Egy európai kísérlet szerint a Meta tulajdonában lévő közösségi hálózat simán megjelentetett volna nyílt erőszakra buzdító hirdetéseket. Mindennek az élesedő új EU-s szabályozás szerint már súlyos következményei lehetnek a közeljövőben.

A többek között a nagyvállalati túlhatalom ellen fellépni igyekvő Ekō nonprofit szervezet szerint nagyon nem megfelelő a Facebook tartalommoderálási gyakorlata, ha hirdetési pénzekről van szó. A frissen megjelent jelentés megállapítja: a közösségi hálózat rendszere sok esetben gond nélkül átenged egyértelműen és direkt erőszakra buzdító szöveget tartalmazó reklámokat.

Lehangoló eredmények

A civil szervezet kísérlet képpen 13 hirdetést töltött fel a Facebook rendszerébe, különböző európai térségeket célozva. Ezekben közös volt, hogy a csatolt illusztrációk mindegyikét mesterséges intelligencia generálta, a szövegek pedig kifejezetten szélsőséges gondolatokat tartalmaztak, amelyek (elméletben) teljesen összeegyeztethetetlenek a platform felhasználási feltételeivel.

Az augusztus elején lefolytatott kísérlet eredménye szerint a Facebook 8 esetben gond nélkül leokézta a több mint véleményes anyagokat. Ezek konkrét szövegét egyébként nem kívánta megosztani a jelentést készítő társaság, de tartalmi példákkal szolgált. Az egyik, Franciaországban leadott kampány "egy prominens európai parlamenti képviselő kivégzésére szólított fel a bevándorlással kapcsolatos álláspontja miatt", egy német felhasználókat célzó hirdetés pedig "a zsinagógák porig égetésére szólított fel a »fehér németek védelmében«", Spanyolországban továbbá jóváhagyott a cég egy olyan anyagot, amelyben azt állították, hogy elcsalták a legutóbbi választásokat, és ennek kapcsán arra buzdították az embereket, hogy erőszakos tüntetésekkel változtassanak a helyzeten.

Hogy a helyzet még cifrább legyen, a nagyvállalatok ellen küzdő szervezet szerint ugyan a Facebook néhány esetben elutasította a hirdetéstervezetüket, ám szerintük ezeket is csak azok közvetlen politikai tartalma miatt, és nem gyűlöletbeszéd, vagy egyéb tiltandó megnyilvánulás okán. (Politikai hirdetők esetében ugyanis egy ideje kötelező egy további azonosítási kör megtétele.)

Emelik a tétet

A Meta tulajdonában lévő Facebookot nem először éri az a vád, hogy keveset tesz azért, hogy felületén ne terjedhessen ennyire könnyedén a gyűlöletbeszéd és más erőszakos tartalmak. A fentebbi jelentést ugyanakkor különösen időszerűvé teszi az Európai Unió területén a legnagyobb technológiai platformok számára most hétvégén élesedő új szabályozási környezet.

A 2022 októberében jóváhagyott és november 16-án hatályba lépett Digital Services Act (DSA) rendelkezései a korábbinál lényegesen szorosabb keretek közé terelik a tömeges eléréssel bíró szolgáltatók működési gyakorlatát. Ezeknek a platformoknak többek között határozottan és gyorsan fel kell lépniük a jogellenes online tartalmak ellen, miközben átláthatóbbá és felelősségteljesebbé kell tenniük működésüket például azzal, hogy a korábbinál több információt szolgáltatnak tartalommoderálási elveikről.

Az EU a szigorú szabályokhoz illő "bunkósbotot" is készített. A rendelkezéseket megszegő vállalkozások ugyanis globális éves jövedelműk 6 százalékáig lesznek büntethetők, sőt a visszaesőket akár teljesen ki is tilthatják az Unió területéről.

Ezek után nem csoda, hogy lázas előkészületek folytak az augusztus végén élesedő DSA-ra való felkészülés jegyében. Az EU ebben igyekezett támogató partner lenni, és felajánlotta az érintett cégeknek, hogy stressztesztelik működési gyakorlatukat. Egy ilyen lezajlott a Facebooknál is, ám az eredmények távol voltak a tökéletestől. A hiányosságokkal kapcsolatban az illetékes EU-biztos, Thierry Breton egyébként több ízben figyelmeztette a Metát, amely a Facebook mellett többek között az Instagramot is üzemelteti.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.