Az Apple frissen kiadott, harmadik negyedéves pénzügyi jelentése alapján 53,8 milliárd dolláros bevétellel zárta az április és június közötti időszakot, ami 544 millióval több az előző év megfelelő időszakában közölt eredménynél. A 1 százalék körüli növekedés mellett azonban a nyereség közel 13 százalékos csökkenéséről számoltak be, ami így valamivel 10 milliárd dollár fölött állt meg, szemben a tavalyi harmadik pénzügyi negyedév 11,5 milliárd dolláros profitjával.
Ennek egyik oka, hogy az Apple az akkorihoz képest 15 százalékkal 4,3 milliárdra növelte kutatás-fejlesztési kiadásait, ami nem csak a cég növekedési ütemét halajdja túl, de éves összehasonlításban az elmúlt 18 év legmagasabb k+f ráfordtási arányának felel meg. Bár a költések eredménye nyilván nem holnap reggelre válik kézzelfoghatóvá, az arányok már annak a periódusnak feleltethetők meg, amikor a dotkom-buborék kipukkadását követően a vállalat elkezdett komolyan invesztálni az iPod vagy az iTunes, illetve a Mac számítógépek új operációs rendszerének kifejlesztésébe.
A negyedéves beszámoló egyik fontos eleme, hogy az iPhone-ok ezúttal 26 milliárd dollárt hoztak, ez pedig jelentősen elmarad a tavalyi 29 milliárdtól, ráadásul a 12 százalékos csökkenést a második pénzügyi negyedévben már megelőzte egy további 17 százalékos visszaesés is. A profitra azonban nem csak az eladások visszaesése, hanem a haszonkulcs folyamatos olvadása is hatással van, nem beszélve az újkeletű amarikai-kínai kereskedelmi háborúról és a Kínában amúgy is éles árversenyről: ahogy arról mi is beszámoltunk, az Apple lapértesülések szerint már ázsiai ellátási láncának alapos átalakításán dolgozik beszállító parnereivel.
Javában növesztgetik az új lábakat
Mindehhez képest a jelentésből kiderül, hogy a vállalat Kínában egyáltalán nem teljesített rosszul. A termékportfólió diverzifikálása éppen a kínai piacon mutat jelentős eredményt, ahol sikerült lefékezni a közelmúltban tapasztalható szabadesést, és a legutóbbi negyedévben csak kis mértékben csökkent a cég forgalma. Ráadásul az Apple-márkás eszközök felhasználóinak száma még növekedett is, ami jó hír az elektronikai kiegészítőkre (Apple Watch, AirPods), a zenei szolgáltatásokra, az alkalmazásokra, játékra, videózásra és a nemsokára bevezetett saját hitelkártyára épülő bevételi csatornákra nézve.
A viselhető eszközökből és otthoni kiegészítőkből egyébként az előző három hónapban már több mint 5,5 milliárd dollár folyt be a gyártóhoz. Ez egyrészt jóval több az előző évi 3,7 milliárdnál, másrészt jó összehasonlítás, hogy már megelőzte a Mac termékekből származó bevételeket, és nem sokkal marad el az iPad-ek forgalmától sem. Tim Cook vezérigazgató ezt a nagyságrendet úgy érzékeltette, hogy az Apple "Wearables, Home and Accessories" divíziója már önmagában is akkora, hogy beférne a Fortune 200-as cégek listájára.
A most következő negyedik pénzügyi negyedévre az Apple 61-64 milliárd dollárosforgalmat prognosztizál, ami pozitív üzenet a nem sokkal 61 milliárd fölötti piaci várakozásokhoz képest, sőt az is benne van, hogy meghaladja majd az előző évi 62,9 milliárd dollárt – ez azért lenne különösen érdekes, mert az 5G-s iPhone-modellek 2020-ra tervezett bemutatásáig mindenki langyos eredményekre számít a vállalattól.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak