Képzelje el, hogy egy méregdrága elektromos autó tulajdonosa. Kölcsönadná, ha pénzt kereshetne vele?

A Will Smith főszereplésével játszódó, 2004-es I, robot című – Asimov világhírű, a robotika három alapszabályát megalkotó könyvén alapuló – film keretei között ismerhetünk meg egy olyan jövőbeli világot, melyben humanoid robotok látnak el tulajdonosuk számára bizonyos feladatokat. Ha ebben a formában még igen messze állunk is attól, hogy androidok végezzék a munkát helyettünk, Elon Musk nemrég tett kinyilatkoztatása sokkal közelebb hozhatja annak lehetőségét, hogy magánszemélyek bevételre tegyenek szert saját robotjaik révén.

Musk látomása szerint hamarosan a Tesla elektromos autók tulajdonosainak egy része képes lesz pénzt keresni pusztán azzal, hogy birtokol egy ilyen szuperautót, amit mások számára elérhetővé tesz rövid távú használatra. Az amerikai üzletember elképzelése szinte teljes mértékben összecseng a hazánkból éppen a napokban távozó Uber alapítóinak víziójával – a car sharingre üzleti modellt alapító vállalat vezetői szerint a személyszállításba magánsofőröket bevonó stratégia az autonóm közlekedési eszközök megjelenésében csúcsosodik majd ki.

Egy(-két) lépéssel a jog előtt

Visszatérve Muskra: a "Master Plan, Part Deux" néven közzétett elképzelés szerint az autómegosztó program önvezető járművekre alapulna. Tekintve, hogy a Tesla folyamatosan azon dolgozik, hogy minél inkább kivegye a kormányt a sofőrök kezéből – még ha ez néha igencsak balul sül el -, tulajdonképpen természetes következménye a folyamatnak, hogy a járművek automatikusan működővé válnak. Ezek rövid utazásokra való bérbeadásával pedig a jelenleg taxit, Ubert használók jelentős tábora, vagy a tömegközlekedésen zötykölődő, de annál igényesebbre vágyó emberek egy része kaphatna költséghatékony utazási megoldást.

"Mihelyst jóváhagyja a törvényi szabályozás a valódi önvezető járműveket, az azt fogja jelenteni, hogy bárhonnan előhívhatóvá válik a Tesla-tulajdonos autója. Amint beült, akár aludhat, olvasgathat vagy bármi egyebet csinálhat, míg elér céljához" – írta Musk.

Amikor pedig nem használja saját, önvezető járművét, akár a "Tesla shared fleet" nevű flotta rendelkezésére is bocsáthatja azt. Tekintve, hogy az emberek többsége egy nap csak maximum 3-4 órányi időre igényli egy autó használatát, rengeteg lehetőség nyílik arra, hogy az egyébként parlagon heverő közlekedési eszközt más rendelkezésére bocsáthassa. Akár nem csak szívjóságból: miközben nyaral vagy éppen dolgozik, a Tesla az utakat róva pénzt kereshet tulajdonosának azzal, hogy a járművet használók fizetnek az automatizált közlekedés igénybevételéért.
 

"Ez drámai mértékben csökkenti a tulajdonlás valódi költségeit, akár egészen odáig, hogy szinte bárki birtokolhat majd egy Teslát" – álmodozott Musk, akinek arra a helyzetre is van megoldása, amikor nem áll elegendő, saját tulajdonban levő önvezető autó rendelkezésre. "Azokban a városokban, ahol a kereslet meghaladja a kínálatot, a Tesla saját flottáját fogja üzemeltetni, így biztosítva az ügyfeleket arról, hogy bárhol közlekedési eszközre lelhessen, függetlenül tartózkodási helyétől" – írja.

Az Egyesült Államok fejlettebb részein – tesszük hozzá mi.

Konzumer tech

Még az idén jön az első repülő taxi

Legalábbis az Airbus ezt szeretné, a cég már ebben az évben összehozná az egyetlen utast szállító, önvezető légi taxi éles tesztjét.
 
Hirdetés

Rengeteg időt spórolhatnak a cégek a mobilok központi menedzsmentjével

Mire jó az MDM? Röviden arra, hogy időt és energiát spóroljon a több száz céges mobil eszközt menedzselő rendszergazdáknak és a dolgozóknak.

Inspiráló munkakörnyezet, kreatív szakmai kihívások és csak ezután következne a bér? Utánajártunk, mit várnak el a hazai IT-szakemberek a mai munkaerőpiacon?

a melléklet támogatója az IThon.info

Hirdetés

Iránytű az IT piac kihívásaira

Mi lehet az alternatíva az informatikus munkaerőhiány csökkentésére, ha már a telefont szinte fel sem veszik, a LinkedIn-ről pedig leiratkoznak az IT szakemberek a túlontúl sok hasonló megkeresés miatt?

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.