A vállalat az átláthatóság jegyében mostantól havi jelentést tesz közzé az önmagukat vezető autók tesztelésének fejleményeiről, köztük az esetleges balesetekről is.
Hirdetés
 

A Google sofőr nélküli autói évek óta járják a kaliforniai állami utakat, ezzel párhuzamosan pedig egyre több vita folyik az önmagukat vezető járművek jövőjéről – egészen odáig, hogy a hasonló gépek valaha is forgalomba kerülhetnek-e. Az utóbbi időben a Google saját hírnevének áldozatává vált, amennyiben sorra jelentek meg a sofőr nélküli autók baleseti statisztikáiról szóló, ám a részletekre ki nem terjedő beszámolók.

A baleseti jegyzőkönyvek a kaliforniai szabályozás értelmében nem publikusak, így a vállalat a lehető legjobb választ adta a kritikákra: saját maga tette közzé a hiányzó adatokat, sőt mostantól az átláthatóság jegyében havi jelentést közöl majd a projekthez kapcsolódó fontosabb eseményekről, így az esetleges balesetekről is.

A Google-nek is jó a transzparencia

Ahogy mi is beszámoltunk róla, a projektet vezető Chris Urmson májusban egy hosszú blogbejegyzésben részletezte, hogy valójában kik jelentenek veszélyt az utakon. Eszerint az önmagukat vezető autók több mint öt év alatt 2,7 millió kilométert tettek meg, ezalatt pedig összesen tizenegy könnyű, sérülés nélküli baleset részesei voltak.

Ez önmagában sem lenne rossz statisztika, de a lényeg, hogy egyik esetben sem a Google technológiája volt a hibás: vagy egy másik sofőr, vagy a manuális irányításra állított autókat vezető Google-alkalmazott felelt a koccanásokért. Nyolc alkalommal ráfutásos baleset történt, párszor meghúzták a járművek oldalát, egyszer pedig a vétkes a teli piroson keresztül kapta el a Google szabályosan közlekedő járművét.

Ezt látja Google autója: a két piros doboz két bringás, akiket az autonóm jármű ügyesen elenged

A most kiadott, április-májusi jelentés újabb koccanásról számol be, ahol a sofőr nélküli autó megint vétlennek bizonyult, és a dokumentum a korábbi esetek részleteit is röviden ismerteti. Mindez nem sokat tesz hozzá Urmson múlt havi írásához, de a részletek bemutatása és a transzparencia mindenképpen a bizalmat erősíti, szemléltetve a sofőr nélküli autókban rejlő potenciált a közlekedési biztonság tekintetében.

Újabb egymillió önálló mérföld

A PDF formában letölthető havi jelentés természetesen nem egy sima baleseti jegyzőkönyv, így helyet kapnak benne az aktuális statisztikák és az érdekesebb problémák is. Az elmúlt hónapban például a Google 23 darab módosított Lexus SUV-ot és 9 saját prototípust futtatott, utóbbiakat nem a forgalomban, hanem a zárt tesztpályákon. Az autók több mint egymillió mérföldet tettek meg autonóm üzemben, és közel 800 ezret manuális módban, vagyis emberi sofőrrel.

Az "utcai jelenetek" fejezetben olyan eseteket szemléltetnek, mint mondjuk egy megkülönböztető jelzést használó jármű észlelése és továbbengedése, vagy a több mozgó objektum (ebben az esetben két, meglehetősen kiszámíthatatlan biciklista) elkerülése az éjszakai forgalomban.

A júniusi jelentés – és mostantól a havonta kiadott beszámoló – innen tölthető le.

Konzumer tech

Nem ájultak el tőle a befektetők, hogy a Meta is a zárt MI felé fordulna

A Bloomberg riportja szerint Mark Zuckerberg ejtené a nyílt forrású megközelítést, miközben a Meta következő generációs modelljének fejlesztéséhez a kínai technológiát is segítségül hívják.
 
Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.