Az előző évben apró botrány lett a Quartz magazin beszámolójából, amely szerint a Google a közelben lévő mobiltornyok címeinek begyűjtésével akkor is nyomon követte az Android-felhasználók mozgását, ha azok explicite letiltottak minden lokációs szolgáltatást a rendszerben. A vállalat akkor a cikk nyomán megváltoztatta ezt a gyakorlatot, miközben tartotta magát ahhoz azállításához, hogy a szóban forgó adatokat egyébiránt sosem rögzítette és tárolta.
Hétfőn az AP riportja buktatott ki egy újabb csontvázat a szekrényéből. A hírügynökség exkluzív riportja alapján a Google a lokációs adatok gyűjtésének felfüggesztését követően sem áll le a felhasználók tartózkodási helyének naplózásával, mivel más termékein, például a térképszolgáltatáson vagy a keresőn keresztül továbbra is követi, merre járnak az egyes alkalmazásokat igénybe vevő mobil júzerek.
Az AP a Princetoni Egyetem kutatóira hivatkozva közölte, hogy a Google megfelelő applikációi (ráadásul nem csak az Android, hanem az iOS rendszer alatt is) a "helyelőzmények kezelése és törlése" beállításoktól függetlenül is hozzárendelik a felhasználók személyes profiljához az aktuális lokációt. Ez ráadásul a társaság szerint teljesen rendben van, mivel a Google beállításai között tájkoztatást adnak a helyadatok begyűjtéséről.
Aki bírja idővel és idegekkel, az valóban megkapja a tájékoztatást
Azt meg sem próbáljuk megítélni, hogy az eljárás formailag mennyire támadható. Életszerűnek viszont semmiképpen sem tartjuk, hogy a helyadatokkal kapcsolatban a "helyelőzmények be- és kikapcsolása" menü mellett további beállításokra kelljen átbogarásznia magát a felhasználóknak, mint amilyen mondjuk a "keresési tevékenység megtekintése és kezelése", hogy a meglehetősen ködös tájékoztatás ellenére ott is beállítgassa a beállítanivalót.
Annál is inkább, mert ha mindezt megteszi, még koránt sincs vége a procedúrának. A rendszer ugyanis ilyenkor arra figyelmeztet, hogy a "használati és diagnosztikai adatok megosztásának" engedélyezésével az eszköz bizonyos adatokat továbbra is elküldhet a Google-nek. Vagyis érdemes ezt is megkeresni, és végignézni, vajon ebben a szolgáltatásban mit érdemes kikapcsolni.
Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »
A Google válasza alapján a helyelőzmények egy opt-in termék, amelyet a felhasználóknak bármikor joga van szerkeszteni, törölni vagy felfüggeszteni. A vállalat kiemeli, hogy az AP beszámolójában is szerepel az a tájékoztatás, amelyet a felhasználók megkapnak a funkciók kilövésekor. Vagyis a rendszer figyelmeztet, hogy a "Google-élmény tökéletesítése" érdekében a cég továbbra is felhasználja a lokációs adatokat az olyan tevékenységek során, mint a keresés vagy az útvonaltervezés.
A dologgal nyilván nem az a fő probléma, hogy a szolgáltató adatokat gyűjt a felhasználókról. Ahogy az AP cikkében megszólaló szakértők (és valószínűleg sokan mások) is megállapítják, a probléma az, ahogy a Google most is megpróbálja a formális tájékoztatást a lehető legjobban elmaszatolni ezzel kapcsolatban. Mivel a társaság üzleti modellje lényegében a felhasználói adatok áruba bocsátásról szól, és mivel a fenti szolgáltatások jellemzően ingyenesek, a helyadatok gyűjtögetésével alapvetően nem lenne semmi baj. Ezt azonban érdemes lenne világosan megfogalmazni, és a döntésre is egyértelmű lehetőségeket adni.
A személyes adatokat érintő, konfúz vagy félrevezető gyakorlatokkal és az apró betűs trükközéssel egyébként már több technológiai óriáscég is fennakadt a szabályozókon, legyen szó a Facebookról vagy az Uberről. Kérdés, hogy az AP cikke nyomán a Google ezúttal elébe megy a hasonló ügyeknek, vagy tényleg az a helyzet, hogy a nemet egyszerűen soha nem fogja elfogadni válaszként arra a kérdésre, hogy a felhasználó hajlandó-e megosztani vele a hirdetési bizniszhez szükséges adatait.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak