Az autonóm járműveket már többfelé is a közúti forgalomban próbálgatják, ez alól pedig Szingapúr sem kivétel, ahol idén nyáron megkezdődött az önvezető taxik tesztje. A városallam a Föld legnagyobb népsűrűségű országa, ahol nagyjából 7700 ember él minden négyzetkilométeren – ez még a budapesti népsűrűségnek is jóval több mint kétszerese, nem beszélve a 106 fős országos magyar átlagról. Nem csoda, hogy minden lehetséges módon igyekeznek kordában tartani és csökkenteni a járműforgalmat, amihez az autonóm közlekedési eszközöket is felhasználnák.
A buszok is önállósodnak
A szingapúri szárazföldi közlekedést felügyelő hatóság a hét közepén egy Facebook-posztban tette közzé, hogy együttműködési megállapodást kötött az NTU egyetemmel, amelynek értelmében a kínaiakkal közösen már önvezető autóbuszokat is tesztel majd. Bár a becslések szerint a helyi lakosok negyedének van csak saját autója, a helyszűke és a munkaerőhiány miatt az autonóm járművekkel operáló tömegközlekedés így is jelentősen csökkenthetné a rendszerek terhelését.
A tesztek első körben két darab elektromos hibrid busszal indulnak, de a hosszú távű cél egy olyan rendszer kifejlesztése, amely utólag felszerelt szenzorok segítségével központilag irányíthatná a már meglévő járműveket, alkalmazkodva a sajátságos helyi közlekedési és időjárási viszonyokhoz. A 12 méter hosszú buszok egyelőre csak egyetlen útvonalon közlekednek majd, az NTU és egy innovációs park között.
A szerdán aláírt megállapodás alapján a tervezési és fejlesztési munka azonnal megindul, arra azonban még nincs pontos időpont, hogy az első járművek ténylegesen mikor kerülhetnek az utakra. Az együttműködés ugyanakkor kiterjed a vasúti hálózatra is: az NTU bevonásával olyan ellenőrző rendszert fejlesztenek, amely képes valós időben monitorozni a vasúti infrastruktúrát, támogatva a megelőző jellegű karbantartási munkákat.
Az oroszok is kísérleteznek
Az önvezető autók éles tesztje már augusztus óta zajlik Szinagpúrban. A taxik rendszerét fejlesztő egyik vállalat, az amerikai nuTonomy azóta már egy balesetet is összehozott: valamelyik járműve sávváltás közben egy teherautóval csattant össze, az esetet azóta is vizsgálják. A munka ezzel együtt tovább zajlik, a tervek szerint már 2018-ra teljes önvezető flottát üzemeltetnének az Ázsia legfejlettebb országának tartott városállamban, amely gazdasági mutatóit tekintve Japánt, Dél-Koreát és Hongkongot is megelőzi.
Eközben az online keresőjéről ismert Yandex a Kamazzal, a Daimler AG-val és az orosz állam által támogatott NAMI kutatóintézettel állt össze kis méretű önvezető autóbuszok fejlesztésére, a maga részéről a számítógépes érzékelés, a mesterséges intelligencia és a beszédfelismerés területén szerzett tapasztalataival támogatva a járműfejlesztőket. A NAMI tájékoztatása szerint a teszteketjövőre kezdik el, legelső körben valódi forgalom nélküli területen.
Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata
Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.
Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból
Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak