Jönnek, de még nem most, így az évtized végéig a fuvarmegosztó szolgáltatások iránti kereslet 100 milliárd dollárt is meghaladó üzlet lehet. Itthon viszont egyelőre marad a teljes tiltás, beleértve a nem üzleti alapú telekocsizást is.

A fuvarmegosztó, telekocsi szolgáltató piac várakozáson felüli ütemben növekszik, az ABI Research legfrissebb előrejelzése szerint 2020-ra az iparág mérete meghaladhatja a 100 milliárd dollárt is, tíz évvel később pedig már a 300 milliárdot is, ami egy tisztes átlagos évi 18 százalékos növekedést feltételez.

Kicsinek, nagynak ma még jól megy az üzlet

A személyszállítási szegmensre azonban komoly próbatétel is vár. Az autógyárak ugyanis egyre inkább vissza akarják szerezni az ellenőrzést a gépkocsiipar jövője felett, azáltal is, hogy számos fejlesztésük célozza meg a vezető nélküli járműtechnológiát. Ezáltal pedig hosszabb távon az önjáró taxik lekörözhetik a telekocsi piacot.

Kétségtelen, hogy előbb-utóbb a fuvarmegosztó piac eljut az érettségnek arra a fokára, amikor növekedése látványosan lelassul. Már vannak is erre utaló jelek, többek között a kínai Didi és az Uber helyi összeolvadása, illetve az, hogy utóbbi idén júniusban látványos mérföldkőhöz ért, fuvarjainak a száma elérte a 2 milliárdot – hívta fel a figyelmet az amerikai piackutató ügyvezetője.

Jelenleg mind a nagy márkák, mind a kis startupok látványosan prosperálnak. Jó példa erre az  előbbi kategóriában az Opel CarUnity, utóbbiban a BlaBlaCar és a Scoop Technologies, amelybe egyébként épp a közelmúltban szállt be némi tőkével a BMW befektetési részlege az i Ventures.

Jönnek az önjáró Ford és Tesla taxik?

A változó üzleti környezethez több más autógyártó is hasonló módon próbál igazodni, mint a General Motors, vagy a Toyota, előbbi partnerséget jelentett be a Lyfttel és az Uberrel, utóbbi ugyanezekbe befektetett. Mások, mint a Ford és a Tesla inkább saját vezető nélküli taxiflotta felállításában gondolkodnak, amivel egyfelől versenyezni tudnak az Uber típusú szolgáltatókkal, másfelől lehetővé teszik az önjáró autók tulajdonosainak, hogy belépjenek a közösségi szintű fuvarmegosztásba.

Az ABI Research szakértői szerint azonban a fuvarmegosztás növekedése előbb-utóbb lassul, mivel nagy kihívást jelent a felhasználók toborzása. Az üzleti modell, ami aggresszív marketinget és támogatott sofőrtoborzást jelent, ugyanis előbb-utóbb részben nagy veszteséget termel, részben alapvető költségstruktúra korlátokat állít fel. Megakadályozza ezáltal, hogy a fuvarmegosztás is bekerüljön az autóipar jövőbeni fő áramlatába és hasznot húzzon abból, hogy a következő időszakban jelentősen apad az autót tulajdonlók száma.

A Didi és az Uber is felismerte a helyzetet, szintén fontolgatja a vezető nélküli taxizás lehetőségét, amit a Delphi ,a Navya és a nuTonomy Szingapúrban már élesben is tesztelt a közelmúltban. Japán pedig a 2020-as tokiói olimpián tervezi bevezetni a robottaxikat.

Itthon egyelőre egyszerűbb a teljes tiltás

Itthon a személyszállítási piacon viszont egyelőre a hagyományos taxizás áll nyerésre, sőt mint a fuvarlevel.hu legutóbbi cikkéből kiderül a gazdasági tárca külön ellenőrzési csoportot hoz létre a személy- és fuvarszállító cégek még átfogóbb ellenőrzésére.
Mint ismert az Uber ellen születtek meg tavasszal a személyszállítás feltételeit tovább szigorító jogszabályok, amelyek nyomán a fuvarmegosztó szolgáltató végül kénytelen volt kivonulni a magyar piacról. Nem úgy, mint az észtek, akik inkább megállapodtak az Uberrel egy mindenkinek előnyös adószabályozásról és adóbehajtásról..

A hatályos szabályok szerint ma Magyarországon személyszállítási szolgáltatást vagy taxis, vagy személyautós személyszállító engedéllyel lehet végezni. Ebbe a kormányzati szándék szerint beletartozik az is, amikor az utas csak részlegesen járul hozzá az útiköltségekhez, azaz megosztják a benzinpénzt az utazók. Minden más személyszállító „szolgáltatás” kizárólag szívességi alapon nyújtható.  Ezzel a taxisjellegű szolgáltatások után az állam most hadat üzen a klasszikus és egyre népszerűbb telekocsizásnak is, amelynek a lényege, hogy az egy időben, egy irányba utazók megosztják egymással az útiköltséget.

Az is igaz, hogy a telekocsizást sokan üzleti célból, amolyan iránytaxi tevékenységként folytatják, ami nagyon nehezen bizonyítható, hogy a sofőrnek valóban van-e dolga a célállomáson vagy nincs. A magáncélú és üzleti célú használat elkülönítése helyett a kormány most mégis a teljes tiltást választotta, vagyis aki pénzt fogad el az útért és nincs engedélye, az szabálysértő és meg kell büntetni – ez lesz a kialakult szemlélet - olvasható a fuvarozók online lapjában.  
 

Piaci hírek

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.