Egy kutatócsoport kartonlapra ragasztott alufóliával és színes képpel verte át a Baidu sokféle szenzorra építő autonom rendszerét.
Hirdetés
 

Meglehetősen nyugtalanító eredményre jutott egy közelmúltban publikált kutatási projekt, amelyben az önvezető rendszerek megbízhatóságát tesztelték. Az Egyesült Államok négy neves egyeteméről verbuválódott kutatói csapatnak a kínai Baidu tulajdonában lévő Apollo vezetési platformját sikerült "megvakítani" néhány egyszerűen előállítható, olcsó eszközzel.

Gyerekjáték?

A csapat kartonpapírra ragasztott alufóliafoltokat, illetve rajzolt meghatározott színes mintázatokat. Ezekből a tesztek során elegendő volt kettőt a megzavarni kívánt jármű elé helyezni, hogy annak szenzorai teljesen félreértelmezzék a környezetet, és ne regisztrálják az előtte haladó másik járművet. A munka azért is elismerésre méltó, mivel az Apollo autonóm rendszer radarok, kamerák és LiDAR együttes használatával térképezi fel a világot, hogy aztán az algoritmus ezek tudatában döntsön az irányításról.

Mint kiderült, a visszaverődő radahullámok használhatósága jelentősen csökken, ha azok egy adott szögben verődnek vissza az alufóliafelületről. Ha ezekből akár csak kettő kisebb táblát is egy mozgó jármű köré lógatnak, a visszatérő jelek annyira meggyengülhetnek, hogy a számítógépes rendszer egyszerűen úgy értékeli, hogy az autó nincs is ott. A kameraképeket pedig a színes foltok stratégiai elhelyezésével tudták annyira manipulálni, hogy szintén hamis eredményre vezesse a kiértékelő algoritmust.

Megtévesztési akció élesben


A kutatócsapat a fenti képen is látható módon, drónokkal tesztelte módszerét. Az olcsó, könnyen beszerezhető minirepülők további előnye, hogy csak addig kell a helyszínen lenniük, amíg elérik céjukat, történetesen azt, hogy a kiszemelt önvezető autó belerohanjon az előtte "láthatatlanná" tett kocsiba. Így egy ilyen potenciálisan súlyos következményekkel járó akciót követően az elkövetők gyorsan felszívódhatnak.

A módszer sokoldalúságát mutatja, hogy a tesztek során az autó tetejére (például reklámhordózónak álcázva) és a rendszámtábla helyére szerelt táblákkal is sikerült megzavarni az autonóm rendszert.

Veszélyes utakon

A kísérletben a szenvedő fél szerepét betöltő Baidu járművei egyébként már több éve róják a közutakat Kína számos nagyvárosában. Az Apollo Go taxiszolgáltatás első fizetős fuvarára 2021 novemberében került sor. Ezek a bevezetések egyelőre jellemzően korlátozott formában történtek, de Vuhanban például a szolgáltatással több mint 3000 négyzetkilométert fednek le, ahol a 12 milliós metropolisz lakosságának fele él.

A kínai óriásvállalat védelmében azonban mindenképpen el kell mondani, hogy a tudósok szerint módszerük ugyanúgy képes lenne megtéveszteni más, hasonlóan összetett szenzorokra támaszkodó önvezető rendszereket is.

Arról nem is beszélve, hogy a technológia még annyira nem ért a megfelelő szintre, hogy külső segítség sem feltétlenül kell ahhoz, hogy egy robotaxi problémát okozzon. Egy tavaly ősszel történt amerikai baleset például hatalmas törést okozott a General Motors tulajdonában lévő Cruise életében.

(Kép: Apollo)

Piaci hírek

A LinkedIn előfizetői nem hagyják annyiban, hogy az oldal eladta adataikat

Csoportos keresetet adtak be a cég ellen egy kaliforniai bíróságon, amivel kártérítés megfizetésére akarják rászorítani a közösségi platformot.
 
A szoftveresen definiált WAN egyik fontos üzenete, hogy a biztonság és a hálózatmenedzsment magasabb fokú integrációjával jelentősen növelhető egy szervezet kiberbiztonsági szintje.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.