A cég egyre több időjárási körülményre teszteli járműveit, az egyik legfontosabb cél pedig az, hogy a rendszerek gyorsan felismerjék saját korlátaikat.

Az Alphabet autonóm járművek fejlesztésével foglalkozó leányvállalata, a Waymo a múlt héten jelentette be, hogy Florida államban is megkezdi önvezető autóinak tesztelését. A kezdetben egy elzárt pályán, néhány hónapon belül viszont közúton is beinduló próbautakra az Orlando, Tampa, Fort Myers és Miami közti országutakon kerítenének sort, a floridai helyszín jelentőségét pedig a csapadékos időjárás speciális követelményeire való felkészülés adja.

A Waymo hivatalos blogjának pénteki bejegyzése szerint a cég ezzel már összesen 25 helyszínen kísérletezik az eső, a havazás, a köd, a füst vagy a por által meghatározott körülményekkel, amelyek az emberi sofőrök érzékelésére is komoly hatással vannak, de a gépi algoritmusok is értelemszerűen külön felkészítést igényelnek ezekre a kihívásokra. Különösen, hogy az időjárási feltételek a járművek teljesítményét is befolyásolják, függetlenül a látási viszonyoktól.
 


A társaság biztonsági igazgatója szerint mindez nem csak azt jelenti, hogy a technológiát fel kell készíteni a gyalogosok vagy biciklisták észlelésére és általában a többi járműre jelentett veszély minimalizálására, de önmagában már az is lényeges dolog, hogy a rendszer érzékelje és azonosítsa a körülmények hirtelen változását. Ahogy egy motorosnak is érdemes lehúzódnia egy hirtelen jött felhőszakadásban, úgy az önvezető autóknak is fel kell ismerniük, ha nem képesek teljes biztonsággal ellátni a feladatukat.

A szakértők szerint egyébként ez a képesség kulcsszerepet játszik majd az autonóm járművek tömeges üzembe állításában. A külső körülmények extrém változásának észlelése ugyanolyan típusú biztonsági követelmény, mint a Waymo egyik versenytársa, a GM által fejlesztett kép- és hangfeldolgozó MI-rendszer, ami képessé teszi az önvezető autókat, hogy lehúzódjanak és utat adjanak például egy mentőnek.

Egyre nagyobb flotta szállítja a márföldeket

Visszatérve a látási viszonyokra, az autonóm járművek technológiái egyes területeken már magasabb szintű észlelésre is képesek, mint a humán sofőrök: ilyen mondjuk az Arizonára jellemző porviharok esete, amikor a radar vagy lidar rendszerek nyilvánvalóan hatékonyabbak az emberi látásnál. Bár vannak olyan feltételek, amelyek között sem az emberek, sem az MI-rendszerek által irányított járműveknek nem tanácsos útnak indulni, a látási viszonyok nullázódása biztosan olyan helyzet, amikor a gépek nagy segítséget jelentenek majd.

Minderről és a Waymo biztonsági jelentéséről bővebben a vállalat blogján lehet olvasni. Érdemes azt is megemlíteni, hogy a Waymo a bejelentést követő napon közzétett egy nagy csomó szenzoradatot is, amit járművei az eddig megtett sok millió mérföldnyi úton gyűjtöttek össze. Itt már képbe kerül a bő fél évvel ezelőtt indított Waymo One kereskedelmi szolgáltatás is, ami ma már egy több mint ezer járműből és a hozzájuk tartozó sofőrökből álló taxiflottát jelent.
 


A cég nemrég közölte, hogy autonóm járművei különféle szimulációkban több mint 10 milliárd, fizikailag pedig több mint 10 millió mérföldet tettek már meg. Tavalyi tervek alapján a válallat teljes állománya 2020-ra már a százezres nagyságrendben vonultat fel személyautókat és kisbuszokat, ami úgy se kevés, hogy az ABI Research prognózia szerint 2025-re 8 millió önvezető autó közlekedik majd világszerte, miközben a 2030-ra egyedül az amerikai utakra 20 millió darab autonóm járművet jósol.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.