Amazon Forecast Weather Index néven az Egyesült Államokban és Európa több régiójában is elérhetővé vált a Amazon Web Services (AWS) új szolgáltatása, amely a piaci előrejelzéseket gyártó algoritmusokat az időjárás-jelentésekből kiolvasható információkkal igyekszik pontosabbá tenni.
Esőben jól fogy az esernyő
Tény, hogy az időjárás alapvetően befolyásolhatja a fogyasztói döntéseket, és nem csak a fenti triviális összefüggés miatt. A jó vagy éppen pocsék idő befolyással van az emberek viselkedésére, meghatározhatja hová mennek és ott mennyi időt töltenek. Ezek pedig mind olyan tényezők, amelyek ugyanúgy "nyomot hagynak" egy vegyesbolt, egy étterem, vagy éppen egy billiárdszalon napi forgalmán.
Az Amazon szerint az időjárási viszonyok beépítésével a vállalkozások megalapozottabb döntéseket tudnak majd hozni nem csak például az árukészlet összetétele és mennyisége szempontjából, de a reklámozással, munkaerővel, energiaigénnyel kapcsolatos tervezés során is.
Az időjárási index az Amazon Forecast üzleti előrejelző alkalmazásra épül és azzal együtt ingyenesen használható. A funkció több különböző adatforrás alapján igyekszik a lehető legjobb háttérinformációval ellátni a tervező algoritmust. Ezek között vannak a régióban tapasztalt korábbi viszonyokat megjelenítő historikus adatok, illetve természetesen az éppen aktuális időjárási körülményeket és az elkövetkező 1-2 hét jóslatait tartalmazó információk is.
Mindezt a fizikai boltokban tapasztalható kereslet, illetve a helyben igénybe vehető szolgáltatásokra kihegyezve látja leginkább kamatoztathatónak a cég, de a funkció beépítését az Amazon szerint érdemes lehet megfontolni más profilú vállalatok esetében is. Ilyenre lehet példa akár egy áram- vagy közműszolgáltató.
Mesterséges időjárás
Az időjárás és a technológia kapcsolata egyébként más irányból is igen forró témának számít. Az előrejelzési modellek bonyolultsága és a légköri körülményeket befolyásoló milliárdnyi apró tényező miatt jelenleg is gyakran előfordul, hogy még nagyon rövid időtávra előretekintve sem bizonyul kellően pontosnak a meteorológiai előrejelzés. A számítástechnika fejlődése azonban ezen a problémakörön is segíthet valamennyire túllendülni.
Az IBM-nél például azon dolgoznak, hogy az egyre nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló szenzorokból származó információk, illetve felhasználók önkéntes alapú megosztásával keletkező adatok segítségével tudjanak pontosabb előrejelzéseket adni helyi szinten. A rendszer a dolgok internetének erősödését használja ki, és próbál a létező legtöbb helyről lokális és aktuális adatokhoz jutni, akár közvetett formában is. Például a hálózatba kötött autók esetében nem csupán a külső hőmérő értéke lehet hasznos információ, de az is, hogy éppen működnek az ablaktörlő lapátok. Utóbbi esetében ugyanis az IBM analitikai rendszere valószínűleg arra jut, hogy az adott térségben éppen esik az eső, vagy valamilyen egyéb csapadék. De ugyanígy hasznosulhatnak a repülőgépeken, vagy éppen épületeken elhelyezett szenzorok adatai, a hordozható okos eszközök és a mobilok jelentette információs adatbányáról nem is beszélve.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak