Két éve döntötte el, hogy távozik az SAP Hungary éléről Ablonczy Balázs, egy évvel később pedig SAP-tanácsadó céget vásárolt. Tapasztalatairól kérdeztük.

2018 decemberben jelentették be hivatalosan, hogy tíz év után távozik az SAP Magyarország éléről Ablonczy Balázs, hogy "a hazai piacon keressen új kihívásokat". Már akkor sem volt titok, hogy csúcsmenedzserként szerzett tapasztalatait és kapcsolatait elsősorban befektetőként szeretné kamatoztatni, akár az IT-tól távoli iparágakban is. De már 2019 végén visszatért az SAP-s világhoz: többségi tulajdont szerzett az Angyal Business Consulting Zrt.-ben (azóta: AB Consulting Group – ABC.) "A múltamból adódóan elég jól ismerem az SAP stratégiáját, így láttam azt is, hogy milyen potenciál lehet egy ilyen típusú cégben" – mondta a cégvásárlás hátteréről.

Még mindig van benne éhség a sikerre, de már nem cégvezetőként, hanem befektetőként szeretne sikeres lenni. Bár az ABC-ben többségi tulajdonos, de elsősorban a cég hosszú távú fejlesztésével foglalkozik, a napi ügyekben önálló menedzsment irányít. Az SAP hazai vezetőjeként korábban szakmapolitikai kérdésekben is exponálta magát, de a jövőben inkább maradna szigorúan a cégei fejlesztésénél. Jelenleg három iparág (az IT mellett csomagolástechnika, megújuló energia) négy cégében vannak érdekeltségei, befektetési portfólióját pedig tovább szeretné szélesíteni.

Ez a legnagyobb alkalmazás-ökoszisztéma

Az SAP-hoz kapcsolódó integrációs globális piacot (alkalmazásfejlesztés, bevezetés, tanácsadás) 90 milliárd dollár körülire becsülik a piackutatók. Ennek két-két és félszerese, mintegy 200-220 milliárd dollár lehet a teljes vállalati alkalmazásfejlesztési és tanácsadási piac. Ez az arány a magyar piacra is érvényes, véli Ablonczy.

Az SAP nagy súlyát azzal magyarázza, hogy szinte nincs olyan üzleti tranzakció a világon, amely végső soron ne futna át valahol egy SAP-rendszeren. Ha ma valaki felad egy rendelést Európából Kínába, mindegy, milyen módon és rendszerben teszi, a láncolatban egészen biztos, hogy lesz valahol egy SAP-rendszer, aminek ezzel a rendeléssel lesz valamilyen dolga – példálózott. Az SAP mint ERP-eszköz olyan mélyen beágyazódott a globális gazdaságba, hogy szinte lehetetlen integrált fejlesztést végezni a megkerülésével. És ebből a szempontból mindegy, hogy maga a vállalat vagy csak a ügyfele, partnere, beszállítója használ SAP-t, a vállalati alkalmazások fejlesztésénél mindenképpen figyelembe kell venni a jelenlétét a folyamatokban.

Érdekes ugyanakkor, hogy ez a piac erősen szegmentált. Értelemszerűen itt is vannak globális szereplők, elsősorban a nagy nemzetközi tanácsadó cégek (Accenture, a Big 4 stb.). Az ő szerepük amiatt is fontos, mondta Ablonczy, mert az SAP - legfontosabb ügyfelei mellett - gyakran bevonja őket is az SAP sztenderd szoftverfunkcióinak fejlesztéseibe, hogy a szoftver a lehető legjobban le tudja képezni az egyes iparágak legjobb gyakorlataiból adódó üzleti folyamatokat.

Ugyanakkor nagy eltérések vannak az egyes régiókban, mert a helyi igények kielégítésében a lokálisan működő tanácsadó vállalatoknak sok régióban szintén komoly súlyuk van. A kb. 50 milliárdos magyar SAP tanácsadói piac például töredezett. Az ABC az 5 százalékos piaci részesedésével átlagos szereplő, és még a nagy nemzetközi játékosok részesedése sem haladja meg a 8-10 százalékot.

A felhő átalakíthatja az SAP-tanácsadói piacot

Azt, hogy a hazai piac sokszereplős, Ablonczy a fejlődési sajátosságokra vezeti vissza. Az SAP-tanácsadó cégeket itthon jellemzően olyan szakemberek – tanácsadók vagy fejlesztők – alapították, akik korábban is ebben a szakmában dolgoztak. Ők, főleg a kisebb, pár százmilliós bevételű cégeknél, jellemzően a cégvezetés mellett a szakmájukat is űzik, "projekten vannak", saját tudásukat is eladják. Kevés olyan szereplője van ennek a piacnak, ahol a cégvezetés és a tanácsadói-fejlesztői munka élesen szétválik. Mint mondta, ő ebből a szempontból kakukktojás, hiszen jelentős SAP-s múltja ellenére alapvetően megmaradt menedzsernek és az ABC-ben is befektetőként tevékenykedik.

Bár a magyar piacon a legjelentősebb SAP-felhasználók a multik, ez nem feltétlenül csökkenti a magyar tanácsadó cégek lehetőségeit, így a szegmentáltságot sem. A nemzetközi vállalatok ugyanis szívesen dolgoznak olyan helyi fejlesztő csapatokkal, melyeknek nagy a helyismerete (jogszabályi környezet, nyelv stb.), és nem utolsósorban olcsóbban is dolgoznak, mint egy nagy nemzetközi tanácsadó. Ablonczy szerint reális lehetőség az "export" is, azaz a külföldi ügyfelek kiszolgálása, de az ABC egyelőre a magyar piacra koncentrál.

Az SAP-tanácsadói piac növekedése függ az SAP sikerétől. "Ha az SAP sikeres, mi is sikeresek vagyunk. Ha az SAP sikeresen viszi piacra a termékeit, innovál, vásárol fel cégeket, és integrálja termékeit a portfóliójába, az növekedési potenciált jelent a tanácsadó cégeknek is. Egy felvásárlás persze hoz új szereplőket, konkurenseket is, hiszen például a Qualtrics megszerzésével megérkeztek a Qualtrics-partnerek is az SAP-ökoszisztémába..." – mondta Ablonczy.

A nagy átrendeződést azonban szerinte a felhő hozhatja. Az SAP on-premise termékei, különösen az ERP esetében az az ökölszabály érvényesül, hogy az ügyfél költségeinek harmadát adják a licencek, és kétharmadát a bevezetés és a támogatás, legalábbis az első három-öt évben. A felhőmegoldások esetében viszont a két összetevő aránya jó esetben is fele-fele. A felhővel ugyanis együtt jár a sztenderdizálás, és a díj a teljes hardver-infrastruktúrához kapcsolódó költségeket is tartalmazza – magyarázza Ablonczy, ezért kisebb a testre szabhatóság. Viszont minden szoftvergyártó ebbe az irányba megy. Ha valaki ebben nem vesz részt, lassan kikopik a piacról.

A magyar tanácsadói piacban egyébként óriási potenciált lát. Ha a pandémia kicsit nehezítette is a pályát, Ablonczy becslései szerint az elkövetkező másfél-négy évben legalább 60 százalékkal nőhet a piac, de a 100 százalékos bővülést sem tartja elképzelhetetlennek. Az ABC-vel ezt a bővülést szeretnék kiaknázni, és a cég piaci részesedését növelni. A cél 3-5 éves távlatban a 10-15 százalék közötti részesedés.

Hazai pályán akarnak erősödni

A tavalyi célt, hogy stabilizálják a cég működését, sikerült elérni. Bár a nehezebb üzleti környezet miatt csak szerény mértékű volt az árbevétel-növekedés, az adózás előtti eredmény viszont jól mutatja, hogy a hatékonyság javult, sikerült magasabb hozzáadott értékű feladatok elvégzésére új ügyfeleket is szerezni. Ablonczy hangsúlyozta, bár az ABC rendszeresen indul közbeszerzéseken (idén is több tenderen nyertek), egyértelműen a versenyszféra felé dolgoznak többet és erre szeretnének menni.

A regionális terjeszkedés egyelőre nincs napirenden, de megkezdődött a vállalat több lábra állítása. Bár a fő csapásirány az SAP-maradt – tavaly tizenhét új ügyfelet sikerült szerezni –, elindult a nem SAP-s termékfejlesztés is. A jelenleg kb. tízfős, növekvő belső csapat eddigi eredménye három piacosított termék.

Ablonczy Balázs hosszú távon az igazgatóság elnökeként legfontosabb feladatának azt tartja, hogy felkészítse a céget a piaci lehetőségek kiaknázására és megteremtse a fenntartható növekedés alapjait.

Cloud & big data

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.