A Volkswagen Csoport Azure-ban, a Microsofttal együttműködve tervezi megépíteni az autonóm autókhoz és vezetéstámogatási rendszerekhez szükséges háttérrendszereit. Első lépésként a VW szoftverfejlesztő lányvállalata a távoli szoftverfrissítéseket fogja felköltöztetni a Microsoft felhőjébe.
A tegnap bejelentett hosszútávú együttműködés alapvetően azt célozza, hogy a két vállalat közösen építsen a VW Csoport által gyártott autók (a Volkswagen mellett az Audi, a Porsche, a Skoda, a Seat, a Bentley, a Lamborghini és Bugatti márka is a csoporthoz tartozik) szoftvereinek egységes platformot.
Ezt is a Tesla kezdte
A szoftvergyártó és az autógyártó már régebben megalapozta az együttműködést. 2018-ban állapodtak meg, hogy a connected car rendszerek alapinfrastruktúráját az Azure-ra építik. Az autógyártó abban az évben nagy reformokat jelentett be. A cél a hatékonyság javítása és a fejlesztések gyorsítása volt. Ezzel párhuzamosan 14 milliárd eurót irányoztak elő az elektromos és önvezető technológiák fejlesztésére. Ebbe a folyamatba illeszkedett, hogy néhány kudarcos szofverkiadás után 2020. január 1-től teljesen leválasztották és a Car.Software nevű leányvállalatba szervezték a szoftverfejlesztést. A saját szoftvercég felállításával azt is szeretnék elérni, hogy az autók szoftverkomponenseinek legalább 60 százaléka házon belül készüljön (jelenleg alig 10 százalék ez az arány).
A szoftverfejlesztés egy szervezetbe integrálása azt is jelenti, hogy a VW Csoport egyes márkái lényegében ugyanazt a szoftvert fogják használni, ha a szoftverek kezelőfelülete más is lesz márkánként. Ehhez biztosít közös alapot az Azure-ban épített felhő, itt folyik a fejlesztés, és innen történik a vezeték nélküli frissítés (OTA – Over-The-Air) is. Ezt a frissítései módszert mobiloknál, vezeték nélküli hálózati eszközöknél régóta alkalmazzák, de az autóiparban, ahol az üzembiztonság az elsődleges, a Tesla kezdte rendszerszerűen használni. És az okok is lényegében ugyanazok, amiért a Tesla annak idején bevezette ezt a módszert: ha az autó hardvere alkalmas rá, a folyamatos szoftverfejlesztésnek és az új verziók távoli telepítésének köszönhetően lépésről lépésre lehet bővíteni az autók autonóm képességeit. (A Waymo autóiparból érkező vezetője, John Krafcik a közelmúltban épp a német Manager Magazinnak beszélt arról, hogy ezzel a módszerrel nem lehet eljutni a teljes önvezetéshez.)
A márkák közös felhős platformjának és a szoftverkomponenseknek a belső fejlesztését újabb forrásokkal is megtámogatta a VW: 2025-ig összesen 27 milliárd eurót szán erre. A vállalat egyébként nagyon tudatosan építi felhőstratégiáját. Míg a Microsoft Azure lesz szoftverszolgáltatásainak (pl. önvezetés, szerviz stb.) a platformja, a gyártáshoz, a beszállítók kezeléséhez, a logisztikához stb. az AWS-től veszi a felhőt.
Nem autót kell fejleszteni, hanem azt, ami kell hozzá
Ami a Microsoft önvezetés terén követett stratégiáját illeti, látszik benne egy nagyon következetes irány, véli egy közelmúltban írt elemzésében a VentureBeat. A szofvergyártó nem akar beszállni a piacba egy sokadik önvezető rendszerrel, mint konkurensei, a Google vagy az Apple. Megelégszik azzal, hogy partnerséget alakít ki autógyártókkal, és sok-sok százmillió dollárt fektet önvezető technológiákat fejlesztő stratupokba. Közben azonban felépít mindent, ami az ilyen rendszerek fejlesztéséhez és majdani üzemeltetéséhez kell: adatok, számítási erőforrások, mesterségesintelligencia-motorok, megfelelő tudás stb. is a rendelkezésére fog állni, hogy a piac megkerülhetetlen szereplője legyen. És a VentureBeat szerint hosszabb távon ez a stratégia nyerő lehet. Talán Satya Nadella vezérigazgatónak is az járhatott a fejében, amikor a vállalata és az önvezetés viszonyáról gondolkodott, hogy a hegy soha nem megy Mohamedhez – már ha ismeri a mondást.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak