Jelentős mérföldkő eléréséről számolt be a héten a Waymo, az autonóm közlekedés egyik legígéretesebb úttörője. Az Alphabet leányvállalatának blogbejegyzése alapján a cég autói már több mint 1 millió mérföldet, azaz bő 1,6 millió kilométert tettek már meg közúton úgy, hogy a járművet az algoritmus irányította.
A megtett út hossza persze csak egy dolog, nagyon lényeges eleme a képletnek az is, hogy eközben mennyi és milyen súlyos közlekedési baleset történt a gép vezérelte kocsikkal. Utóbbi szempontjából sem nagyon kell szégyenkezniük a mérnököknek. Személyi sérülés egyáltalán nem történt ezen utak során, miközben mindössze két olyan súlyú balesetet regisztráltak, amelyeket kötelezően le kellett jelenteni az USA közlekedésbiztonsági hivatalának.
A legdurvább ütközés 2020-ban történt, amikor egy tizenéves sofőr mobiltelefonja nyomkodása közben hátulról belement a Waymo robottaxijába. A másik jelentésköteles eset 2021-ben következett be, de itt sem az algoritmus volt a hibás. A Waymo autója elé ugyanis szabálytalanul manőverezett egy másik kocsi, majd mindezt azzal tetézte, hogy hirtelen fékezésbe kezdett.
A fentiek mellett az 1 millió mérföld alatt csak további 18 kisebb incidens történt. Ezek intenzitása ugyan nem érte el azt a szintet, hogy baleseti adatbázisba kerüljenek, de a társaság összefoglalója "az átlázhatóság kedvéért" megemlíti a számot. A cég szerint az összes érintkezéssel járó esemény több mint felét az okozta, hogy egy emberi sofőr ment neki egy álló Waymo-járműnek.
Összehasonlításképpen: az amerikai autószövetség egy korábbi jelentése szerint a tapasztaltnak minősíthető 25 és 29 év közötti fiatal autóvezetők átlagosan 5,26 ütközést és 1,5 sérüléssel járó balesetet "hoztak össze" egymillió megtett mérföldenként.
Jó úton járnak, de mostantól kevesebben
Az eredmények annyiban nem meglepőek, hogy a Waymo az autonóm vezetésben érdekelt szereplők egyik veteránjának számít. A cég rendszere már hosszú évekkel ezelőtt is meggyőző teljesítményt mutatott az éves közlekedésbiztonsági jelentések során. A Waymo autói egy ideje többek között San Francisco zsúfolt útjait is koptatják, ahol a társaság még 2021 augusztusában indította be taxiszolgáltatásának tesztüzemét, ingyenes utakat biztosítva korlátozott számú felhasználónak, akik mellett emberi sofőrök ügyeltek az önvezető Jaguar elektromos járművek biztonságos közlekedésére. A cég egy évvel ezelőtt jelezte, technológiája már ott tart, hogy az autók akár biztonsági sofőr nélkül is elboldogulnának. Ehhez azonban még újabb engedélyekre van szükség az illetékes hatóságoktól.
Bármennyire is jól haladnak a fejlesztéssel a Waymónál, az anyacég által nemrégiben bejelentett nagyléptékű leépítésből ez a részleg sem marad ki. Sajtóhírek szerint a nagyjából 2600 fős gárdát idén januárban és most márciusban két lépcsőben összesen mintegy 8 százalékkal karcsúsítják.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak