A Google sofőr nélküli autói évek óta járják a kaliforniai állami utakat, ezzel párhuzamosan pedig egyre több vita folyik az önmagukat vezető járművek jövőjéről – egészen odáig, hogy a hasonló gépek valaha is forgalomba kerülhetnek-e. Az utóbbi időben a Google saját hírnevének áldozatává vált, amennyiben sorra jelentek meg a sofőr nélküli autók baleseti statisztikáiról szóló, ám a részletekre ki nem terjedő beszámolók.
A baleseti jegyzőkönyvek a kaliforniai szabályozás értelmében nem publikusak, így a vállalat a lehető legjobb választ adta a kritikákra: saját maga tette közzé a hiányzó adatokat, sőt mostantól az átláthatóság jegyében havi jelentést közöl majd a projekthez kapcsolódó fontosabb eseményekről, így az esetleges balesetekről is.
A Google-nek is jó a transzparencia
Ahogy mi is beszámoltunk róla, a projektet vezető Chris Urmson májusban egy hosszú blogbejegyzésben részletezte, hogy valójában kik jelentenek veszélyt az utakon. Eszerint az önmagukat vezető autók több mint öt év alatt 2,7 millió kilométert tettek meg, ezalatt pedig összesen tizenegy könnyű, sérülés nélküli baleset részesei voltak.
Ez önmagában sem lenne rossz statisztika, de a lényeg, hogy egyik esetben sem a Google technológiája volt a hibás: vagy egy másik sofőr, vagy a manuális irányításra állított autókat vezető Google-alkalmazott felelt a koccanásokért. Nyolc alkalommal ráfutásos baleset történt, párszor meghúzták a járművek oldalát, egyszer pedig a vétkes a teli piroson keresztül kapta el a Google szabályosan közlekedő járművét.
Ezt látja Google autója: a két piros doboz két bringás, akiket az autonóm jármű ügyesen elenged
A most kiadott, április-májusi jelentés újabb koccanásról számol be, ahol a sofőr nélküli autó megint vétlennek bizonyult, és a dokumentum a korábbi esetek részleteit is röviden ismerteti. Mindez nem sokat tesz hozzá Urmson múlt havi írásához, de a részletek bemutatása és a transzparencia mindenképpen a bizalmat erősíti, szemléltetve a sofőr nélküli autókban rejlő potenciált a közlekedési biztonság tekintetében.
Újabb egymillió önálló mérföld
A PDF formában letölthető havi jelentés természetesen nem egy sima baleseti jegyzőkönyv, így helyet kapnak benne az aktuális statisztikák és az érdekesebb problémák is. Az elmúlt hónapban például a Google 23 darab módosított Lexus SUV-ot és 9 saját prototípust futtatott, utóbbiakat nem a forgalomban, hanem a zárt tesztpályákon. Az autók több mint egymillió mérföldet tettek meg autonóm üzemben, és közel 800 ezret manuális módban, vagyis emberi sofőrrel.
Az "utcai jelenetek" fejezetben olyan eseteket szemléltetnek, mint mondjuk egy megkülönböztető jelzést használó jármű észlelése és továbbengedése, vagy a több mozgó objektum (ebben az esetben két, meglehetősen kiszámíthatatlan biciklista) elkerülése az éjszakai forgalomban.
A júniusi jelentés – és mostantól a havonta kiadott beszámoló – innen tölthető le.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak