optimalizálják a feladatmegoldást.
Van még min dolgozni
Amennyire izgalmas a projekt, annyi leküzdendő probléma tornyosul még a kutatók előtt. Ide tartozik például a drónok sebességének növelése, a térképmegosztás egymás között, vagy éppen az emberek felismerését megbízhatóan megoldó technológia kiválasztása és telepítése a repülő szerkezetekre. Kérdés még, hogy ezek a nem túl kis gépek, hogy boldogulnak olyan terepen, ahol nem csak magas, csupasz törzsű fák és lombkorona, hanem mondjuk dús aljnövényzet, vagy repülést nehezítő indák és ágak is vannak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak