A Meta pénteken beleegyezett, hogy júliusban stressztesztet hajt végre az Európai Unió új, online tartalmakra vonatkozó szabályainak való megfelelésre. A 2022 októberében jóváhagyott és november 16-án hatályba lépett Digital Services Act (DSA) rendelkezéseinek való megfelelés határideje elvileg idén augusztus lenne, de a beszámolók szerint a Metának még mindig nem sikerült eleget tennie a szabályozásnak, noha az illetékes EU-biztos, Thierry Breton már többször is figyelmeztette erre a Facebook és az Instagram üzemeltetőjét.
A Reuters az uniós vezető friss Twitter-bejegyzését idézi, aki arról írt, hogy a Metánál újabban már ezer alkalmazott dolgozik a problémán, az uniós vezető pedig "produktív megbeszélést" folytatott a társaság vezérigazgatójával, Mark Zuckerberggel a az EU olyan digitális szabályairól, mint a digitális szolgáltatásokról szóló DSA, a digitális piacokat szabályozó Digital Markets Act (DMA) és a mesterséges intelligencia alkalmazására vonatkozó MI-törvény (AI Act). A Reuters megkereste a Metát is, de a cég nem reagált a hírügynökség kérdéseire.
Sok idejük már nincsen rá
A DSA egyik elsődleges célja, hogy megvédje a fiatalokat a célzott tartalmaktól a digitális platformokon, emellett általában is tilt bizonyos típusú célzott hirdetési gyakorlatokat. Ide tartoznak a gyerekeknek szóló hirdetések mellett mindazok a reklámok, amelyek meghatárotzott típusú személyes adatokra (etnikai hovatartozásra, politikai nézetekre, szexuális irányultságra) építenek. A törvény elvileg az Európai Unió Alapjogi Chartájában foglalt elvek védelmét célozza, ezen belül pedig a fogyasztóvédelmi vonatkozású jogokét is.
A DSA célja ezen kívül az lenne, hogy nagyobb átláthatóságot teremtsen az ágazatban, a korábbinál hatékonyabb eljárásokat alakítson ki a bejelentések és panaszok kezelésére vagy a felhasználók tájékoztatására, illetve megakadályozza az etikátlan gyakorlatokat, lehetővé téve a szolgáltatások felhasználói ellenőrzését. Ezen belül minden online piaci szereplőnek, amelyik a szolgáltatásait az egységes piacon kínálja, attól függetlenül meg kell felelnie az új szabályozásnak, hogy az EU-ban vagy azon kívül rendelkezik székhellyel.
Odaát is zajlik az élet
Ahogy néhány nappal ezelőtt kiderült, a Meta máshol sem unatkozik: miután a kanadai törvényhozás elfogadta az online hírekről szóló új szabályokat, a vállalat csütörtökön bejelentette, hogy eltávolítja a híreket a Facebookról és az Instagramról Kanadában. A szóban forgó törvény ugyanis arra kényszeríti az olyan technológiai cégeket, mint a Meta és a Google, hogy tárgyaljanak a tartalomgyártókkal, és fizessenek nekik a felhasznált hírekért. A társaság ehhez képest váltig azt hangoztatja, hogy a kiadóknak kellene alkalmazkodniuk a változó körülményekhez.
A Meta szóvivője szerint ha arra kényszerítünk egy közösségimádia-szolgáltatót, hogy támogassa a kiadókat a senkit nem érdeklő tartalmaikért, az olyan lenne, mintha az e-mail szolgáltatókkal fizettetnénk ki a hanyatló postai szolgáltatások veszteségeit. Bár a hasonlat több sebből vérzik, a vállalat június 1-jén bejelentette, hogy már a törvény elfogadása előtt tesztelni kezdi a hírek eltávolítását az alkalmazásaiból. Ugyanígy jártak el a Google-nél is, bár ők a The Verge szerint továbbra is tárgyalásban vannak a kanadai kormánnyal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak