Az MI általános használata visszaesett, de egyre több vállalat foglalkozik azzal, hogy a technológiát saját fejlesztésekkel integrálja működésébe.

Bár a K&H idei első félévre vonatkozó innovációs indexe azt mutatta, hogy a hazai közepes és nagyvállalati szektor innovációs aktivitása a felmérés kezdete, 2021 eleje óta lényegében stagnál, a mesterséges intelligencia iránt érzékelhetően nőtt az érdeklődés.

A bank közzétette a kutatás MI-re vonatkozó adatait, melyekből kiderül: az elmúlt két évben végrehajtott digitális fejlesztések szembeszökően magas aránya kapcsolódik a mesterséges intelligenciához. 2021-2022-ben még csak a cégek bő negyedét foglalkoztatta a kérdés, hogy mit is kezdhetne a technológiával, ám 2023 első felében már minden második válaszadó az alkalmazásáról számolt be. Ez az arány mostanra visszaesett 30 százalékra. Ez a bank elemzői szerint azt tükrözi, hogy a szervezetek szembesültek a realitásokkal: a piacon elérhető megoldások nem feltétlenül alkalmazhatók egy az egyben, azaz saját fejlesztésekre, testre szabott megoldásokra van szükség ahhoz, hogy az MI valóban hasznos eszközzé válhasson.

Ez a válaszok változásából is kiderül: 2021-22-ben a cégeknek mindössze pár százaléka indított belső MI-fejlesztési projektet. 2023 második félében 11 százalékra nőtt az arányuk, jelenleg pedig 17 százalék. Német Balázs, a K&H innovációs vezetője szerint ezt fontos árnyalni: míg egy éve csak az igazán nagy cégekre volt jellemző, hogy belső fejlesztési projektet indítanak, ma már a mintában szereplő összes cégkategóriánál megfigyelhető. A 4 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező cégek körében persze magasabb az arányuk (22 százalék), de még magasabb azoknak a vállalatoknak a körében, melyek az elmúlt két év során új terméket vagy szolgáltatást vezettek be (26 százalék).

A mezőgazdaság és az ipar lassabban halad, előbbi szektorban a cégek 5, utóbbiban 9 százalékánál futnak ilyen projektek. Ezzel szemben a kereskedelemben robbant a technológia. 2023 második félévében már a cégek 16 százaléka alkalmazta, az idei első félévben viszont már 24 százalékuk. A szolgáltatói szektorban 17 százalékuk fejleszt valamilyen MI-alapú megoldást.

Látszik, hogy eddig mi jött be, és mi nem

A technológiát a cégek 12 százaléka használja fordítási, tolmácsolási feladatokra. Egy év alatt 1 százalékról 11 százalékra ugrott azoknak a szervezeteknek az aránya, amelyek beszédfelismerési, gépi fordítási feladatokat, valamint chatbotok működtetését bízzák MI-re. A marketingkommunikáció területén (ezt idén mérték először) 15 százalékuk alkalmazza. Ha a konkrét feladatokat nézzük, szövegírásra, illetve hirdetések optimális elhelyezésére egyre többen használják. Ezzel szemben az MI-vel történő személyre szabott ajánlatok készítése visszaesett: 2023-as első félévében még az MI-használók 38 százaléka kísérletezett ezzel, most kb. 10 százalékuk. Ugyancsak erősen visszaesett (26-ról 7 százalékra) a kockázatelemzési, csalásfelismerési célra történő használat.

A cégek elhanyagolható része alkalmazza előrejelzésre, döntéshozatal alátámasztására, támogatására, vizuális adatok feldolgozására, arc- vagy képfelismerésre, folyamatautomatizálásra, autonóm robotok irányítására vagy toborzási folyamatban a jelentkezők előszűrésére, kiválasztására.

Cloud & big data

Egyre kevésbé férnek hozzá az MI-fejlesztők a létfontosságú adatokhoz

A tartalomszolgáltatók sorra vezetik be a korlátozásokat az általuk közölt anyagok felhasználására, miközben a mesterséges intelligencia egyre többet követelne magának.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.