Meglehetősen nyugtalanító eredményre jutott egy közelmúltban publikált kutatási projekt, amelyben az önvezető rendszerek megbízhatóságát tesztelték. Az Egyesült Államok négy neves egyeteméről verbuválódott kutatói csapatnak a kínai Baidu tulajdonában lévő Apollo vezetési platformját sikerült "megvakítani" néhány egyszerűen előállítható, olcsó eszközzel.
Gyerekjáték?
A csapat kartonpapírra ragasztott alufóliafoltokat, illetve rajzolt meghatározott színes mintázatokat. Ezekből a tesztek során elegendő volt kettőt a megzavarni kívánt jármű elé helyezni, hogy annak szenzorai teljesen félreértelmezzék a környezetet, és ne regisztrálják az előtte haladó másik járművet. A munka azért is elismerésre méltó, mivel az Apollo autonóm rendszer radarok, kamerák és LiDAR együttes használatával térképezi fel a világot, hogy aztán az algoritmus ezek tudatában döntsön az irányításról.
Mint kiderült, a visszaverődő radahullámok használhatósága jelentősen csökken, ha azok egy adott szögben verődnek vissza az alufóliafelületről. Ha ezekből akár csak kettő kisebb táblát is egy mozgó jármű köré lógatnak, a visszatérő jelek annyira meggyengülhetnek, hogy a számítógépes rendszer egyszerűen úgy értékeli, hogy az autó nincs is ott. A kameraképeket pedig a színes foltok stratégiai elhelyezésével tudták annyira manipulálni, hogy szintén hamis eredményre vezesse a kiértékelő algoritmust.
Megtévesztési akció élesben
A kutatócsapat a fenti képen is látható módon, drónokkal tesztelte módszerét. Az olcsó, könnyen beszerezhető minirepülők további előnye, hogy csak addig kell a helyszínen lenniük, amíg elérik céjukat, történetesen azt, hogy a kiszemelt önvezető autó belerohanjon az előtte "láthatatlanná" tett kocsiba. Így egy ilyen potenciálisan súlyos következményekkel járó akciót követően az elkövetők gyorsan felszívódhatnak.
A módszer sokoldalúságát mutatja, hogy a tesztek során az autó tetejére (például reklámhordózónak álcázva) és a rendszámtábla helyére szerelt táblákkal is sikerült megzavarni az autonóm rendszert.
Veszélyes utakon
A kísérletben a szenvedő fél szerepét betöltő Baidu járművei egyébként már több éve róják a közutakat Kína számos nagyvárosában. Az Apollo Go taxiszolgáltatás első fizetős fuvarára 2021 novemberében került sor. Ezek a bevezetések egyelőre jellemzően korlátozott formában történtek, de Vuhanban például a szolgáltatással több mint 3000 négyzetkilométert fednek le, ahol a 12 milliós metropolisz lakosságának fele él.
A kínai óriásvállalat védelmében azonban mindenképpen el kell mondani, hogy a tudósok szerint módszerük ugyanúgy képes lenne megtéveszteni más, hasonlóan összetett szenzorokra támaszkodó önvezető rendszereket is.
Arról nem is beszélve, hogy a technológia még annyira nem ért a megfelelő szintre, hogy külső segítség sem feltétlenül kell ahhoz, hogy egy robotaxi problémát okozzon. Egy tavaly ősszel történt amerikai baleset például hatalmas törést okozott a General Motors tulajdonában lévő Cruise életében.
(Kép: Apollo)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak