Vicces, amikor az internetes gazdaság legnagyobb haszonélvezői egymásnak esnek, hogy ki a nagyobb adatrabló.

Hamarosan élesedik a már korábban belengetett követéstiltás az iOS 14-ben, és ezzel együtt a szájkarate az intézkedés egyik legnagyobb vesztese, a Facebook és az Apple között. A Facebook még újsághirdetésekben is bírálta az intézkedést, olyan lapokban jelentek meg egész oldalas hirdetései, mint a The Wall Street Journal, a New York Times vagy a Washington Post. Ezekre természetesen az Apple, sőt maga Tim Cook visszaszólt.

Az egész civakodásnak van ugyan egy kis óvódás "lacialegnagyobbhüje" jellegű felhangja, csak épp itt a tét sokkal komolyabb: ki tudja jobban lenyúlni a netes gazdaságot, hogy a legkevésbé kelljen osztoznia másokkal.

Mint azt a Bitport is megírta, az Apple már az iOS 14 őszi megjelenésével szigorította volna a felhasználók követhetőségét appokból. Ha egy alkalmazás bármilyen módon nyomon akarja követni a felhasználók viselkedését, azt a használat előtt engedélyeztetni kell a felhasználóval, aki dönthet úgy is, hogy akár funkciócsökkenés árán, de köszöni, nem kér a követésből. A Facebook, amelynek üzleti modellje lényegében ezen alapul, már akkor az internet apokalipszisét vizionálta, mert az appfejlesztőket hátrányosan fogja érinteni, persze a Facebook hirdetési rendszerére, a Audience Networkre is hátrányosan hat.

Végül akkor az Apple elállt a tervétől, hogy az iOS 14 megjelenésével egy időben élesítse a módosítást. Most viszont már vészesen közeledik az időpont, amikortól csak az új szabályoknak megfelelő appok kerülhetnek fel az Apple alkalmazásboltjába, és ez újra felszínre hozta a háttérben azóta is folyó huzakodást. Így értesülhetett a nagyközönség újsághirdetésekből arról, hogy az Apple új szabályai 1. tönkreteszik a kisebb cégeket, 2. súlyosan rombolják az internetet (így végső soron az emberek életminőségét rontják). 3. Az egész intézkedés azért van, hogy az Apple még többet keressen mások kárára.

Pénz, pénz, sok-sok pénz!

Ahogy az ilyen ügyek mögött általában, itt is pénzről van szó, sok pénzről. Mint elemzők figyelmeztetnek rá, az intézkedés súlyos csapást jelenthet a Facebooknak, egyesek szerint bevételeik felének is búcsút mondhatnak Zuckerbergék, sőt vannak (szintén túlzó, azaz az Apple-fan facebookozók többségét tudatos felhasználónak tekintő) becslések is, hogy a visszaesés akár 60 százalék is lehet, ráadásul egyik napról a másikra. Kétségtelen, ha az embernek minden pillanatban beleverik az orrát, hogy most épp mit gyűjt róla egy szolgáltató, az segíthet. Legalábbis addig, amíg ki nem alakul a tömegimmunitás (lásd a cookie-használatra figyelmeztető ablakokat, amik jelen formájukban inkább idegesítőek, mint segítenek).

A Facebook támadását maga az Apple vezetője, Tim Cook védte, majd gyors kontrát is indított: burkoltan megvádolta az új szabályozás ellenzőit, hogy kihasználják a felhasználók helyzetét. Mint írta egy Twitter-posztjában, az Apple álláspontja szerint a felhasználóknak meg kell adni a választás lehetőségét, hogy ki és mire használhassa személyes adatait. Szerinte a Facebooknak nincs mitől tartania, hiszen továbbra is követheti a felhasználóit, csak most ezt átláthatóan és az érintettek aktív közreműködésével, azaz beleegyezésével teheti meg.

Az ehhez párosított App Store-funkció már éles: a boltba feltöltött alkalmazásokhoz kell a fejlesztőknek fel kell töltenie egy adatvédelmi összefoglalót, amiből a felhasználó még a telepítés előtt megtudhatja, hogy az app milyen adatokat gyűjt, és azokat mely harmadik felekkel osztja meg.

Csakhogy a dolog nem ilyen egyszerű. Azzal, hogy az Apple szűkíti az alkalmazásboltján keresztüli jövedelemszerzési lehetőségeket, nem csak azért történik, mert annyira szívén viseli a felhasználók személyes adatainak védelmét, mert azzal – a többi céghez hasonlóan – legfeljebb annyit foglalkozik, hogy megfeleljen a szabályzóknak. Ha talál kiskaput, könyörtelenül kiaknázza saját céljaira.

Jelen esetben például sokan arra gyanakszanak – a Facebook hirdetései is utalnak erre, és ki ismerné náluk jobban a konkurenseiket –, hogy az Apple az egész alkalmazásbolt-modellt át akarja alaktani. Egyrészt eltolná a fizetős alkalmazások irányába, másrészt az appon belüli vásárlásokat és előfizetéseket preferálná, mert ezzel még több bevételhez jutna.

Piaci hírek

Hazai mobilpiac: pörögtek a percek és a gigabájtok

Az NMHH tavalyi második félévről kiadott friss mobilpiaci jelentése alapján a koronavírus okozta felfordulás serkentően hatott a telefonálási és mobilinternetezési kedvre.
 
Májusi mellékletünkben az IT infrastruktúra automatizálásának aktuális kérdéseit járjuk körül, figyelembe véve az üzemeltetői és a fejlesztői megfontolásokat is.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

Az elmúlt tíz évben radikális változás történt az adatfeldolgozásban, ami az infrastruktúrát is átalakította.

a melléklet támogatója a Dell Magyarország

Ha bővítené tudását és fejlődne a digitális transzformáció területén, látogasson el a Transformation-experts.hu oldalra, ahol egy gyors regisztráció után inspiráló cikkek, esettanulmányok, prezentációk, videók és egyéb szakértői anyagok széles tárházához kap hozzáférést.

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.