Felvásárolja az amerikai NortonLifeLock kiberbiztonsági cég a párgai és a londoni tőzsdén jegyzett Avastot. A vételár 8,6 milliárd dollár, amit részben készpénzben, részben részvényekkel fizet ki a NortonLifeLock.
A két cég egy hónapja hozta nyilvánosságra, hogy fúziós tárgyalásokat kezdtek. Végül az egyesülésből felvásárlás lett, de a cél marad az eredeti: az egyesített portólióval (a NortonLifeLock erőssége az azonosítás, míg az Avasté a magánélet védelme) jobban ki tudják szolgálni az együttesen több mint félmilliárd ügyfelüket. Ez még az esetleges átfedésekkel is szép szám.
A hírre az Avas papírjai 4 százalékkal erősödtek, a NortonLifeLock árfolyama viszont gyengült.
A freemium modell úttörője
A hatalmas ügyfélbázis elsősorban az Avast hozománya. A cseh cég a versenytársainál bátrabban vágott bele az ún. freemium értékesítési modellbe, és alkalmazza a mai napig. Az alapalkalmazásokat ingyenesen adja (ezek nem nyílt forráskódú, csupán ingyenesen használható termékek, amiknek a használati jogát évente meg kell újítani egy regisztrációval), előfizetni csak a prémium szolgáltatásokért kell. Így aztán 2020 végére már 435 millió aktív felhasználója volt, közül azonban csak 16,5 millióan fizetettek.
A NortonLifeLock (korábban Symantec) egészen más pályán mozog, alapvetően mindig a prémium felhasználói szegmensre koncentrált. A névváltoztatásra akkor került sor, amikor 2019-ben a Broadcom megvásárolta a kiberbiztonsági cég vállalati üzletágát.
Vincent Pilette, a NortonLifeLock vezérigazgatója szerint a freemium és a prémium sikeres lehet együtt, mert a freemium termékek egyfajta edukációt is jelentenek a fogyasztók számára.
Az egyesített vállalatnak közel ötezer alkalmazottja lesz, de az ügylet lezárása után két év alatt jelentős konszolidációt akarnak végrehajtani, ami kb. ezer munkahely megszűnésével jár. A konszolidációtól évente 280 millió dolláros megtakarítást várnak.
Az Avast részvényesei készpénzt és részvényeket kaphatnak. Ondrej Vlcek, az Avast vezérigazgatója kalkulációja szerint attól függően, hogy az Avast részvényesei hogyan kérik a vételárat, az egyesült vállalat 14-26 százalékát szerezhetik meg.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak