Bármilyen webes Google-szolgáltatást is használunk a 69-es Chrome-ban, automatikusan beléptet a böngészőbe is.

Gyorsan kiderült – lett is belőle nagy felháborodás –, hogy a közelmúltban megjelent új Chrome, a 69-es akkor is belépteti a felhasználót a böngészőbe, ha ő azt nem akarja. Ha ugyanis a felhasználó elkezd használni egy webes Google-szolgáltatást, amihez kell a Google accountja, például belép a Gmailbe, akkor azzal egyben a különböző eszközökön a Chrome böngészőt szinkronizáló Syncbe is automatikusan bejelentkezik. Ez akkor is így történik, ha a böngésző első indításakor ezt a lehetőséget a felhasználó kifejezetten elutasítja – írja a ZDNet, melynek a cikkéből kiderül, hogy a felhasználók ezt már jó két hete észrevették. A hónap elején az Y Combinator hírmegosztós fórumoldalán panaszkodott erre egy a böngészőt Macen használó fórumozó.

Bár a Google részletes feature-listát mellékelt a böngésző új kiadásához, ezt a "szolgáltatást" valahogy elfelejtette megemlíteni. A böngésző még akkor sem figyelmeztet, amikor megtörténik a beléptetés, azaz gyanútlan emberünk abban a tudatban kattingat a neten, hogy arról a Google nem gyűjthet adatokat – bár ha valaki figyelt, érzékelhette, hogy a profilképe megjelenik a böngésző jobb felső sarkában.

A szinkronizáció jó dolog, ha…

A Google Chrome régóta ad lehetőséget arra, hogy ha különböző eszközökön (pl. desktop, mobil, tablet) szeretnénk ugyanazt a környezetet használni, szinkronizálhassuk a böngészőket. (Ezt többek között a Firefoxban is megtehetjük egy speciális Firefox-fiók létrehozásával.) Így bejelentkezés után bármilyen eszközön ugyanazokat – az egyébként a Google fiókunkban tárolt – böngészőbeállításokat használhatjuk, elérhetjük a mentett jelszavainkat, az előzményeket, a könyvjelzőket stb. Ha azonban nem akarjuk a Google orrára kötni ezeket az infókat, akkor egyszerűen nem jelentkezünk be, és az adatok lokálisan tárolódnak, de értelemszerűen szinkronizáció sincs.

Most ezen változtatott a Google, lényegében fű alatt. A felhasználók töredékének tűnik fel ugyanis, hogy a Google minden bejelentkezést igénylő szolgáltatásához hozzákapcsolta a böngészőt is. A felhasználók ezen kibuktak, mert azt feltételezték, hogy a Google titokban akar adatokat akar gyűjteni minden felhasználójáról.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »


Persze a cégnek volt magyarázta, ha nem is túl erős. Az intézkedés igenis a személyes adatok védelmét erősíti – állítja a Google, pontosabban egyik mérnöke, Adrienne Porter Felt a Twitteren. Az automatikus beléptetéssel ugyanis elkerülhető, hogy más felhasználó jelentkezzen be egy szolgáltatásba, és más a böngészőbe, ami esetleg a két fiókhoz tartozó Google cookie-knál okozhat keveredést. Ez már csak azért is gyenge érv, mert eleve az volt a kiindulópont, hogy a felhasználók nem akarnak feltétlenül bejelentkezni a böngészőbe. De az is inkább extrém helyzetnek tekinthető, hogy egy eszközt (és böngészőt) többen használnak.

A Google szerint egyébként a a beléptetéssel nem indul el automatikusan a szinkronizálás. Arra a felhasználónak külön kell utasítania a böngészőt.

Problémás a gyakorlat, problémás a hozzáállás

Mint azt egy szakértő írja, a legnagyobb probléma, hogy a Chrome továbbra is megkérdezi a felhasználót, hogy be szeretne-e lépni a Google-fiókjával, ám akkor is belépteti, ha a felhasználó korábban a nemre kattintott.

A másik probléma, hogy a Google mindezt rendjén valónak találja, és elintézi azzal, hogy már dolgozik az adatvédelmi irányelveinek átdogozásán. Azaz a funkció ugyan rosszra is használható, de a Google becs'szóra megígéri, hogy csak jóra használja. A vállalat hasonló módon reagált akkor is, amikor kiderült, akkor is gyűjt lokációs adatokat a felhasználóiról, ha ahhoz ők nem járultak hozzá.

A felháborodáson túl is tehetünk azonban magánéletünk védelméért. Körültekintőbben állítjuk be a Chrome-ot vagy egészen egyszerűen mást használunk. Van választás desktopon és mobil eszközön is.

Biztonság

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.