A Federal Aviation Administration (FAA), azaz az Egyesült Államok légügyi hivatala nyilvánosságra hozta repülőipar jövőjével kapcsolatos tanulmányát. A tavalyi tényadatok láttán a hatóság szakembereinek durván felfelé kellett korrigálni korábbi jóslataikat a drónok elterjedésével kapcsolatban.
Mindig van feljebb
Mint a dokumentumból kiderül, csak 2018-ban több mint 175 ezer új pilóta nélküli repülő szerkezetet regisztráltak az USA-ban céges felhasználók. Ez éves összevetésben több mint 170 százalékos növekedésnek felel meg. Igaz, hogy a bázis egyelőre alacsonynak tekinthető, de az FAA korábbi várakozásaira így is köröket sikerült verni. A hatóság ugyanis tavalyra 44 százalékos bővülést kalkulált korábban.
Ennek következtében a középtávú prognózist is újra kellett kallibrálni. 2018-ban még úgy látták a szakértők, hogy 2022-re nagyjából 452 ezer kereskedelmi célú drón repkedhet majd az ország egén. Most viszont már ez a nagyságrend elérhetőnek tűnik akár jövőre is. 2023-ra pedig 835 ezer darabra teszik az USA üzleti célú drónállományát. (Tegyük hozzá, hogy jelenleg, mert egy év múlva lehet, hogy megint elő kell venni a radírt.)
A drónok felhasználási területe annak ellenére igen széles, hogy az országban érvényben lévő szabályozás nemigen kedvez az olyan átfogó szolgáltatások elterjedésének, mint például a drónos csomagszállítás. Ettől függetlenül kutatásra, oktatásra, filmezésre, fényképezésre, vagy éppen épületek állapotfelmérésre gond nélkül lehet használni a könnyen bevethető, viszonylag olcsó eszközöket.
Az FAA tanulmánya szerint a gyors növekedést is ez utóbbi tette lehetővé, mivel nagyon felszaporodott az állományban a 10 ezer dollár alatti gépek aránya. Természetesen ezek a szerkezetek is jóval szofisztikáltabbak a hobbifelhasználók által vásárolt egyszerűbb, ennél is lényegesen olcsóbb termékeknél. Utóbbiakból egyébként becslések szerint 1,25 millió lehet a lakosság tulajdonában, ez a tábor viszont csak lassan nő az elkövetkező években, 2023-ra várhatóan eléri majd az 1,4 milliós szintet.
Feszegetik a határokat
Ahogy korábban említettük, az amerikai jogszabályi környezet meglehetősen rigorúzus, de ez nem jelenti azt, hogy különböző formában ne igyekeznének sokan úttörő szerepet játszani ezen a területen. Néhány nappal ezelőtti hír volt például, hogy az Alphabet szárnyai alá tartozó Wing elsőként kapta meg a légügyi hatóság engedélyét drónszállítás végzésére. A cég várhatóan még idén elindítja a szolgáltatást Virginia államban. De említhető a UPS is, amely egészségügyi létesítmények között végez drónokkal célzott csomagszállításokat. Vagy ott van az az izraeli startup, amely az amerikai golfpályák közönségének szervíroz ételt, italt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak