Megnézhető, körbejárható, bele is lehet ülni, de repülni egyelőre csak animáción láthatjuk a General Motors (GM) legújabb Cadillacjét (lásd a lenti videót). Az autógyártó kedden mutatta be az a meglehetősen futurisztikus modelljét, ami valójában egy négyrotoros drón.
A cég egy teljes mértékben önvezető modellben gondolkodik, és a függőlegesen, akár egy ház tetejéről is levegőbe emelkedő járművet elsősorban városi közlekedésre szánják. (Az egyik legígéretesebb európai fejlesztés, a pozsonyi Klein Vision AirCarja, ami valóban egy autó és a repülőgép kombinációja, épp ellenkező koncepciót követ: a rövid távú légi közlekedést ötvözi a helyi autós közlekedéssel.)
Ez lesz a személyszállítás jövője
A függőlegesen felszállni és leszállni képes (VTOL - Vertical Take-Off and Landing) és kellően futurisztikus személyszállító eszközbe, melyet a most zajló CES-en láthatott először a közönség, persze csak virtuálisan lehetett beleülni, tekintve, hogy idén a show-t is virtuálisan rendezték meg.
A drón egy személyt képes szállítani maximum 90 km/h sebességgel. Az erőforrása egy 90 kW-os elektromos motor, ami a GM Ultium akkumulátorától kapja az energiát. Mivel magát a karosszériát ultrakönnyű anyagból építették, nincs szüksége speciális leszálló kialakítására, a drón képes landolni akár egy lapos háztetőn is.
Arra, hogy a függőleges felszállás és landolás képességéből alkotott betűszót miért hangoztatták annyit, a járművet bemutató vezérigazgató, Mary Barra virtuális előadása adta meg a választ. A VTOL kulcsfontosságú a GM multimodális jövőképében – idézte ezzel kapcsolatban a Reuters a GM-vezért.
A GM vezető dizájnere, Mike Simcoe a két alkotásával
És ha már multimodális közlekedési koncepció: a drón mellett bemutattak egy négykerekű, szintén önvezető elektromos családi Cadillac modellt is. Erről azonban azon túl, hogy dobozszerűsége emlékeztet a Cruise Originra, meg hogy vannak rajta tolóajtók és panorámás napfénytető, lényegében semmit sem árultak el. Az autó beltere társalgószerűen van kialakítva, telepakolták biometrikus érzékelőkkel, a jármű funkcióit pedig állítólag hangvezérléssel és gesztusokkal is lehet irányítani.
Nem a GM az első versenyző
Egy biztos, a két jármű tervezésénél kiélhette magát Mike Simcoe, a GM vezető dizájnere. Mindkét járművet az általa vezetett csapat tervezte.
Mint a Reuters megjegyzi, a GM koncepciójában ma már nem sok újdonság van. Az elmúlt néhány évben mát több autógyártó is bemutatta a saját replő autójának, motorjának, rollerének a koncepcióját legalább egy olyan videón, mint most a GM a repülő Cadillacjét. A Hyunday az Uberrel próbálkozott a légi taxizás megvalósításán, de még olyan autógyártók is ebbe az irányba tapogatóznak, mint a Daimler, amely a német Volocopter kísérleteit finanszírozza. A startup 2-3 éven belül el akarja indítani légitaxi-szolgáltatását.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak