A fuvarmegosztó, telekocsi szolgáltató piac várakozáson felüli ütemben növekszik, az ABI Research legfrissebb előrejelzése szerint 2020-ra az iparág mérete meghaladhatja a 100 milliárd dollárt is, tíz évvel később pedig már a 300 milliárdot is, ami egy tisztes átlagos évi 18 százalékos növekedést feltételez.
Kicsinek, nagynak ma még jól megy az üzlet
A személyszállítási szegmensre azonban komoly próbatétel is vár. Az autógyárak ugyanis egyre inkább vissza akarják szerezni az ellenőrzést a gépkocsiipar jövője felett, azáltal is, hogy számos fejlesztésük célozza meg a vezető nélküli járműtechnológiát. Ezáltal pedig hosszabb távon az önjáró taxik lekörözhetik a telekocsi piacot.
Kétségtelen, hogy előbb-utóbb a fuvarmegosztó piac eljut az érettségnek arra a fokára, amikor növekedése látványosan lelassul. Már vannak is erre utaló jelek, többek között a kínai Didi és az Uber helyi összeolvadása, illetve az, hogy utóbbi idén júniusban látványos mérföldkőhöz ért, fuvarjainak a száma elérte a 2 milliárdot – hívta fel a figyelmet az amerikai piackutató ügyvezetője.
Jelenleg mind a nagy márkák, mind a kis startupok látványosan prosperálnak. Jó példa erre az előbbi kategóriában az Opel CarUnity, utóbbiban a BlaBlaCar és a Scoop Technologies, amelybe egyébként épp a közelmúltban szállt be némi tőkével a BMW befektetési részlege az i Ventures.
Jönnek az önjáró Ford és Tesla taxik?
A változó üzleti környezethez több más autógyártó is hasonló módon próbál igazodni, mint a General Motors, vagy a Toyota, előbbi partnerséget jelentett be a Lyfttel és az Uberrel, utóbbi ugyanezekbe befektetett. Mások, mint a Ford és a Tesla inkább saját vezető nélküli taxiflotta felállításában gondolkodnak, amivel egyfelől versenyezni tudnak az Uber típusú szolgáltatókkal, másfelől lehetővé teszik az önjáró autók tulajdonosainak, hogy belépjenek a közösségi szintű fuvarmegosztásba.
Az ABI Research szakértői szerint azonban a fuvarmegosztás növekedése előbb-utóbb lassul, mivel nagy kihívást jelent a felhasználók toborzása. Az üzleti modell, ami aggresszív marketinget és támogatott sofőrtoborzást jelent, ugyanis előbb-utóbb részben nagy veszteséget termel, részben alapvető költségstruktúra korlátokat állít fel. Megakadályozza ezáltal, hogy a fuvarmegosztás is bekerüljön az autóipar jövőbeni fő áramlatába és hasznot húzzon abból, hogy a következő időszakban jelentősen apad az autót tulajdonlók száma.
A Didi és az Uber is felismerte a helyzetet, szintén fontolgatja a vezető nélküli taxizás lehetőségét, amit a Delphi ,a Navya és a nuTonomy Szingapúrban már élesben is tesztelt a közelmúltban. Japán pedig a 2020-as tokiói olimpián tervezi bevezetni a robottaxikat.
Itthon egyelőre egyszerűbb a teljes tiltás
Itthon a személyszállítási piacon viszont egyelőre a hagyományos taxizás áll nyerésre, sőt mint a fuvarlevel.hu legutóbbi cikkéből kiderül a gazdasági tárca külön ellenőrzési csoportot hoz létre a személy- és fuvarszállító cégek még átfogóbb ellenőrzésére.
Mint ismert az Uber ellen születtek meg tavasszal a személyszállítás feltételeit tovább szigorító jogszabályok, amelyek nyomán a fuvarmegosztó szolgáltató végül kénytelen volt kivonulni a magyar piacról. Nem úgy, mint az észtek, akik inkább megállapodtak az Uberrel egy mindenkinek előnyös adószabályozásról és adóbehajtásról..
A hatályos szabályok szerint ma Magyarországon személyszállítási szolgáltatást vagy taxis, vagy személyautós személyszállító engedéllyel lehet végezni. Ebbe a kormányzati szándék szerint beletartozik az is, amikor az utas csak részlegesen járul hozzá az útiköltségekhez, azaz megosztják a benzinpénzt az utazók. Minden más személyszállító „szolgáltatás” kizárólag szívességi alapon nyújtható. Ezzel a taxisjellegű szolgáltatások után az állam most hadat üzen a klasszikus és egyre népszerűbb telekocsizásnak is, amelynek a lényege, hogy az egy időben, egy irányba utazók megosztják egymással az útiköltséget.
Az is igaz, hogy a telekocsizást sokan üzleti célból, amolyan iránytaxi tevékenységként folytatják, ami nagyon nehezen bizonyítható, hogy a sofőrnek valóban van-e dolga a célállomáson vagy nincs. A magáncélú és üzleti célú használat elkülönítése helyett a kormány most mégis a teljes tiltást választotta, vagyis aki pénzt fogad el az útért és nincs engedélye, az szabálysértő és meg kell büntetni – ez lesz a kialakult szemlélet - olvasható a fuvarozók online lapjában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak