Az American Automobile Association (AAA, praktikusan az amerikai autóklub) nemrég közzétett kutatásának eredménye szerint az automatikus fékrendszerek az esetek több mint felében nem akadályozzák meg, hogy a járművek elgázolják a járókelőket, gyerekek esetében pedig még gyengébben teljesítenek: nagyjából minden tizedik alkalommal előzik csak meg a balesetet. A szervezet által idézett 2017-es statisztika egyébként közel 6 ezer halálos kimenetelű gázolást jegyez az Egyesült Államokban, ami az összes közúti haláleset 16 százaléka, és meredeken emelkedő 2012 óta.
A tragédiák megelőzésében elvileg fontos szerep juthat az automata fékezésre képes gyalogosészlelő rendszereknek, amelyek adott esetben hamarabb észlelik a gyalogosokat, mint maga a vezető. A veszélyre azonnal hang- és fényjelzésekkel figyelmeztetnek, sőt abban az esetben önállóan is le tudják fékezni a járművet, ha a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre. Az AAA most négy darab különböző, 2019-es autómodellt tesztelt: a Tesla Model 3, a Toyota Camry, a Chevrolet Malibu és a Honda Accord mind fel vannak szerelve ilye, a saját gyártójuk által fejlesztett rendszerekkel.
Nem szeretik a sötétséget és a gyerekeket
A járművek képességeit lezárt útszakaszokon próbálgatták, ahol a kutatók járókelőkre emlékeztető és a járókelőkre jellemző sebességgel mozgatott bábuknak vezették az autókat. A fékre a sofőrök minden esetben csak akkor léptek rá, amikor a járművek már nekiütköztek a bábuknak, hogy meggyőződjenek róla, mikor és hogyan jeleznek vagy avatkoznak be a vezetéssegítő funkciók. A fenti, kiábrándító eredményeket tovább rontja, hogy a rendszerek rossz fénviszonyok között vagy éjszaka még gyengébben teljesítettek, bár arra a gyártók is figyelmeztetnek, hogy ilyenkor romlik a hatékonyságuk.
Az AAA anyagából legfeljebb olyan biztató eredményeket lehet kiolvasni, amelyek alapján a gyalogosészlelő funkciók a nem túl távoli jövőben már értékelhető segítséget nyújthatanak majd. Ilyen megállapítás például, hogy 20 mérföldes (körülbelül 32 kilométer per órás) sebességnél mindegyik modell jelezte, 40 százalékban pedig magától is elkerülte a a várható ütközéseket. Amikor ez nem sikerült, az automata fékrendszer akkor sem volt teljesen haszontalan, mivel átlagosan 6 mérfölddel (majdnem 10 kilométer per órával) olyankor is csökkentette az ütközés sebességét.
Nem baj, ha van, de bízni nem szabad benne
Ezzel szemben a teszt elég nyilvánvaló hiányosságokra is felhívja a figyelmet: ilyen, hogy a kereszteződéseknél való kanyarodáskor a járművek már egyetlen esetben sem fékeztek. Az AAA mindenzek nyomán ismét felhívja rá a figyelmet, hogy a gyalogosészlelő rendszerekre semmiképpen sem szabad rábíznunk magunkat, mivel azok egyelőre csak egy tartalék biztonsági funkciót jelentenek, nem pedig az ütközések elkerülésének elsődleges eszközét. Ahogy nemrég a Waymo új fejlesztései kapcsán is írtuk, a technológiát nem csak a gyalogosok vagy a biciklisták észlelésére kell felkészíteni, hanem arra is, hogy érzékelje és azonosítsa a körülmények hirtelen változását.
A Wired magazin egyik tavaszi cikkéből az is kiderült, hogy az autósok szempontjából a gyalogosok viselkedése kiszámíthatatlannak vagy önveszélyesnek tűnhet, de a járókelők valójában sokkal okosabban közlekednek, mint amilyenek az őket irányító vagy észlelő és értékelő rendszerek. A szabályokat ugyanis gyakran szegik meg olyan módon, hogy ezzel saját biztonságukat a járműforgalom minél kisebb megavarásával növeljék – a 65 év fölötti gyalogosokat például több mint kétszer gyakrabban ütik el lámpával vagy stoptáblával nem védett zebrákon, mint amikor simán csak átszabálytalankodnak valahol az úttesten.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak