Mintha egy tipikus "Mohamed és a hegy" sztori lenne: az önvezetés egyszer csak elért az Azure-ig.

A Volkswagen Csoport Azure-ban, a Microsofttal együttműködve tervezi megépíteni az autonóm autókhoz és vezetéstámogatási rendszerekhez szükséges háttérrendszereit. Első lépésként a VW szoftverfejlesztő lányvállalata a távoli szoftverfrissítéseket fogja felköltöztetni a Microsoft felhőjébe.

A tegnap bejelentett hosszútávú együttműködés alapvetően azt célozza, hogy a két vállalat közösen építsen a VW Csoport által gyártott autók (a Volkswagen mellett az Audi, a Porsche, a Skoda, a Seat, a Bentley, a Lamborghini és Bugatti márka is a csoporthoz tartozik) szoftvereinek egységes platformot.

Ezt is a Tesla kezdte

A szoftvergyártó és az autógyártó már régebben megalapozta az együttműködést. 2018-ban állapodtak meg, hogy a connected car rendszerek alapinfrastruktúráját az Azure-ra építik. Az autógyártó abban az évben nagy reformokat jelentett be. A cél a hatékonyság javítása és a fejlesztések gyorsítása volt. Ezzel párhuzamosan 14 milliárd eurót irányoztak elő az elektromos és önvezető technológiák fejlesztésére. Ebbe a folyamatba illeszkedett, hogy néhány kudarcos szofverkiadás után 2020. január 1-től teljesen leválasztották és a Car.Software nevű leányvállalatba szervezték a szoftverfejlesztést. A saját szoftvercég felállításával azt is szeretnék elérni, hogy az autók szoftverkomponenseinek legalább 60 százaléka házon belül készüljön (jelenleg alig 10 százalék ez az arány).

A szoftverfejlesztés egy szervezetbe integrálása azt is jelenti, hogy a VW Csoport egyes márkái lényegében ugyanazt a szoftvert fogják használni, ha a szoftverek kezelőfelülete más is lesz márkánként. Ehhez biztosít közös alapot az Azure-ban épített felhő, itt folyik a fejlesztés, és innen történik a vezeték nélküli frissítés (OTA – Over-The-Air) is. Ezt a frissítései módszert mobiloknál, vezeték nélküli hálózati eszközöknél régóta alkalmazzák, de az autóiparban, ahol az üzembiztonság az elsődleges, a Tesla kezdte rendszerszerűen használni. És az okok is lényegében ugyanazok, amiért a Tesla annak idején bevezette ezt a módszert: ha az autó hardvere alkalmas rá, a folyamatos szoftverfejlesztésnek és az új verziók távoli telepítésének köszönhetően lépésről lépésre lehet bővíteni az autók autonóm képességeit. (A Waymo autóiparból érkező vezetője, John Krafcik a közelmúltban épp a német Manager Magazinnak beszélt arról, hogy ezzel a módszerrel nem lehet eljutni a teljes önvezetéshez.)

A márkák közös felhős platformjának és a szoftverkomponenseknek a belső fejlesztését újabb forrásokkal is megtámogatta a VW: 2025-ig összesen 27 milliárd eurót szán erre. A vállalat egyébként nagyon tudatosan építi felhőstratégiáját. Míg a Microsoft Azure lesz szoftverszolgáltatásainak (pl. önvezetés, szerviz stb.) a platformja, a gyártáshoz, a beszállítók kezeléséhez, a logisztikához stb. az AWS-től veszi a felhőt.

Nem autót kell fejleszteni, hanem azt, ami kell hozzá

Ami a Microsoft önvezetés terén követett stratégiáját illeti, látszik benne egy nagyon következetes irány, véli egy közelmúltban írt elemzésében a VentureBeat. A szofvergyártó nem akar beszállni a piacba egy sokadik önvezető rendszerrel, mint konkurensei, a Google vagy az Apple. Megelégszik azzal, hogy partnerséget alakít ki autógyártókkal, és sok-sok százmillió dollárt fektet önvezető technológiákat fejlesztő stratupokba. Közben azonban felépít mindent, ami az ilyen rendszerek fejlesztéséhez és majdani üzemeltetéséhez kell: adatok, számítási erőforrások, mesterségesintelligencia-motorok, megfelelő tudás stb. is a rendelkezésére fog állni, hogy a piac megkerülhetetlen szereplője legyen. És a VentureBeat szerint hosszabb távon ez a stratégia nyerő lehet. Talán Satya Nadella vezérigazgatónak is az járhatott a fejében, amikor a vállalata és az önvezetés viszonyáról gondolkodott, hogy a hegy soha nem megy Mohamedhez – már ha ismeri a mondást.

Cloud & big data

Vajon milyen céget gründol a Theranos-csalásról elhíresült Elisabeth Holmes párja?

Természetesen olyat, amelyik radikálisan új vérvizsgálattal kívánja forradalmasítani az egészségügyet. Legutóbb ezért 11 év letöltendő járt a családban.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.