Az új ausztrál szabályozás körüli, egyre élesebb konfliktus során a Facebook egyszerűen kipucolta az ausztrál felhasználók hírfolyamát.

Csütörtökre virradóra teljesen kiürült az ausztrál felhasználók facebookos hírfolyama, miután a közösségi oldal úgy döntött, hogy blokkolja az oda áramló médiatartalmakat a helyi, a nemzeti, de még a nemzetközi csatornákon is. A drasztikus lépés újabb fejezetet nyit az ausztrál kormány és a technológiai szolgáltatók küzdelmében, ami egyre élesebb konfliktust eredményez az új médiatörvény küszöbön álló elfogadása és az internetes platformok megsarcolásának tervei miatt a helyi médiaszolgáltatók anyagainak felhasználásával kapcsolatban.

A Facebook akcióját azóta a tartalomgyártók, a politikusok és az emberi jogi aktivisták is kritizálták, különösen azután, hogy kiderült: a korlátozások a hivatalos egészségügyi tájékoztatásra, az időjárás-jelentésekre, a vészhelyzeti figyelmeztetésekre vagy a jótékonysági programokra is vonatkoznak. A Facebook utóbb bejelentette, hogy fizetni ugyan továbbra sem hajlandó a hírek megosztása után, de a kormányzati csatornákat nem kívánja blokkolni, és minden olyan elérést visszaállít, ami eredeti szándékai ellenére vált elérhetetlenné.

A beszámolókban azonnal felkapták a poént, hogy a következetes intézkedések nyomán még a Facebook saját Facebook-oldalát is eltűntették a feedből, ami a Facebookról szóló híreket osztja meg a Facebookon. A járványhelyzetben azonban kevésbé vicces a többi hírforrás eltüntetése, amelyek közül – a Facebook saját oldala mellett – állítólag már a meteorológiai szolgálat, a szakszervezeti tanács vagy az állami egészégügyi szolgáltatók hírfolyama is helyreállt, más hasonló lapok azonban továbbra sem érhetők el a közösségi hálózaton keresztül.

Scott Morrison miniszterelnök azóta – hol máshol, mint a Facebookon – véleményezte az ügyet, arrogáns és csalódást keltő lépésnek nevezve, hogy a szolgáltató "unfriendelte" Ausztráliát. Mint ismeretes, a Facebook eddig a Google-lel közösen lobbizott az új szabályozás ellen, és mindkét társaság az ausztrál piacról való kivonulással is fenyegetőzött. A Google azonban utóbb sorban kötötte a dollártízmilliós megállapodásokat a nagy médiavállalatokkal, elébe menve a törvény egyik legfontosabb elemének, ami a megegyezések elmaradásával az államra bízza majd a díjak és a fizetési módok megállapítását.

Nem akarják, hogy mások is kedvet kapjanak

Nemrég mi is beszámoltunk ról, hogy a Google egy éves szinten 30 millió ausztrál dolláros (23 millió amerikai dollárnak megfelelő) megállapodást írt alá a Nine Entertainment és a Seven West kiadókkal, a legfrissebb hírek szerint pedig a Rupert Murdoch-féle News Corp Australia is "jelentős kifizetések" fejében csatlakozott a Google új News Showcase szolgáltatásához. A keresőóriás egyébként nem is kívánta kommentálni a Facebook mostani, az ellenkező irányba tett lépését.

A Facebook álláspontja továbbra is az, hogy a várhatóan napokon belül elfogadott médiatörvény (News Media Bargaining Code) alapvetően félreértelmezi a közösségi oldal és a kiadók kapcsolatát, a vállalat pedig éles választásra kényszerült a megfelelőség vagy a hírfolyamok teljes kitiltása között. A facebookos keménykedés legfontosabb oka viszont az lehet, hogy a Google fenti megegyezéseivel éppen most születik egy világszerte érvényes precedens, amelynek alapján más országokban, elsősorban pedig az Európai Unióban vagy az USA-ban is hasonló megállapodásokban kényszeríthetik bele a technológiai plaformok üzemeltetőit.

Bár a Facebook szerint a hírek mindössze 4 százalékát teszik ki az oldalain megjelenített tartalomnak, a Canberrai Egyetem tavalyi kutatása alapján az ausztrál felhasználók 21 százalékának már a közösségi hálózat volt az első számú hírforrása, összességében pedig 39 százalék használta ilyen célokra is a Facebookot. Ugyanebből a felmérésből az is kiderült, hogy a videós hírszolgáltatások 29 százaléka már akkor is a Facebookon keresztül jutott el a felhasználókhoz.

Közösség & HR

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.