Jövő év februárjától csak felhős szolgáltatásként érhetők el az Atlassian termékei. A népszerű nagyvállalati fejlesztőeszköz-gyártó akkortól csak termékei DataCenter és Cloud verzióját kínálja ügyfeleinek. A sajátos értékesítési modelljével feltűnt ausztrál vállalat eszközei elsősorban az agilis fejlesztést és projektmenedzsmentet segítik.
Magyarországon is rengeteg vállalat IT-részlegénél használják az Atlassian termékeit, a Jira feladatkezelőt, a Confluence belső tudástárat és a szoftverfejlesztés folyamatát támogató eszközöket, például a Bamboo-t vagy a Bitbucket, amiket eddig el lehetett érni on-premise változatban és felhős szolgáltatásként is. Az Atlassian, illetve hazai partnere, a Shiwaforce közleménye szerint azonban a felhős változatok mára fokozatosan kiszorították az on-premise kiadásokat, ezért február 2-ától utóbbiakat végleg kivezetik. Az intézkedés a Jira Software Servert, a Jira Core Servert, a Jira Service Desk Servert, a Confluence Servert, a Bitbucket Servert, a Crowd Servert, valamint a Bamboo Servert érintik. Az Atlassian Marketplace Server még kap egy kis haladékot, ám idővel az is megszűnik. Utána az ügyfelek a cég teljes kínálatát csak az AWS-ben érik el.
Minden drágul, ami nem felhő
Ha egy cég ragaszkodik az saját szerveren futó, on-premise változathoz, annak semmi akadálya: a szoftvereket ugyanis az Atlassian örökös felhasználási jogot biztosító licenceléssel értékesítette. Ilyen licencet azonban csak február 1-éig lehet venni. Azzal azonban a számolni kell, hogy szerverlicencekre a karbantartás és a felhasználói szám bővítése is drágul. 2024. február 2-a után pedig azokra kizárólag hibajavítást, valamint kritikus sérülékenységet javító frissítéseket adnak ki, azaz addig célszerű átállni a felhős változatra.
Azoknak a vállalatoknak, melyek nem tudják vagy nem akarják felhőbe vinni a fejlesztési folyamataikat, az ügyfél által menedzselhető Atlassian Data Center válozat használatát javasolják. Ez a jövőben is megkapja a frissítéseket, az új natív alkalmazásverziókat és a prioritásos ügyféltámogatást. Ennél a változatnál is emelkednek azonban a költségek a szoftvergyártó áremelése miatt.
A cég már régóta tervezte ezt a lépést. 2017-ben jelentette be, hogy szoftvereit adaptálja a felhőkorszak igényeihez. A globális világjárvány okozta változások pedig jó alkalmat teremtettek a váltáshoz. A folyamatosan frissített és egységes felhős megoldások ilyen helyzetekben jellemzően jól teljesítenek, mert gyorsítják és rugalmasabban skálázhatóvá teszik az IT működését. Ugyanakkor kevesebb kontroll marad a cég kezében, ráadásul az átállás sem egyszerű, mivel kihat a működési logikára és a belső folyamatokra is. Kovach Anton, az Atlassian termékek magyaroszági képviseletét ellátó ShiwaForce vezérigazgatója szerint ezt az Atlassian is érzékeli. Mint mondta, hosszabb távon nem vonhatók kétségbe a felhőszolgáltatások előnyei, de még több évig is eltarthat, hogy a tisztán felhős megoldások működőképesek legyenek a nagyvállalatoknál.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak