Google-szabadalom az önvezető autók számára a mentő, tűzoltó és rendőrautók kiemelt figyelméért.

Amikor bedugul a város, szinte csak megkülönböztetett jelzéseket használó járművekkel lehet gyorsan haladni (a kötöttpályás tömegközlekedés használata mellett). Ha egyszer elterjednek a Google (vagy bármelyik másik vállalat neve alatt futó) önvezető autók, ez a helyzet remélhetőleg javulni fog, ugyanakkor vészhelyzetben továbbra is szükség lehet arra, hogy a járművek utat engedjenek a betegeket szállító, tűzoltáshoz igyekvő, bűnügy miatt siető közlekedési eszközöknek.

Ezt felismerve a Google nemrég szabadalmi bejegyzési kérelemmel fordult az amerikai szabadalmi hivatalhoz. Mivel a keresőóriás által fejlesztett mesterséges intelligencia minden bizonnyal egyszer sem fogja átlépni a sebességkorlátozást, és az egyéb közlekedési szabályok ellen sem vét majd, ha nem érzékel rendőrt a környéken, a bejegyzés vélhetően a szirénázó mentőknek, tűzoltó- és rendőrautóknak való elsőbbségadás jegyében született.

Színek és fények

A szeptember 1-én beadott, 20160252905-ös számú szabadalom által leírt rendszer ezeknek a járműveknek az észlelésére és jelenlétükre való reagálására szolgál. Fényjelzések felismerésén alapul: a szirénalámpák színéről (kékről és pirosról) valamint azok villogásának üteméről ismeri fel az elsőbbséget élvező járműveket.

Erre minden bizonnyal az átmeneti időszak kezelésére van szükség, hiszen az autonóm közlekedési eszközök egymást rádiófrekvenciás azonosítóval (vagy egy hasonló eljárással) azonosítják be. A vészhelyzetet elhárítani igyekvő autók saját, speciális státuszukat ezen a kommunikációs csatornán továbbíthatják, ám, amíg ennek fogadására nem képes az összes, utakon közlekedő jármű – beleértve magukat a mentő, tűzoltó- és rendőrautókat is -, addig továbbra is szükség van vizuális észlelésre.

Még a gépeknek se olyan egyszerű vezetni

Jó néhány éve fut már a Google önvezető autókat fejleszteni hivatott projektje, és noha hatalmas eredményeket tud felmutatni, nem volt azért zökkenőmentes az ide vezető út. Több esetben is szenvedtek már el Google autók közlekedési balesetet, a legutóbbira a múlt hónapban került sor. Igaz, ezúttal is vétlennek bizonyult a keresőóriás algoritmusai által irányított jármű: a koccanást az okozta, hogy rácsúszott a mögötte haladó.
 

Egy másik, szintén idén bekövetkezett az esetben viszont, a Google algoritmusai voltak a ludasak. A vállalat egyik önvezető járműve nekiment egy busz oldalának azért, mert nem jól mérte fel a körülötte levő tárgyak helyzetét. A Google egyébként az átláthatóság jegyében havi jelentést tesz közzé az önmagukat vezető autók tesztelésének fejleményeiről, köztük az esetleges sérülésekről is.

Összességében eddig közel tucatnyi közlekedési balesetet szenvedtek el a Google-autók Mountain View utcáin, mióta 2014 tavaszán elkezdődött a városi utcák tesztelése Kaliforniában. A legtöbb ilyen esemény az emberek helytelen követésitávolság-becslésének eredményeként következett be, többnyire egyszerűen belehajtottak hátulról a keresőóriás autóiba. Szerencsére eddig senki sem sérült meg súlyosan, és ha ez így marad, akkor óriási lépést tehet az emberiség a balesetmentes közlekedés irányába.

Konzumer tech

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.