Sokkal kiterjedtebb károkat okozott a Renesas Hitachinakában működő gyárában a március 19-én keletkezett tűz, mint eredetileg gondolták. A pontos kárfelméréssel a hétvégén végeztek a Tokió közelében található üzemben, és kiderült: az eredetileg számolt 11 gép helyett 17 kulcsfontosságú félvezető-gyártó berendezés ment tönkre.
A problémát azonban nem csak a gépek megrongálódása okozta. A lángok a gyár olyan kritikus területén csaptak fel, hogy a teljes termelést le kellett álltani. Az üzem vezetése szerint ugyanis fennállt a veszélye, hogy a teljes ott tárolt félvezető-készlet tönkremegy.
A Renesas az autóipar egyik fő beszállítója. Legfontosabb ügyfele a Toyota, de szállít a Hondának és a Nissannak, az európai gyártók közül többek között a Volkswagennek, Dél-Koreába a Hyundainak. Utóbbi gyártó eddig szerencsés volt, elkerülte a csiphiány miatti kényszerleállás, aminek hatását januárban a magyarországi összeszerelők üzemek is megérezték. Most azonban szintén számítani kell arra, hogy a gyártásban leállásokra kényszerülnek az autóipari szereplők.
Mivel a tűz a globális ellátási láncokban okoz zavarokat, a válságkezelésbe a japán kormány is beszállt: sürgette a csipgyártó berendezések szállítóit, hogy segítsenek gyorsan visszaállítani az üzem teljes termelési kapacitását. A Renesas vezetése egyébként eredetileg azzal számolt, hogy a sérült berendezések cseréje nagyjából egy hónapot vehet igénybe. Erről az elnök-vezérigazgató, Shibata Hidetoshi beszélt újságíróknak. Akkor azonban még csak 11 berendezés súlyos sérüléséről tudtak. Azt egyelőre nem tudni, hogy a kieső gépen számának növekedésével a helyreállítás időigénye is növekszik-e.
Nem ez az első Renesas-katasztrófa
A károk a Renesasnak súlyos bevételkiesést jelentenek, de autóipari ügyfeleinek is, mivel az autóiparnak is komoly fennakadásokra kell számítania, mivel az autókhoz gyártott csipek harmada a hitachinakai üzemegységben készült. Emiatt kisebb pánik tört ki a piacon, az autóipari részvények estek. Mint a Nikkei írja, a japán gyártó fedi le az autókba épített mikrokontrollerek globális piacának közel 20 százalékát. Ezért egyáltalán nem mindegy, mennyi időre esik ki a termelésből az egyik legfontosabb gyártóüzeme.
Nem ez az első katasztrófa ebben a gyárban. Éppen tíz éve, 2011 márciusában a tóhokui földrengés és az azt követő szökőár olyan súlyos károkat okozott az üzemben, hogy három hónapra teljesen leállt a termelés. Az akkori leállásnak szintén az autóipar volt a nagy vesztese. Piacelemzők szerint a gyártóknak nagyobb raktárkészletekkel, a just in time manufacturing elveinek részleges feladásával kell készülniük, hogy megelőzzék az ilyen problémákat, ami értelemszerűen a hatékonyságukat is rontani fogja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak