Újabb területtel bővül azon szektorok köre, ahol a Yandex nyílt versengésbe kerül a Google-lel. Az orosz cég a helyi sajátosságokat kihasználva egyelőre sikeresen védi internetes keresésben megszerzett előkelő pozícióját a hazai terepen. Pár napja pedig kiderült, hogy az önvezető autók területén sem kívánja tétlenül nézni a konkurencia törekvéseit.
Szövetségbe forrtak
A cég a teherautóiról ismert Kamazzal, a német Daimler AG-val és az orosz állam által támogatott autóipari kutatóintézettel, a NAMI-val szövetkezik azért, hogy Oroszország útjaira maguktól elboldoguló, kisméretű autóbuszokat vezényeljen a nem túl távoli jövőben. A Yandex elsősorban a számítógépes érzékelés, a mesterséges intelligencia és a beszédfelismerés területén megszerzett tapasztalatait igyekszik bedobni a közösbe, de a NAMI kutatói bázisa szintén fontos eleme a terveknek.
A korai elképzelések szerint az önvezető kisbuszok 12 utast szállíthatnak és egy feltöltéssel 200 kilométert is megtehetnek. Természetesen a Yandex az utasok szórakoztatásánál is bedobja magát, így a netes böngészés, filmnézés magától értetődően rajta lesz a kényelmi szolgáltatások listáján. A NAMI tájékoztatása szerint jövő évben kezdődhetnek a tesztek, első körben csak elkülönített, valódi forgalom nélküli területen.
Lemaradtak egy ütemmel
Az önvezető autókban egyre többen látják meg a lehetséges üzleti potenciált, így rendkívül fontossá válik, ki mikor és hol tud piaci bevezetésre alkalmas megoldást felmutatni. Ebből a szempontból az oroszok meglehetős késésben vannak, hiszen a rivális Google már régen teszteli az önvezető autóit, ráadásul két éve mindezt közutakon, valódi forgalomban. Aztán ott van az Uber, amely éppen most kezdi kipróbálni saját megoldását Pittsburgh útjain. Illetve egy kisebb vállalkozás, amely Szingapúrban már el is indította a robottaxik éles tesztjét.
A Yandexnek azonban van egy komoly ütőkártyája, ez pedig az állami háttér. A piacvédelmi törekvéseket figyelembe véve nem lennénk meglepve, ha Oroszországban a késői kezdés ellenére ez a kezdeményezés lenne a befutó. Ettől függetlenül az orosz technológiai vállalat nem szeretne megállni a határoknál, de ehhez tényleg olyasmit kell alkotniuk, ami nyílt versenyben is megállja a helyét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak