Ha nem is önként, vagy éppen ellenállás nélkül, de kezd átalakulni a nagy internetes híraggregátorok és a tartalmat szállító kiadók között eddig meglévő viszonyrendszer - egyelőre Ausztráliában. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden médiavállalat jobban jár, a kisebbek valószínűleg ezután is csak a pálya széléről nézhetik a nagyok egyezkedését.
Mégis van az a pénz
Az ausztrál kormány még tavaly tavasszal kezdett bele egy olyan szabályozási környezet felállításába, amely praktikusan arra kényszeríti a Facebookhoz és Google-höz hasonló cégeket, hogy a platformjaikon megjelenő hírekért cserébe valamennyi pénzt jutassanak az azokat előállító vállalatokhoz.
Az egy éve folyó küzdelem legújabb fejezetét a héten az szolgáltatta, hogy a Facebook bejelentette, három évre szóló megállapodást kötött a News Corp médiaóriással, hogy utóbbi tartalmait felhasználhassa a különböző csatornáin. Ezzel a világ két leggazdagabb embere kötött üzletet, mivel a News Corp Rupert Murdoch érdekeltségébe tartozik. A médiabirodalom tagja például a Wall Street Journal, New York Post, vagy az óceán innenső oldalán a Sun és a The Times is. Emellett azonban a cégcsoporthoz tartozik több mint száz ausztrál médiatermék is, amelyek az ottani sajtó komoly szeletét adják.
Ez volt az első eset, hogy a Facebook a februárban megszavazott új törvény előírásainak megfelelve egyezségre jutott egy médiatulajdonossal, ám a hírek szerint nem ez lesz az egyetlen példa. Sajtóértesülések alapján több más ausztráliában érdekelt kiadóval aláírásközeli állapotban van egy a fentihez hasonló megállapodás.
Tájkép csata után
A két érintett nagy internetes vállalkozás közül a Google jóval simulékonyabbnak bizonyult. Ahogy közeledett az új szabályozás életbe lépése, a keresőcég úgy vált egyre aktívabbá, és sorra kötötte meg különmegállapodásait a jelentősebb ausztrál kiadókkal, köztük például a News Corppal is.
A Facebook viszont a keményebb utat választotta. Miután a kommunikációs szintéren kifejtett ellenállás és a lobbitevékenység sem vezetett a cég számára kedvező kimenetelre, a közösségi hálózat drasztikusat húzott. Egy hónappal ezelőtt egyszerűen minden, a törvény hatálya alá eső anyagot blokkolt az ausztrál facebookozók hírfolyamában. Az akció annyira "jól sikerült", hogy a korlátozások a hivatalos egészségügyi tájékoztatásra, az időjárás-jelentésekre, a vészhelyzeti figyelmeztetésekre vagy a jótékonysági programokra is vonatkoztak. Egy vicces elemét a történetnek pedig az szolgáltatta, hogy még a Facebook vállalati oldaláról is eltűntek a hírek a közösségi platformon.
A nyílt háborúskodás azonban csak pár napig tartott. A Facebook visszakozott a drákói megoldástól, miután az ausztrál kormány további egyeztetéseket lengetett be a médiatartalom felhasználásával kapcsolatban. A friss hírek fényében úgy tűnik, hogy a közösségi óriások kénytelen lesznek hozzászokni egy új világhoz, ahol az egyre felfoghatatlanabb mennyiségben gyűlő reklámbevételeikből egy részt tovább kell adni a gépezet működtetésében nagy szerepet játszó tartalomelőállítóknak. Az ausztrál eset nem is önmagában érdekes, hanem azért, mert ez precedenst teremthet a világ többi részén is, mint ahogy erről már az EU-ban is beszélnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak