Másfélszer annyi berendezés ment tönkre a március 19-én keletkezett tűzben, mint eddig gondolták.

Sokkal kiterjedtebb károkat okozott a Renesas Hitachinakában működő gyárában a március 19-én keletkezett tűz, mint eredetileg gondolták. A pontos kárfelméréssel a hétvégén végeztek a Tokió közelében található üzemben, és kiderült: az eredetileg számolt 11 gép helyett 17 kulcsfontosságú félvezető-gyártó berendezés ment tönkre.

A problémát azonban nem csak a gépek megrongálódása okozta. A lángok a gyár olyan kritikus területén csaptak fel, hogy a teljes termelést le kellett álltani. Az üzem vezetése szerint ugyanis fennállt a veszélye, hogy a teljes ott tárolt félvezető-készlet tönkremegy.

A Renesas az autóipar egyik fő beszállítója. Legfontosabb ügyfele a Toyota, de szállít a Hondának és a Nissannak, az európai gyártók közül többek között a Volkswagennek, Dél-Koreába a Hyundainak. Utóbbi gyártó eddig szerencsés volt, elkerülte a csiphiány miatti kényszerleállás, aminek hatását januárban a magyarországi összeszerelők üzemek is megérezték. Most azonban szintén számítani kell arra, hogy a gyártásban leállásokra kényszerülnek az autóipari szereplők.

Mivel a tűz a globális ellátási láncokban okoz zavarokat, a válságkezelésbe a japán kormány is beszállt: sürgette a csipgyártó berendezések szállítóit, hogy segítsenek gyorsan visszaállítani az üzem teljes termelési kapacitását. A Renesas vezetése egyébként eredetileg azzal számolt, hogy a sérült berendezések cseréje nagyjából egy hónapot vehet igénybe. Erről az elnök-vezérigazgató, Shibata Hidetoshi beszélt újságíróknak. Akkor azonban még csak 11 berendezés súlyos sérüléséről tudtak. Azt egyelőre nem tudni, hogy a kieső gépen számának növekedésével a helyreállítás időigénye is növekszik-e.

Nem ez az első Renesas-katasztrófa

A károk a Renesasnak súlyos bevételkiesést jelentenek, de autóipari ügyfeleinek is, mivel az autóiparnak is komoly fennakadásokra kell számítania, mivel az autókhoz gyártott csipek harmada a hitachinakai üzemegységben készült. Emiatt kisebb pánik tört ki a piacon, az autóipari részvények estek. Mint a Nikkei írja, a japán gyártó fedi le az autókba épített mikrokontrollerek globális piacának közel 20 százalékát. Ezért egyáltalán nem mindegy, mennyi időre esik ki a termelésből az egyik legfontosabb gyártóüzeme.

Nem ez az első katasztrófa ebben a gyárban. Éppen tíz éve, 2011 márciusában a tóhokui földrengés és az azt követő szökőár olyan súlyos károkat okozott az üzemben, hogy három hónapra teljesen leállt a termelés. Az akkori leállásnak szintén az autóipar volt a nagy vesztese. Piacelemzők szerint a gyártóknak nagyobb raktárkészletekkel, a just in time manufacturing elveinek részleges feladásával kell készülniük, hogy megelőzzék az ilyen problémákat, ami értelemszerűen a hatékonyságukat is rontani fogja.

Piaci hírek

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.