Augusztus 25-én léptek életbe az online szolgáltatásokra vonatkozó új szabályok. Módosult a közösségi platformok működése, de a Google Search és az Amazon is változott.

A nagy amerikai cégek igyekeztek felkészülni augusztus 25-ére, amikortól már élesben kell megfelelniük az EU-s Digital Services Act előírásainak (a fontosabb szabályokért lapozzon ide).

Mint arról beszámoltunk, egyes platformok felkészülése nem sikerült tökéletesen, bár jelentős erőforrásokat fordítottak rá. Mint egy civil szervezet kísérletéből kiderült, simán lehet olyan hirdetéseket futtatni a Facebookon, melyek összeegyeztethetetlenek a platform felhasználási feltételeivel. Az Amazon pedig eleve vitatja kapuőri minősítését, ezért beperelte az EU-t.

Nézzük, mit kell tapasztalnia a felhasználónak, ha például ma nyitja ki az internet nagy képeskönyvét!

Négy fontosabb változás

Kikapcsolhatja az automatizált (MI-vezérelt) ajánlórendszereket. Az ajánlórendszerek profilozzák a felhasználókat (értsd: mindenkiről összegyűjtenek nagyon sok adatot, amiket aztán algoritmusok elemeznek), és pl. a Facebook a profil alapján ajánl további tartalmakat (jelenít meg hirdetéseket). A jövőben azonban csak akkor működik ez a közösségi platformokon, ha a felhasználó szeretné. Ha nem szeretné, akkor platformonként változik, hogy mit történik. A Facebookon és az Instagramon például választhatja a felhasználó, hogy csak az átala követett emberek tartalmait jelenítse meg az oldal, amiket időrendben nézhet végig. Hasonlóképpen a TikTokon is időrendben tálalja majd a "Following" és a "Friends" feedek posztjait. A platformokon az ajánlott tartalmak random jelennek meg.

Az ajánlórendszer kikapcsolása a keresési eredményekre is hat: a Meta oldalain a keresések csak az általuk megadott kulcsszavakon fognak alapulni. A kereső nem veszi figyelembe korábbi tevékenységünket, például azt, hogy korábban a hasonló keresésekből milyen találatokat preferáltunk.

A felhasználók értesítést kapnak az okokról, ha egy bejegyzésüket törlik. Ez a platformok működésének átláthatóságát hivatott javítani. A TikTok bejelentette, hogy arról is értesíti a felhasználóit, ha az általuk feltöltött videó nem alkalmas az ajánlásra, mert ellenőrizetlen állításokat tartalmaz például egy folyamatban lévő politikai választásról. Sőt még azt is elárulják, automatizált technológia vagy moderátor találta problémásnak a tartalmat.

A Google pedig bejelentette, hogy kibővíti átláthatósági jelentéseit, és a jövőben részletes információt közöl a tartalommoderálása szabályairól.

Bejelenthető lesz, ha a neten hamisított termékeket árulnak. Ha hamisított Gucci táskára, Nike cipőre vagy Philippe Patek órára bukkan a felhasználó, jelentheti. A DSA egyik fontos célja ugyanis, hogy gátat szabjon a termékhamisításnak. Az Amazon létrehoz a hamisítványok bejelentésére egy dedikált csatornát, és kibővíti a third party kereskedőkről adott információk körét is, hogy a vásárlók alaposabban meggyőződhessenek adott kereskedő megbízhatóságáról.

Eltűnnek a gyerekeket célzó hirdetések (elvileg). A DSA egyik kiemelten fontos célja, hogy visszaszorítsa a gyermekeket célzó hirdetéseket részben a magánélet védelme, részben a manipulációval kapcsolatos félelmek miatt. Erre a platformok egyébként gyorsan, sőt helyenként proaktívan reagáltak. A TikTok júliusban jelentett be, hogy korlátozza azoknak az adatoknak a gyűjtését, amelyek alapján a 13-17 éves korosztály számára jelenítettek meg célzott hirdetéseket. A korlátozás az EU-n kívül Nagy-Britanniában, Svájcban, Izlandon, Norvégiában, Liechtensteinben, valamint az USA-ban is érvényes – utóbbi országban 15 év a felső korhatár.

Hasonlót lépett a Snapchat, amely a 18 éven aluli felhasználók esetében vezetett be korlátozásokat. A Meta pedig bejelentette, hogy a 13-17 éves korosztályról csak az életkorra és a tartózkodási helyre vonatkozó adatokat adja át a hirdetőknek.

Közösség & HR

Az OpenAI megint valami durvát húzott elő a kalapból

Frissen bemutatott modelljükkel már tényleg majdnem úgy lehet beszélgetni, mint egy valódi emberrel. Ráadásul a technológiát mindenki számára ingyen elérhetővé teszik.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.